דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום ראשון כ' בניסן תשפ"ד 28.04.24
20.4°תל אביב
  • 18.9°ירושלים
  • 20.4°תל אביב
  • 21.2°חיפה
  • 20.8°אשדוד
  • 18.5°באר שבע
  • 28.8°אילת
  • 22.8°טבריה
  • 20.8°צפת
  • 20.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
אברה מנגיסטו

בדיקת 'דבר' / אברה מנגיסטו נמצא בשבי חמאס 9 שנים. שאלנו את נבחרי הציבור מה יעשו כדי להשיבו

120 חברי כנסת, 33 שרים, נשיא המדינה, וראש הממשלה נשאלו שאלה זהה: מה תעשו כדי להשיב את אברה מנגיסטו לישראל? | במפלגת עוצמה יהודית וישראל ביתנו אף חבר כנסת לא הגיב לשאלה | הנשיא הרצוג: "תמונתו תלויה בלשכת הנשיא, נושא השבויים והנעדרים עולה בכל פגישה מדינית בארץ ובחו"ל"

שלט הקורא להחזרתו של אברה מנגיסטו באשקלון, מרץ 2021 (פלאש 90)
שלט הקורא להחזרתו של אברה מנגיסטו באשקלון, מרץ 2021 (פלאש 90)
יהל פרג'

תשע שנים בדיוק עברו מאז חצה אברה מנגיסטו את גדר הגבול לתוך רצועת עזה, ומאז הוא חטוף ושבוי בידי ארגון הטרור חמאס. 'דבר' פנה ל-120 חברי הכנסת, לשרי הממשלה ולנשיא המדינה, בשאלה פשוטה: "מה תעשו כדי שבשנה הבאה אברה מנגיסטו ישוב לחיק משפחתו?". חלקם הביעו מחויבות לפעול, אך רבים מאוד כלל לא התייחסו לפנייה.

חרף העובדה שהשאלה כוונה כלפי העתיד, מרבית חברי הכנסת והשרים שהשיבו תיארו מה עשו בעבר, מלבד ח"כ אפרת רייטן (העבודה) שהצהירה שתפנה בשאילתא למשרד הביטחון, אף שר או חבר כנסת לא הבטיחו פעולה קונקרטית.

רק ב-16 בינואר השנה הפיץ ארגון הטרור תיעוד ראשון שלו, בו הוא מדבר בעברית רצוצה ומבקש לפעול לשחרורו. 9 שנים שמשפחתו – אמו אגרנש, אביו איילין, ואחיו אלמנש ואילן מחכים לו בביתו בשכונת עתיקות באשקלון. 9 שנים שהציבור אדיש ברובו לגורלו של אזרח ישראלי, מתמודד נפש ממשפחה דלת אמצעים, ובעקבות שתיקת הציבור, גם נבחרי הציבור, ברובם, יושבים בחיבוק ידיים.

מתוך הסרטון שפרסם חמאס, בו נראה מי שנטען כאברה מנגיסטו (צילום מסך)
מתוך הסרטון שפרסם חמאס, בו נראה מי שנטען כאברה מנגיסטו (צילום מסך)

במבט על סיעות הקואליציה, סיעת 'עוצמה יהודית' כולה, על 7 חברי הכנסת שלה ו-3 השרים, התעלמו באופן גורף משאלת 'דבר'. בסיעת 'הציונות הדתית' חבר הכנסת משה סלומון היה היחיד שהגיב, וב'יהדות התורה' השיב רק השר פורוש. לעומתם השרים וחברי הכנסת של ש"ס השיבו כמעט כולם, וגם בליכוד היו מי שבחרו להתייחס. ראש הממשלה בנימין נתניהו, שר הביטחון יואב גלנט, שר החוץ אלי כהן וכלל חברי הקבינט המדיני בטחוני לא התייחסו לפנייה.

גם באופוזיציה, בה לא מעט חברי כנסת שהיו בעבר הלא רחוק שרים, ראש ממשלה ורמטכ"לים, חלק מהסיעות לא התייחסו כלל. אף אחד מחברי הכנסת של 'ישראל ביתנו' לא השיב לפנייה, ב'יש עתיד' וב'מחנה הציוני' נשלחה תגובה כללית בשם כל חברי הסיעה במפלגת העבודה המונה ארבעה ח"כים השיבו רק שניים. חברי הכנסת במפלגת רע"ם לא השיבו כלל, ובסיעת חד"ש-תע"ל התייחסו חבר הכנסת כסיף וח"כ טיבי.

