דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי א' באייר תשפ"ד 09.05.24
23.5°תל אביב
  • 22.9°ירושלים
  • 23.5°תל אביב
  • 24.0°חיפה
  • 19.8°אשדוד
  • 23.9°באר שבע
  • 27.6°אילת
  • 25.2°טבריה
  • 20.2°צפת
  • 23.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חינוך ורווחה

הרחובות בשכונת חליסה בחיפה ריקים, בתי הספר נסגרו: ״יורים במי שמדבר נגד הפשיעה במגזר״

הרצח של עאטף אבו כליב שהתגורר בשכונה שבחיפה התחתית, חושף את פחד התושבים שמסרבים להתראיין | בעל מכולת בשכונה: ״המצב מפחיד מאוד, האחריות היא לא רק של המשטרה״

שכונת חליסה בחיפה (צילום: דבר)
שכונת חליסה בחיפה (צילום: דבר)
יהל פרג'

24 שעות אחרי הרצח של עאטף אבו כליב, רחוב הגיבורים, הרחוב הראשי בשכונת חליסה בה התגורר, כמעט ריק מאזרחים. רק כמה ניידות משטרה וכמה עשרות שוטרי ושוטרות מג"ב מציגים נוכחות. ניידת אחת עומדת מול סניף קופת החולים המקומית, שנסגרה מוקדם אמש בשל ירי שאירע בסמוך אליה ומחשש לחיי העובדים המטופלים.

התושבים בשכונה חוששים לדבר, ומי שמוכן להתראיין מסרב לרוב לחשוף את שמו, "לצערי לא רוצה להתראיין. איש דת דיבר לפני יומיים נגד הפשיעה במגזר הערבי, אחרי כמה שעות ירו עליו, אז אני מצטער שלא אוכל לחשוף את שמי", אמר ל'דבר' איש חינוך מהשכונה.

"לאור המצב הרגיש והסבוך, ומתוך אחריות לשמירה על שלומם ובטחונם של ילדי ותלמידי השכונה", נכתב בהודעת משרד החינוך, "תעבור מערכת החינוך בשכונת חליסה ללמידה מרחוק, המתנ״ס השכונתי לא יפעל". ואכן, בית הספר עבד אלרחמן אלחא'ג, בו לומדים מכיתה א עד ח', נסגר עד לסוף השבוע.

שניים מ-300 התלמידים בבית הספר הגיעו מיוזעים כשהם מחזיקים כדור, כדי לקנות קרטיב בסופר הקטן בכניסה לשכונה, אחד עם חולצה של מסי והשני עם חולצה של רונאלדו. שתי שוטרות מג"ב קונות מגש של פחיות קולה קטנות, "טוב שהם פה, שיבואו עוד כוחות", אומרת המוכרת.

"כל הנרצחים האחרונים מאותו הרחוב"

בפינה הסמוכה נרצח ביריות איברהים בלקיס. חמישה חודשים לפני כן נרצחה ביריות בביתה שבשכונה מייסר עותמאן (27), גרושה ואם לארבעה ילדים קטנים. לפני שלושה שבועות נרצח תושב השכונה ראאד יוסף כשירד מהמשאית שלו במפעל בעכו ואתמול (רביעי) נרצח אבו כליב.

"אתה מסתובב בשכונה, ומצביע על בית אחרי בית – 'זה נרצח, זה נרצח, זה נרצח'", אומר תושב השכונה. "המדינה לא עושה את תפקידה, הפושעים לא לוקחים בחשבון שיתפסו, אז היד קלה על ההדק".

