דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י' באייר תשפ"ד 18.05.24
26.9°תל אביב
  • 26.7°ירושלים
  • 26.9°תל אביב
  • 20.6°חיפה
  • 23.6°אשדוד
  • 26.6°באר שבע
  • 31.5°אילת
  • 24.3°טבריה
  • 22.5°צפת
  • 26.5°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
הילדים בצד הכביש

פרויקט מיוחד / ילדים מתקלחים בשיבר, המפעילים סופרים שקלים בצל: תיעוד בלעדי של מערכת הניצול מאחורי הילדים בצמתים

צילומי רחפן חושפים חלק ממערכת הניצול שהקצה שלה הוא ילדים צעירים שעומדים בצומת, מקבצים נדבות או מוכרים צעצועים | ממקומות הלינה בצומת, הרכב שפורק את הילדים והציוד והסכנות היום יומיות | כתבה רביעית בסדרה

יהל פרג'

ילדים מתקלחים בשיבר מים, לפני "יום עבודה" בקיבוץ נדבות באחד מצמתי הצפון; טנדר לבן עוצר בצומת, ממנו יוצאים שלושה ילדים ופורקים מתא המטען צעצועים למכירה; וזוג 'מפעילים' יושב בחורשה סמוכה לאחד הצמתים וסופר את השקלים. תיעוד בלעדי של 'דבר' חושף את שגרת היום-יום בצמתים בהם ילדים משטחי הרשות הפלסטינית מקבצים נדבות, ולעיתים אף חיים בצומת, רחוק מההורים ומבית הספר וחשופים לסכנות.

התיעוד, שהופק בעיקר ממצלמות רחפן, חושף חלק ממערכת הניצול שהקצה שלה הוא ילדים צעירים שעומדים בצומת, מקבצים נדבות או מוכרים צעצועים. נראים בו מאהלים סמוכים לצמתים, וילדים שמתארגנים בשעות בוקר מוקדמות, ככל הנראה מכיוון שהם לנים סמוך לצומת; מפעילים מבוגרים שהנהג בצומת לא רואה, אך הם נמצאים בקרבת מקום, לפחות חלק מהזמן; כלי הרכב בהם מסיעים את הילדים והציוד; הסכנות שהילדים חשופים אליהן כשהם עומדים שעות ארוכות בכביש; וניידות המשטרה שנמצאות בסביבה ולא מעוררות חשש, מכיוון שמרבית הזמן אינן מפריעות לילדים או למפעילים.

שגרה בצומת

כמה מטרים מהצומת הסואן ב-6:45 בבוקר, חבורה של ילדים שהלינו אותם כנראה ביער הסמוך מתקלחים בשיבר הצמוד לנקודה בה ישבו מאחור יותר המפעילים שלהם. אחרי שירדו לכיון הצומת הם מתארגנים, נועלים נעליים, מכינים את כלי העבודה – הסמרטוטים איתם ינקו שמשות, ומתחילים את יום העבודה שאין לדעת מתי יסתיים. עוברים בין רכבים, עולים על המדרכה אחרי שמתחלף הרמזור – וחוזר חלילה.

השגרה של ילד בצד הכביש מורכבת מאלפי רכבים החולפים על פניו, מעטים מהם פותחים חלון, עוד פחות נותנים אוכל או כסף. מהר מאוד הוא לומד מי ינהג כך ומי אחרת, ואיזה פרצוף לעשות ולמי. מהתצפיות בשטח ניתן להבחין כי אין לילדים חשש מנוכחות ניידות משטרה או שוטרים באזור, כאילו ברור לכל הצדדים שהם חלק מהנוף, מהטבע.

סכנות בכביש

בתיעוד נראים ילד חוצה את צומת אחיהוד הסואן בזמן שהמכוניות בתנועה, חבורה שהגיעה מהשדות אל יום העבודה, עוברת את מעקה הבטיחות הישר אל תוך הנתיב וכמעט נדרסים בצומת אבליים, וילדים שנעים בכביש עם סחורה למכירה בין המכוניות והמשאיות הנוסעות. מעברי חצייה, רמזור ירוק או גדר הפרדה הם המלצה בלבד.

מלבד פגיעת כלי רכב, ישנן סכנות רבות נוספות שאורבות לילדים בצמתים: התייבשות, מכות קור, מחלות, בדידות, רעב, תקיפה, הטרדות מיניות, ניצול כלכלי ורגשי מצד המפעילים ועוד. לאלו מתווספת הסכנה המתמדת להיעצר על ידי המשטרה, שעלולה להוביל למאסר.