'דבר' פנה גם לנשיא המדינה, יצחק הרצוג, ובתגובה מטעמו הודגשה מחויבתו להשבת מנגיסטו והנעדרים האחרים. "תמונתו של אברה מנגיסטו תלויה בלשכת הנשיא, ומוצגת לכל אורח המגיע לפגישה עמו", נמסר מבית הנשיא, "בכל הפגישות המדיניות שהוא מנהל בארץ ובחו״ל מקפיד הנשיא להעלות את נושא השבויים והנעדרים. כמו כן הנשיא וצוותו נמצאים בקשר רציף עם המשפחות, ובכללן גם משפחת מנגיסטו".

סיעות הקואליציה

הליכוד

שר המדע, החדשנות והטכנולוגיה, אופיר אקוניס: מלשכת השר נמסר: "השר אקוניס פוגש בכל שבוע, לפני תחילת ישיבת הממשלה את נציגי המשפחות שנמצאים בכניסה למשרד ראש הממשלה.  הוא עוצר, משוחח אותם ומבטיח לעשות כל שביכולתו עבורם".

השרה לקידום מעמד האישה, מאי גולן: ״סוגיית השבויים והנעדרים היא נושא מורכב וחשוב מאין כמוהו. מדובר בדיני נפשות. כשרה לקידום מעמד האישה, הנושא אינו נמצא תחת סמכות משרדי אך מהיכרותי הקרובה עם רוה״מ, שר הבטחון וראש המל״ל אני סמוכה ובטוחה כי הם עוסקים בכך ללא הרף ונחושים להחזיר את אברה מנגיסטו למשפחתו האוהבת והדואגת".

ח״כ אלי דלל: "מדינת ישראל מחויבת להשיב את בניה מכל מקום בכל מצב. אני סמוך ובטוח שהממשלה ומערכת הביטחון עושים ימים כלילות על מנת להשיב את הבנים הביתה וכולי תקווה שכך יהיה".

ח"כ טלי גוטליב: "בכל הכבוד. פעילות מדינת ישראל לטובת השבתו של אברה מנגיסטו היא שוטפת ונעשית בערוצים חשאיים מאד ומורכבים מאד. זה לא מעשה של ח״כ שמחפש כותרות ואין לי כוונה להתהדר בכתר לא לי. ערוצי ההתקשרות עם גורמים בלב האוייב החמאסי עבור אברה הינם סודיים כמתחייב. מדינת ישראל פועלת כל העת בערוץ זה בדרכים עליהם לא ניתן להגיב מעבר".

ח"כ שלום דנינו: "לא אגיב – הנושא מורכב ורגיש". ח"כ אריאל קלנר: "לא מעוניינים לענות". מטעמם של השר דודי אמסלם וח"כ ששון גואטה נמסר שלא יגיבו עקב שהותם בחו"ל.

לא התייחסו: ראש הממשלה בנימין נתניהו, שר הביטחון יואב גלנט, שר המשפטים יריב לוין, שר החוץ אלי כהן,  יושב ראש הכנסת אמיר אוחנה, שר החינוך יואב קיש, שר הכלכלה ניר ברקת, שרת התחבורה והבטיחות בדרכים מירי רגב, שר התרבות והספורט מיקי זוהר, שר החקלאות אבי דיכטר, שר האנרגיה והתשתיות ישראל כ"ץ, שרת המודיעין גילה גמליאל, שר התקשורת שלמה קרעי, שר התפוצות עמיחי שיקלי, השרה להגנת הסביבה עידת סילמן, שר התיירות חיים כץ, שרת ההסברה גלית דיסטל אטבריאן, יו"ר הקואליציה אופיר כץ, יו"ר ועדת חוץ וביטחון יולי אדלשטיין, וחברי הכנסת דני דנון, דוד ביטן, אליהו רביבו, ניסים ואטורי, חנוך מילביצקי, בועז ביסמוט, משה סעדה, עמית הלוי, דן אילוז, אתי חוה עטיה, קטי שטרית, אביחי בוארון, אושר שקלים וצגה מלקו.

את התייחסותו של השר לעניינים אסטרטגיים, רון דרמר, לא ניתן היה להשיג.