ב-2017 רצח מחמד שינאווי את גיא כפרי ז"ל ברחוב הגיבורים בשכונה וניסה לרצוח גם את יחיאל אילוז. "היה עוצר על השכונה", מתאר התושב את האופן בו התמודדה המשטרה עם פענוח המקרה, "הם הפכו את השכונה. עשו חיפושים מדלת לדלת, הזמינו אנשים לחקירה כי מצאו את ה-DNA שלהם על סיגריה ישנה ליד איפה שהיה הרצח. תוך יומיים מצאו את הרוצח. זה המקרה היחיד שבו רצח שקשור לשכונה פוענח בשנים האחרונות. כשהמשטרה רוצה היא יכולה".

"המצב מפחיד מאוד, וגם לנו יש אחריות זה לא רק המשטרה. חליסה מלאה באנשים טובים, פרופסרים, מעצבים, רופאים", אומר בעל מכולת בחלק אחר של השכונה, "כל הנרצחים האחרונים מאותו הרחוב, מול בית הספר. פעם היה פה בלאגן, אבל לאחרונה היה שקט, ועכשיו מאוד מאוד מפחיד".

״בתחילת מאי נשרף מגרש הכדורגל, רק בסוף החופש הגדול אושר תקציב לשיפוץ״

היום האריך בעוד יום משרד החינוך את ההחלטה שקיבל ד"ר סער הראל מנהל מחוז הצפון, ביחד עם עיריית חיפה, להשבית את כלל מוסדות החינוך בשכונה, גם את המתנ"ס סגרו, מחשש לחיי הילדים וכאקט של מחאה, לא ברור בפני מי. יואב, תושב ותיק בשכונה, מצדד בהחלטה, "זה אקט חינוכי יותר מכל יום לימודים עבור התלמידים. המסר לילדים הוא שקרה פה משהו נורא".

בית הספר עבד אלרחמן אלחאג׳ בשכונת חליסה בחיפה (צילום: דבר)
בית הספר עבד אלרחמן אלחאג׳ בשכונת חליסה בחיפה (צילום: דבר)

מנכ"ל רשת המרכזים הקהילתיים בנווה יוסף שמעון יפרח מסכים עם ההחלטה שלא לפתוח את המתנ"ס בשכונה. "מצב השכונה ידוע ורגיש", אמר יפרח לאתר 'חיפה', "זו המלצה של גורמי הביטחון, ולכן אני מקבל אותה. מנהלת מתנ"ס חליסה תגיע לנווה יוסף ותעבוד מכאן".

לעומתם, סאלי עבד העומדת בראש רשימת 'רוב העיר' למועצת העיר, הזדעזעה מההחלטה, "אני לא מופתעת מהחלטות גרועות של העיר, אבל זו רמה חדשה של ניתוק. העירייה לא מסתכלת על השורשים של הבעייה. התלמידים צריכים עוד מסגרות ובתי ספר טובים, זה הביטחון האמיתי ולא יומיים שבהם אסור לצאת לרחובות.

סאלי עבד, מתמודדת בבחירות למועצת עיריית חיפה (צילום: עורווה אדם)
סאלי עבד, מתמודדת בבחירות למועצת עיריית חיפה (צילום: עורווה אדם)

"בתחילת מאי שרפו את מגרש הכדורגל בשכונה, לאורך כל החודשים של החופש הגדול לא עשו כלום, ורק בסוף אוגוסט אישרו תקציב לשיפוץ, וגם זה אחרי שהפגנו מול העירייה. מה שצריך זה לא רק מצלמות ואכיפה, צריך להשקיע בקהילות, לטפל בבעיות".

את הרעיון לסגור בתי ספר כי הרשויות חוששות לשלום התלמידים, לא המציאו בחיפה. ביוני 2020, לאחר כמה מקרי רצח בעיר, החליטו בעיריית רמלה לסגור את בתי הספר בשכונת ג'ואריש. גם שם מדובר במערכת החינוך בחברה הערבית, וגם שם החשש היה כבד, ככל הנראה.

מטעמו של שר החינוך יואב קיש הוחלט שלא להגיב על הנושא, ונאמר כי מדובר בהחלטות פדגוגיות של העירייה ובית הספר.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!