ה'מפעילים'

הסרטון נפתח עם הגעת רכב מפעילים אל צומת אחיהוד. הרכב הלבן עוצר, יורדים ממנו שני נערים צעירים לבושי שחורים ועוד ילד קטן עם קפוצ'ון צהוב. הם מורידים את המוצרים אותם ימכרו, בובות של קופים ומגיני שמש. אחד הנערים סוגר את הדלת והנהג ממשיך בנסיעתו. הנהג הוא חלק משרשרת הניצול של אותם ילדים, יכול להיות שהוא רק 'חייל', או שהוא מפעיל בעצמו.

ביום אחר תפסה מצלמת הרחפן את המעסיקים נחים בצל על מגיני השמש אותם הילדים מוכרים. הם נראים כשהם אוכלים אבטיח, ואחד מהם סופר את השקלים, מוציא שקית מהתיק, מכניס אליה את השקלים, קושר וכך שוב ושוב.

במקרה קצת לפני זמן ההורדה של הילדים בצומת אחיהוד מרכב המפעילים שלהם, ארעה במקום תאונת דרכים קלה. ניידת משטרה הגיעה למקום וטיפלה באירוע, וכל זה לא מנע מהמפעילים להשליך אל הצומת את הילדים ולדרוש מהם את תחילת יום העבודה שלהם.

הקשר בין הילדים

הילדים שמקבצים נדבות בצומת נקלעו בעל כורחם למציאות שכלל אינה מתאימה לילדים, רחוקים מהבית וחשופים לניצול ולאלימות. אך בין לבין, ישנם רגעים בהם הם חופשיים 'להיות ילדים'. הילדים מתחרים ביניהם בהליכה על צינור בוואדי, בתחרות קפיצות, הם מתחרים בקפיצות, הולכים כלוליינים על צינור המים ומסייעים זה לזה. אחד הילדים נראה כשהוא רץ מרחק ארוך לעבר חבריו שנמצאים בדרכם לצומת. בתיעוד נוסף מגיע ילד לצומת שכבר מאויש בחבורת ילדים, וככל הנראה נוצרת תחרות ביניהם על תשומת הלב והכסף של הנהגים.

תגובת המשטרה: "הטיפול בנושא אינו נותן את המענה המיטבי"

ממשטרת ישראל נמסר: "אנו רואים בחומרה ניצול ו/או הדחת קטינים וחסרי ישע לביצוע עבירות ופועלים למיצוי הדין עם שולחיהם, מחד גיסא, ולמעורבות גורמי הרווחה, מאידך גיסא.

"בהתאם, המשטרה מבצעת מעת לעת מבצעים יזומים על מנת להילחם בתופעה זו. מבצע שכזה מחייב היערכות מוקדמת הכולל כוח משטרתי לא מבוטל וחסימת הכבישים הרלוונטיים. בנוסף, נדרש תיאום מול מנהלת התיאום והקישור של המשטרה הפלסטינית שדואגת להעבירם לידי גורמי רווחה. כל פעילות ספונטנית שכזו, יש בה כדי לסכן שלומם של הקבצנים שמבקשים להימלט מהשוטרים תוך סיכון חייהם.

"כמו כן, במהלך השנה מתקיימים מפגשים בהשתתפות הנציגים הרלוונטיים ובהם נציגי משטרה, משרדי הממשלה, הרשות הפלשתינית ומנהלת תיאום וקישור. אולם בשל גילם הצעיר של הילדים שמשמעותו העדר אחריות פלילית, וכן בשל חוסר חקיקה מוסדרת בנושא האחריות לטיפול בילדים, הטיפול בנושא אינו נותן את המענה המיטבי."

***

'דבר' עקב מקרוב אחרי הילדים שעומדים במשך ימים שלמים בצמתים ובכבישים במקום ללמוד בבית הספר, ואחרי המפעילים שלהם. סדרת הכתבות נבנתה מעשרות שעות תצפית בשטח, שיחות עם משפטנים, פעילי זכויות אדם וגורמי ממשלה, בניסיון להתחקות אחר הגורמים לתופעה והדרכים לשנות אותה.

לכתבות נוספות בסדרה:

ילד. צומת. כסף: מבט מקרוב על הילדים הפלסטינים שנשלחים לקבץ נדבות בצמתים בישראל

בעיני רשויות החוק, הילדים הפלסטינים בצמתים הם לא קורבנות, אלא עבריינים

נער פלסטיני שקיבץ נדבות בישראל נשלח על ידי 'מעסיקו' לדקור אדם אחר. עדותו חושפת שהוחזק בתנאי עבדות

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!