ש"ס

סגן יו"ר הכנסת ויו"ר ועדת הבריאות, אוריאל בוסו: "לקראת ציון השנה התשיעית בה נמצא אברה מנגיסטו בשבי החמאס חשוב לזכור ולהזדהות קודם עם הכאב העצום של המשפחה הוא כאב של כולנו, מאותו היום שהוא חצה את הגבול ואין איש יודע מה עלה בגורלו, ומה מצבו, על אף הרמיזות והסימנים אנו כנבחרי ציבור מחוייבים לעשות הכל להשיב אותו הביתה לחיק המשפחה, אני סמוך ובטוח שהגורמים והצוותים האמונים על הנושאים הללו פועלים על מנת להביא בשורה למשפחה על היקר להם מכל, יחד עם זאת אשמח לקחת חלק מעל פעילות בה כל הכוחות המגוייסים לצורך העלאת המודעות, הן בהסברה במחאה במיזמים השונים עושים עבודת קודש שכולי תקוה שהשנה הזאת עוד יוכל אברה לחגוג גם את החגים עם בני משפחתו. כולל כל דיון שידרש במסגרת תפקידי כיו"ר ועדה וכסגן יו"ר הכנסת. תכלה שנה וקללותיה תחל שנה וברכותיה".

שר הפנים והבריאות, משה ארבל: ״הפעולות שנעשות על ידי הממשלה לא אמורות להיות בתקשורת וטוב שכך״.

השר במשרד החינוך, חיים ביטון: "כחבר ממשלה השר יעשה הכל כדי שיחזור בשלום לחיק משפחתו".

סגן שר החקלאות, משה אבוטבול: "אנו כואבים את כאבה של המשפחה, ומייחלים ומתפללים בכל יום  שבקרוב אברה ישוב הביתה לחיק משפחתו".

ח"כ יונתן מישרקי: "נתפלל".

ח"כ ארז מלול בחר שלא להגיב. לא התייחסו: יו"ר המפלגה ח"כ אריה דרעי, שר הרווחה יעקב מרגי, שר העבודה יואב בן-צור, שר הדתות מיכאל מלכיאלי, וחברי הכנסת ינון אזולאי, יוסי טייב, אברהם בצלאל וסימון מושישאוילי.

יהדות התורה

שר ירושלים ומסורת ישראל, מאיר פרוש: "יחד עם כל עם ישראל אני מצפה ומתפלל לחזרתו של אברה הביתה לחיק משפחתו כאן בישראל. כולנו מחויבים לפעול לשם כך, ובוודאי שהמערכת הפוליטית והמדינית מודעת לכך שמדובר במשימה מהמעלה הראשונה ובכל הזדמנות שאני יכול להזכיר זאת אני עושה את זה בדחילו ורחימו".

לא התייחסו: שר הבינוי והשיכון יצחק גולדקנופף, סגן השר וחבר הכנסת אורי מקלב, וחברי הכנסת משה גפני, יעקב טסלר, יעקב אשר, ישראל אייכלר, יצחק פינדרוס, משה רוט ואליהו ברוכי.

הציונות הדתית

ח"כ משה סלומון: "כנבחר ציבור פעלתי ואני פועל בכדי להביא לשחרורו של אברה מנגיסטו. בכל הזדמנות מול גורמים בין לאומיים אני פונה בכדי להגביר את הלחץ הבינלאומי לשחרור אברה מנגיסטו מסיבות הומניטריות. בנוסף, פעלתי בוועדת החוץ והביטחון בכנסת לקיום דיון בנוגע למצבו של אברה מנגיסטו, ובמהלך דיונים עם ראש המל"ל ושר הביטחון הבאתי את הסוגיה לדיון, כמובן שאמשיך לפעול במסגרת הועדה בנושא. לצערי הדיונים היו חסויים ומשכך לא אוכל לפרט יותר בתחום הזה. אני מקווה כי בקרוב נזכה לראות בשובו לחיק משפחתו".

לא התייחסו: שר האוצר ושר במשרד הביטחון בצלאל סמוטריץ', שר העלייה והקליטה אופיר סופר, שרת ההתיישבות והמשימות הלאומיות אורית סטרוק, וחברי הכנסת שמחה רוטמן, מיכל וולדיגר, אוהד טל וצבי סוכות.

עוצמה יהודית

כלל חברי המפלגה לא התייחסו לפניית 'דבר': השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, שר הנגב, הגליל והחוסן הלאומי יצחק וסרלאוף, שר המורשת עמיחי אליהו, וחברי הכנסת אלמוג כהן, צביקה פוגל, לימור סון הר-מלך ויצחק קרויזר.

נעם

ח"כ אבי מעוז לא התייחס לפניית 'דבר'.

סיעות האופוזיציה

יש עתיד

מטעם המפלגה, שמונה 24 חברי כנסת, נמסר: "אנו ביש עתיד נמשיך לפעול להעלאת המודעות, ליצירת שיח ולחץ בכנסת ובשולחנות מקבלי ההחלטות ונעשה ככל שביכולתנו להשיב את הבנים הביתה. זה צו מוסרי וזו חובתנו ולא נרפה עד שישובו למשפחותיהם".

