דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת כ"ו בניסן תשפ"ד 04.05.24
20.6°תל אביב
  • 13.3°ירושלים
  • 20.6°תל אביב
  • 18.7°חיפה
  • 20.2°אשדוד
  • 16.6°באר שבע
  • 22.5°אילת
  • 20.4°טבריה
  • 12.8°צפת
  • 19.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

דיווח: חמאס והג'יהאד האיסלאמי העבירו בהצלחה לפחות 130 מיליון דולר בקריפטו

מאז 2021 גייסו ארגוני הטרור עשרות מיליוני דולרים בקריפטו, שמאפשר העברות כספים ללא פיקוח | משטרת ישראל מנסה לחלט את הכספים, ונשענת על שיתוף פעולה מזירות המסחר שחוששות מאכיפה אמריקאית, אך מצליחה להגיע רק לחלק קטן

רעולי פנים מניפים דגלי חמאס במסגד אל-אקצא בירושלים (צילום: ג'מאל עוואד/פלאש90)
רעולי פנים מניפים דגלי חמאס במסגד אל-אקצא בירושלים (צילום: ג'מאל עוואד/פלאש90)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

מאז אוגוסט 2021 גייס הג'יהאד האיסלמי 93 מיליון דולר בקריפטו והחמאס כ-41 מיליון דולר, כך לפי ידיעה שפורסמה לפנות בוקר (רביעי) בוול סטריט ג'ורנל. הארגונים משתמשים בקריפטו גם כדי להעביר כספים בין אגפים שונים של הארגונים. ישראל עושה מאמץ להחרים את מטבעות הקריפטו ולבלום את ערוץ המימון, אך מתקשה בכך ומצליחה להניח את ידה רק על חלק קטן מהכספים.

לפי הידיעה, שעסקה בגיוס תרומות בקריפטו של ארגוני הטרור, שיא הגיוס התרחש בשנת 2022, במקביל לגאות בשווקי הקריפטו. באפריל האחרון החרימה ישראל כ-200 חשבונות קריפטו בזירות מסחר המשוייכות לארגוני טרור, בעיקר לחמאס. בעקבות כך, ביקש החמאס לחדול מערוצי תרומות אלו, אחרי שישראל רדפה גם אחרי התורמים ולא רק אחרי המקבלים.

יחידת להב 433 הודיעה אתמול על הקפאת חשבונות שדרכם גייס החמאס מטבעות קריפטו בזירת ביננס. עוד נמסר כי יחידת הסייבר של המשטרה פעלה מול המשטרה האנגלית והביאה להקפאת חשבון נוסף בבנק ״בארקלי׳ס״ הבריטי, שפרטיו פורסמו על ידי חמאס לצורך הפקדת כספי תרומות. משטרת ישראל, המטה הלאומי ללוחמה כלכלית בטרור ושותפים נוספים ימשיכו בלחימה במימון הטרור ופגיעה בנכסים הפיננסיים האסטרטגיים של ארגוני הטרור.

ביננס ו-Tether משתפות פעולה עם הדרישות הישראליות מחשש מפני זרועות החוק האמריקאי

קריפטו שמוחזק בביננס וגם ארנקים שמחזיקים נכסי קריפטו צמודי דולר מסוג USDT, הם נכסים שמבחינה עקרונית קלים מאוד לתפיסה, כי שיש כתובת ברורה ששולטת בהם שאיננה ארגוני הטרור עצמם: חברת ביננס, או חברת Tether כלפי USDT. לא ידוע על הצלחות של ישראל בפריצה לארנקי קריפטו שמוחזקים בידי ארגוני טרור.

למרות זאת, לפי הדיווח ישראל לא הצליחה לשים ידה על מרבית כספי תרומות הקריפטו לארגוני הטרור מהשנים האחרונות. שיתוף הפעולה של ביננס ו-Tether עם דרישות ישראליות, אף שאינן חברות אמריקאיות או ישראליות, נובע מחששן מפני זרועות החוק האמריקאי, אם יואשמו בהלבנת הון ובמימון טרור. לחברות יש היסטוריה של פעילות מפוקפקת, והן נמצאות תחת חקירות של רשויות החוק בארצות הברית, מה שמגביר את המוטיבציה לשתף פעולה עם הדרישות מישראל.

