דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת כ"ו בניסן תשפ"ד 04.05.24
24.3°תל אביב
  • 22.6°ירושלים
  • 24.3°תל אביב
  • 21.9°חיפה
  • 24.5°אשדוד
  • 28.5°באר שבע
  • 32.7°אילת
  • 28.3°טבריה
  • 18.9°צפת
  • 25.5°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חקלאות

משרדי האוצר והחקלאות חלוקים על המשך ייבוא החלב, והממשלה מתקשה להשיב לעתירת החקלאים

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' מעוניין להמשיך את הייבוא, במשרד החקלאות מתנגדים וטוענים שהמחסור לא נובע מיכולת הייצור המקומית | הממשלה תצטרך להשיב מחר (ב') לעתירת מועצת החלב נגד הייבוא, אחרי בקשת דחייה לצורך גישור בין המשרדים

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' ושר החקלאות אבי דיכטר (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
שר האוצר בצלאל סמוטריץ' ושר החקלאות אבי דיכטר (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
מאיה רונן

משרדי האוצר והחקלאות חלוקים בסוגיית ייבוא החלב לישראל, ומחר (שני) תצטרך פרקליטות המדינה להביא בפני בג"ץ את עמדת הממשלה בנושא. בעוד שר האוצר בצלאל סמוטריץ' מעוניין להמשיך את הייבוא, במשרד החקלאות מתנגדים וטוענים שהמחסור לא נובע מיכולת הייצור המקומית.

בפרקליטות כבר ביקשו וקיבלו ארכה למתן תשובת המדינה בעתירה שהגישה מועצת החלב נגד המשך הייבוא, לצורך גישור בין המשרדים ולגיבוש עמדת המדינה בנושא. בהיעדר עמדה אחידה בין משרדי הממשלה ביחס לשאלה אסטרטגית, לא ברור איזו תשובה תציג הפרקליטות, או תבקש דחייה נוספת.

לפני כחודש, ב-13 ביולי, הודיע שר האוצר בצלאל סמוטריץ' שיסיר באופן מיידי וחד צדדי את המכס על חלב, למרות התנגדות משרד החקלאות האמון על הנושא, ובניגוד להסכם שנחתם עם נציגי ענף החלב. המכס, שעומד על 40% ומהווה מכס מגן למשק החלב הישראלי, הוסר לשלושה חודשים, עד 7 באוקטובר, בנימוק של מענה למחסור בחלב בפיקוח.

ב-17 ביולי עתרו יצרני החלב לבג"ץ בדרישה להקפיא את הצו, אך הבקשה למתן צו ביניים נדחתה, וניתן למדינה חודש, עד 17 לאוגוסט, להשיב לטענת העותרים. בהיעדר עמדה אחידה בין משרדי הממשלה בנושא, ביקשה וקיבלה הפרקליטות ארכה של ארבעה ימים, עד מחר (שני), 21 באוגוסט, להציג את עמדת המדינה.

הדיונים בין המשרדים עדיין לא מוצו, אבל לדברי גורמים במשרד האוצר הפערים עוד גדולים. בסרטון שהעלה לרשתות שר האוצר בשבוע שעבר, אמר סמוטריץ' שימשיך לקדם יבוא חלב. עמדת שר החקלאות אבי דיכטר והעמדה של גורמי המקצוע במשרד, שמתנגדים למהלך, הובהרה במכתב מפורט ששלח לשר האוצר.

"קיבלתי בתדהמה את הודעתך בתקשורת אודות כוונתך לבטל את המכס על החלב", כתב שר החקלאות אבי דיכטר לשר האוצר סמוטריץ', "מעבודת המטה שבוצעה (במשרד החקלאות. מ.ר) עולה כי לא קיימת בעיה של קיבולת ייצור במחלבות, וכי הבעיה נעוצה בכשלים אחרים".

בניסיון לגשר על הפערים ולקדם גיבוש אסטרטגיה משותפת, הזמין השר דיכטר בשבוע שעבר את שר האוצר סמוטריץ' לביקור במשרד החקלאות ומפגש עם אנשי המקצוע של המשרד. בסיור השתתף גם רפרנט חקלאות באגף התקציבים של משרד האוצר, אוהד מרדכי.  יחד עם זאת, נראה שהפערים עדיין גדולים, וספק אם יהיה ניתן לגשר עליהם.

בהיעדר הסכמות ועמדה אחידה בין שני המשרדים, הפרקליטות תיאלץ לבקש דחייה נוספת בהצגת עמדת המדינה, והנושא יוכרע, ככל הנראה, בהתערבות ראש הממשלה בנימין נתניהו. ועדת השרים להורדת יוקר המחייה, שבה חברים השרים סמוטריץ' ודיכטר, לא התייחסה עד כה לנושא, למרות היותו סוגיה אסטרטגית לחקלאות הישראלית ובעלת השלכות רבות על שוק העבודה והתעשייה המקומי.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!