המחנה הממלכתי

מטעם המפלגה, שמונה 12 חברי כנסת, נמסר: "סוגיית השבויים והנעדרים בכלל, ואברה מנגיסטו בפרט, היא סוגיה לאומית, בעלת השלכות ביטחונית, חברתיות ולאומיות רחבות, וכך אנו מתייחסים אליה . יו"ר המחנה הממלכתי עסק בה ביתר שאת כשר הביטחון, תוך שילוב מנופים שלא היו קיימים בעבר לקידום הבאת פתרון הומניטארי לסוגיה. סיעת המחנה הממלכתי תמשיך לעשות כל שביכולתה כדי להשיב את אברה, ואת כל הבנים הביתה. ניתן גב לכל מאמץ בנושא, וניתן גיבוי לכל החלטה ערכית ונכונה של הממשלה. יודגש, כי לא נכון להתייחס פומבית למרכיבי ההצעות והגורמים המעורבים, לאור רגישות הסוגיה".

ח״כ מיכאל ביטון הוסיף: "המשימה של החזרתו של אברה מנגיסטו לחיק אימו ומשפחתו, כמו גם המשימה להחזרתם של אורון שאול, הדר גולדין והישאם שעבאן א-סייד היא חוב עליון שעומד לפתחנו. בפברואר האחרון, השתתפתי בדיון בוועדה לענייני ביקורת המדינה בעניין דו״ח ביקורת מיוחד על טיפול הממשלה בנושא השבויים והנעדרים. עמדתי שם על הצורך בתנאים מינמליים שיאפשרו למתאם השבויים והנעדרים תפקוד אירגוני תקין, סמכויות, מעמד ותשתיות שיאפשרו לו לקדם את משימתו. כבר מאז היותי ראש המועצה המקומית ירוחם, השתתפתי במאבק האזרחי להחזרתו של מנגיסטו וכל השבויים והנעדרים. אני מייחל ליום שבו ישובו הביתה".

ישראל ביתנו

כלל חברי הכנסת של המפלגה לא התייחסו לפניית 'דבר': יו"ר המפלגה ח"כ אביגדור ליברמן, יו"ר ועדת העלייה והקליטה עודד פורר, וחברי הכנסת יבגני סובה, שרון ניר, וחמד עמאר. מטעמה של ח"כ יוליה מלינובסקי נמסר שהיא שוהה בחו"ל.

העבודה

ח"כ אפרת רייטן: "לקראת ציון יום השנה ה-9 לנפילתו בשבי של אברה מנגיסטו, ובהמשך לתיעוד שפורסם לפני מספר חודשים, מוגשת על ידי שאילתא למשרד הביטחון כדי לחייבו במתן תשובה בכתב, ולפרט את המאמצים שנעשו עד להשבתו של אברה, ואילו פעולות עוד צפויות כדי להשיבו. אין ספק שמדובר במקרה טרגי מתמשך ויש לעשות כל שניתן כדי להשיבו במהרה לחיק משפחתו".

ח"כ גלעד קריב נמסר: ״אנו כואבים את כאבה של משפחת מנגיסטו ומשתדלים להזכיר את סוגיית השבויים והנעדרים בדיונים החסויים והפומביים בועדת חוץ וביטחון. נמשיך לעשות כן יחד עם הפעלת הלחץ הציבורי הנדרש עד לשיחרורו".

בחרו לא להתייחס: יו"ר המפלגה ח"כ מרב מיכאלי, וח"כ נעמה לזימי.

רע"מ

בחרו לא להתייחס: יו"ר המפלגה ח"כ מנסור עבאס, וח"כ אימאן ח'טיב יאסין. את חברי הכנסת וליד טאהא, וליד אל-הואשלה ויאסר חוג'יראת לא ניתן היה להשיג.

חד"ש-תע"ל

ח"כ אחמד טיבי: "אנחנו בעד עסקת חילופי שבויים".

ח"כ עופר כסיף: "לאורך כל השנים שאני בכנסת קראתי לשחרר את אברה מנגיסטו ושאר השבויים בשבי החמאס שהחזקתם נפשעת ולא לגיטימית, כפי שהחזקת השבויים הפלסטינים (בהם למעלה מאלף חטופים, "עצורים מנהליים") נפשעת ובלתי לגיטימית. יש לשחרר את כל חטופי ושבויי הכיבוש, לרבות גופות ההרוגים, ולקדם פיתרון של שלום צודק למען כל יושבי הארץ".

בחרו לא להתייחס: יו"ר המפלגה ח"כ איימן עודה, וחברי הכנסת עאידה תומא סלימאן. את תגובתו של חבר הכנסת יוסף עטאונה לא ניתן היה להשיג.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!