דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי כ"ד בניסן תשפ"ד 02.05.24
20.0°תל אביב
  • 12.2°ירושלים
  • 20.0°תל אביב
  • 18.7°חיפה
  • 19.8°אשדוד
  • 15.9°באר שבע
  • 22.1°אילת
  • 19.8°טבריה
  • 12.3°צפת
  • 18.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
מלחמה בישראל

בנק ישראל מכר 8 מיליארד דולר באוקטובר והעליות בשער הדולר נמחקו

שער הדולר ירד בשבוע וחצי האחרון מ-4.06 ש"ח ל-3.87 ש"ח, לאחר עלייה תלולה בשבועות הראשונים למלחמה | הבנק מיצה רק 20% ממסגרת של 45 מיליארד שהבנק הציב ב-9 באוקטובר | יוסי פרנק, מנכ"ל חברת ניהול סיכונים: "היה צריך למכור הרבה יותר"

דולרים ושקלים (צילום אילוסטרציה: Shutterstock)
דולרים ושקלים (צילום אילוסטרציה: Shutterstock)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

בנק ישראל הודיע היום (שלישי) כי בחודש אוקטובר הוא מכר מטבע חוץ בסך של 8.21 מיליארד דולר. במקביל, דווח כי שער הדולר ירד בחדות בשבוע וחצי האחרון, מ-4.06 שקלים לדולר ל-3.87 שקלים לדולר, מה שמביא אותו לשיעור דומה לזה שהיה לפני פרוץ המלחמה ב-7 לאוקטובר. זאת, לאחר ששער הדולר היה במגמת עלייה משמעותית בין ה-7 באוקטובר ל-26 באוקטובר.
סך יתרות מטבע החוץ של בנק ישראל בסוף אוקטובר הסתכם ב-191.2 מיליארדי דולרים. הבנק לא פרסם את פריסת המכירות שביצע לאורך החודש.

בהחלטה מה-9 באוקטובר על העמדת מסגרת של 30 מיליארד דולר למכירה הודיע הבנק כי אין לו שער יעד, וכי מטרתו היא למתן תנודתיות. נוסף על מסגרת זו, קיימת מסגרת של 15 מיליארד דולר לעסקאות החלף (Swap), כך שלמעשה הבנק מימש 8 מיליארד מתוך מסגרת כוללת של 45 מיליארד.

לאורך השנה האחרונה הדף בנק ישראל לחצים למכור מטבע חוץ לאור היחלשות השקל, היחלשות שמקובל לקשרה להצעת הרפורמה המשפטית וחוסר היציבות שבאה בעקבותיה, ובמקביל קיים מדיניות של העלאת ריבית, כך שהמשק הישראלי סבל משקל נמוך ומריבית גבוהה בו זמנית. בחודשיים האחרונים ניכר שינוי מגמה מסוים: הריבית במשק חדלה לעלות, והתיסוף בשער החליפין מרסן חלק מעליות המחירים הצפויות בשל התייקרות מוצרי היבוא.

במהלך המלחמה ישראל מתמודדת עם התייקרות בעלויות השילוח והביטוח של משלוחים לישראל, כך שהשפעת הורדת שער הדולר על האינפלציה ויוקר המחיה תהיה חלשה יחסית.

 

"בימים הראשונים למכירת הדולרים השוק הגיב באדישות, השינוי חל עם ההערכה שהמערכה לא תגלוש ללבנון"


יוסי פרנק, מנכל אנרג׳י פייננס לניהול סיכונים, סבור שעל הבנק היה למכור הרבה יותר דולרים ולסייע לממשלה במימון המלחמה.
"אני סבור שהיה כאן פספוס היסטורי. בנק ישראל חייב היה למכור כמות הרבה יותר משמעותית בשערי השיא, לממש רווחי עתק שהיו מוחקים את הפסדיו לאורך השנים, להעביר רווחים למדינה שמשוועת לכסף ולייצר לעצמו מאגר תחמושת למקרה בו השקל ישוב ויתחזק יתר על המידה".

8 מיליארד דולר זו כמות קטנה?

"בנק ישראל מימש פחות מ-20% מתוכניתו למכירת דולרים ועסקאות החלף. זו הסיבה שבימים הראשונים למימוש התוכנית השוק הגיב באדישות והפיחות המשיך".

מתי חל השינוי?

"ברגע שהשוק החל להעריך שהמערכה הנוכחית לא תגלוש ללבנון, שחקנים בשוק התחילו לממש רווחים. יחד עם יצואנים שהוסיפו הגנות לתקבולי יצוא עתידיים, מה שבפועל גורם להיצעי מט״ח, נוצר גל של התחזקות השקל שהחזיר אותו לרמות אליהן הגיע טרום המלחמה".

מה צפוי כעת?

"המשך ההתחזקות תלוי כמובן בראש ובראשונה בהתפתחות הלחימה לגזרות נוספות, בגניזת הרפורמה ובקיום הממשלה. אם השוק יחליט שהרפורמה נגנזה וזה עשוי להביא לנפילת הממשלה, השקל יתחזק משמעותית. כדאי לזכור את דברי הנגיד לגבי שווי המשקל של הדולר/שקל סביב 3.40-3.50 והשפעת הרפורמה על שערי החליפין.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!