שיתוף הפעולה של ביננס ו-Theter מגיע בדרך כלל בדיעבד, על רקע מדיניות שימוש מקלה מלכתחילה, לאחר שפושעים או ארגוני טרור כבר הצליחו להעביר בעזרתן כספים בשיעור נכבד.

הזרוע הצבאית של החמאס עשתה בעבר שימוש בחברות קש בטורקיה כדי לקבל תשלומי קריפטו, כש-Tether עצמה עשתה שימוש באותה חברה. בתגובה להודעה הישראלית על הקפאת חשבונות קריפטו אתמול, דובר מטעם ביננס מסר כי "בימים האחרונים, הצוות שלנו עסוק בזמן אמת מסביב לשעון, לתמוך במאמצים המתמשכים בנושא".

מטבעו, הקריפטו מתאים לשימושים פליליים ולמימון טרור

מטבעות קריפטו נועדו מראש כדי לטרפד הליכי בקרה ופיקוח על תנועת כספים במערכת הפיננסית הרגילה ולכן הם מותאמים מטבעם לשימושים פליליים וכן למימון טרור. הם אינם כלי יעיל למסחר פיננסי ורוויים בחסרונות אחרים, כמו קלות אבדן הסיסמה לארנק, ללא יכולת שחזור.

מטבעות קריפטו (צילום: שאטרסטוק)
מטבעות קריפטו (צילום: שאטרסטוק)

הבחירה בערוצי מימון אלו על ידי ארגוני טרור, נובעת בעיקר מעדיפותם על העברת מזומן באופן פיזי בכמויות גדולות, וכן בשל הקושי המובנה של גורמים פיננסיים חוקיים לסכל ביצוע תשלומים בקריפטו. חברות בתעשיית הקריפטו נוטות להקל בהליכי זיהוי הלקוחות ופושעים יכולים לרכוש בקלות חשבונות קריפטו שנוצרו באופן לגיטימי, אך מוצעים למכירה לאחר מכן בעשרות דולרים לכל דורש.

דיווח של משרד האוצר האמריקאי משנה שעברה, ציין גם שארגון המדינה האיסלמית ואל-קעידה נוהגות להשתמש בזירות מסחר בקריפטו כערוץ להזרמת כספים, שיותר קשה לטרפוד על ידי רשויות החוק.

ארנקי קריפטו של הג'יהאד האיסלאמי העבירו לפחות 12 מיליון דולר לארנקים של החיזבאללה מאז 2021

גיוסי החמאס בקריפטו החלו עוד ב-2019, כשהזרוע הצבאית של הארגון פרסמה הודעה לפיה "ג'יהאד מצריך הרבה מאמצים ואנרגיה, וכסף הוא עמוד השדרה של המלחמה". לפי ארי רדבורד, לשעבר במשרד האוצר האמריקאי וכיום ראש המדיניות הגלובלית בחברת המעקב אחר קריפטו TRM LABS, החמאס הוא אחד מארגוני הטרור בעלי יכולת השימוש הגבוהה בטכנולוגיית קריפטו. לדבריו, החמאס עושה שימוש ב"מערבלי כספים", כך שתפקידם להקשות על מציאת נתיב הקריפטו בין התורמים לבין ארנקי היעד הסופיים.

לפי ניתוח חברת אליפטיק, קריפטו משמש את ארגוני הטרור גם להערבות פנימיות בין אגפים שונים. כך למשל, טוענת החברה כי ארנקים שזוהו כשייכים לג'יהאד האיסלמי, העבירו קריפטו בשווי של כ-12 מליון דולר לארנקים שזוהו כשייכים לחיזבאללה מאז 2021. העברות אלו נעשו בעיקר בטוקן צמוד הדולר USDT, שמגן על המשתמשים בו מתנודתיות הערך שאופפת את רוב מטבעות הקריפטו האחרים. "השימוש בקריפטו קל בהרבה מהעברת מזומן דרך גבול מצרים", אמר מת'יו פרייס, אחראי הממשק של חברת אליפטיק עם רשויות החוק.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!