דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי כ"ה בניסן תשפ"ד 03.05.24
24.4°תל אביב
  • 22.7°ירושלים
  • 24.4°תל אביב
  • 21.7°חיפה
  • 24.4°אשדוד
  • 27.9°באר שבע
  • 35.1°אילת
  • 28.2°טבריה
  • 19.7°צפת
  • 25.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חינוך ורווחה

השבתת אזהרה במרכזי היום לקשיש, במחאה על תקצוב חסר: "מתריעים על התמוטטות"

180 המרכזים שמעניקים שירות ל-15 אלף קשישים דורשים להעלות את התעריפים המשולמים על ידי המשרד, ולהתאים אותם לעליית המחירים במשק | משרד הרווחה: "פועלים לגשר על הפערים"

כיסאות ריקים במרכז יום לקשיש (צילום ארכיון: עמותת שילה)
כיסאות ריקים במרכז יום לקשיש (צילום ארכיון: עמותת שילה)
הדס יום טוב

מרכזי היום לקשישים בכל הארץ הושבתו הבוקר (שלישי) וסגרו את שעריהם ל-15 אלף קשישים המגיעים אליהם מדי יום, במחאה על אי העלאת התעריף המשולם להם על ידי משרד הרווחה. באיגוד העמותות המפעילות את מרכזי היום (הל"ב) ובעמותת מטב המפעילה מרכזי יום ברחבי הארץ מתריעים על "התמוטטות המרכזים ופגיעה אנושה בקשישים הסיעודיים".

לדברי העמותות המפעילות, אי העדכון גורם לנזק המוערך במיליוני שקלים, בשל עליות המחירים, וכתוצאה מכך המרכזים נותרים בגירעונות כבדים המאיימים על המשך תפקודם.

עפרה ברגר, מנהלת תחום מרכזי היום בעמותת מטב, תיארה את המשבר בשיחה עם דבר: "מרגע שהסתיים השיפוי לתקופת הקורונה חזרנו לתעריפים של 2019, אבל בחוץ כבר לא 2019. זה מתבטא בהכול: דלק, הסעות, אוכל, שכר עובדים. אנחנו לא מצליחים להחזיק את מרכזי היום".

ברגר מדגישה ש"אנחנו לא מחפשים רווחים, אנחנו רק צריכים להיות באיזון. אין לנו שום כוונה להיות בחצי שקל רווח. אבל כרגע אנחנו בגירעון שלא מאפשר לנו כלום. שביתה זה לא משהו שנמצא במילון המונחים שלנו, בטח לא בערכים שמובילים אותנו. אנחנו עובדים כמעט כל השנה, כולל ערבי חג וחול המועד, ופתאום להגיע לסיטואציה בה אנחנו עוצרים וסוגרים את המרכזים, בשבילנו זה דבר מאוד קשה וכואב".

"אנחנו כן מרגישים שהעבודה שלנו מוערכת, שיש הכרה בשירות ובנחיצות שלו. התעריף פשוט צריך להתעדכן, כמו כל דבר אחר בתקופה האחרונה. ועבור המדינה, זה ממש לא הרבה כסף".

המחירים והשכר עלו, התעריף נשאר זהה

ברחבי הארץ פועלים כ-180 מרכזי יום לקשיש, שתפקידם להעניק רשת ביטחון חברתית ובריאותית לקשישים, לאפשר לאזרח הוותיק ולבני משפחתו לקבל שירותים תומכים ולמנוע או לדחות את הוצאתו מהבית למסגרת מוסדית. המרכזים מופעלים באמצעות עמותות שניגשות למרכזים ברשויות המקומיות בכל חמש שנים ונמצאות בפיקוח השירות לאזרח הוותיק במשרד הרווחה.

המרכזים פתוחים 6-5 ימים בשבוע, מהבוקר ועד הצהרים, וכוללים הסעות מהבית למרכז וחזרה, ארוחות בוקר וארוחת צהריים חמה, סיוע בהיגיינה אישית על פי הצורך (רחצה, גילוח, מניקור פדיקור, שירות כביסה ועוד), פיזיותרפיה וריפוי בעיסוק, בדיקת אחות, טיפול מונע, טיפול סוציאלי וייעוץ גריאטרי ותזונתי לאזרח הוותיק ולמשפחתו, וכן פעילויות חברתיות ותעסוקתיות כגון פעילות גופנית, חוגים ופעילויות העשרה (מחשבים, גינון, חיות מחמד, מלאכות יד ועוד), הרצאות, סרטים, משחקים ותחרויות, טיולים, מסיבות ועוד.

כ-95% מהמבקרים במרכז היום מופנים אליו על ידי הביטוח הלאומי. הביטוח הלאומי משלם למרכז היום על כל מטופל ליום, בהתאם לשני תעריפים: גמלה נמוכה וגמלה גבוהה, לפי התלות שלו, כאשר בנוסף המבקר עצמו נדרש לשלם השתתפות עצמית של 15 שקלים ליום. על כל מבקר בגמלה נמוכה, משלם הביטוח הלאומי למרכז היום 130 שקלים ליום (145 כולל השתתפות המבקר), ובגמלה גבוהה 184 שקלים ליום (199 כולל השתתפות המבקר).

בין העמותות ובין משרד הרווחה קיים הסכם מחייב לפיו המשרד קובע מעת לעת את התעריף שישולם לעמותות בגין הוצאותיהן במסגרת מרכז היום. אך למרות עליית המחירים במשק, כולל עדכון שכר המינימום שבוצע לא מזמן, התעריף שמקבלים מרכזי היום נשאר על כנו. כתוצאה מכך אין הלימה בין התעריף הנמוך המשולם להוצאות בפועל של מרכזי היום בהתאם לדרישות ולתקנים של משרד הרווחה, ובדיוק בשל כך, מרכזי יום רבים נמצאים בגרעונות המאיימים על המשך תפקודם.

כבר לפני כחודש וחצי הגישו 39 עמותות המפעילות 61 מרכזי יום לקשיש תביעה נגד משרד הרווחה בגין אי עדכון התעריפים המשולמים למרכזי היום לקשיש. בתביעתן דרשו העמותות להגדיל את גובה התקצוב המינימלי לקשיש לסך של כ-200 שקלים ליום לקשיש ברמת גמלה נמוכה וכ-260 שקלים ליום לקשיש ברמת גמלה גבוהה, כולל הוספת עלות הנסיעה לתקצוב.

משרד הרווחה: "מתחייבים להעלות תעריפים"

בתגובה לשביתה הודיע משרד הרווחה בשבוע שעבר כי הוא פועל להעלאת התעריפים: "משרד הרווחה והביטחון החברתי רואה במרכזי היום מענה אפקטיבי ואיכותי להפגת בדידות ושימור תפקודי לאזרחים ותיקים ויזם רפורמה לשיפור השירות וכן להרחבת הבסיס הכלכלי של המרכזים".

לדברי המשרד, "המשרד כבר התחייב להעלאת התעריפים שהוא משלם למרכזים בסכום כולל של 20 מיליון שקלים בשנה, ובמקביל אנו פועלים מול משרד האוצר והביטוח הלאומי כדי לגשר על הפערים ולהגיע להסכמות לגבי יתרת התקציב הדרוש. יצוין כי משרד הרווחה עוקב אחר כל מרכז ומנע סגירה של מרכזי יום שנקלעו לקשיים".

במשרד האוצר בחרו שלא להגיב.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!