דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י' באייר תשפ"ד 18.05.24
22.9°תל אביב
  • 22.3°ירושלים
  • 22.9°תל אביב
  • 23.8°חיפה
  • 23.6°אשדוד
  • 26.8°באר שבע
  • 35.1°אילת
  • 25.0°טבריה
  • 24.2°צפת
  • 24.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
מלחמה בישראל

ח"כ מיכאל ביטון: "המגזר השלישי היה הראשון לפעול, אבל על שולחן הממשלה הוא לא מיוצג"

ביטון שהצטרף לקואליציה תחת ממשלת החירום פועל על מנת להרחיב את מתווה הפיצויים לאוכלוסיות שלא מקבלות ביטוי | על הפגיעה בעובדי תכנית קר"ב: "מי שחושב שזה אקסטרא לא מבין מה הם עושים"

ח"כ מיכאל ביטון (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
ח"כ מיכאל ביטון (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
דוד טברסקי

חבר הכנסת מיכאל ביטון (המחנה הממלכתי) חזר לפני מספר שבועות לוועדת הכספים בתור חבר בקואליציה של 'ממשלת החירום'. במקביל למאמץ הביטחוני של חברי מפלגתו, מנסה להוביל ביטון שינויים באופן ההתמודדות עם בעיות העורף. על סדר יומו: עמותות המגזר השלישי, עובדים שעתיים ועוסקים פטורים. לדבריו, במתווה הנוכחי שלושתם נופלים בין הכיסאות.

"בעת מלחמה המדינה נבחנת במהירות התגובה והביצוע", אומר ביטון בראיון ל'דבר', ומוסיף כי הוא אינו מרוצה מהאופן בו המדינה עומדת במבחן זה עד כה. "יש לנו את הניסיון מהקורונה, היו לנו הרבה מבצעים צבאיים בעבר – ועדיין כל פעם כאילו צריך להמציא את הגלגל".

ביטון התייחס לפגיעה במורי קרן קר"ב שנחשפה השבוע ב'דבר', והזהיר שתנאי העבודה שלהם צפויים להיפגע בעקבות קיצוצים עתידיים. "מי שחושב שקרן קר"ב זה אקסטרה טועה טעות חמורה ולא מבין את מה שהאנשים האלו עושים בשטח. והמלחמה מחייבת אותנו לתת גם אקסטרה. בטח לילדים שנמצאים במצבים קשים".

"המדינה לא מכירה באחריות שיש לה על החברה האזרחית"

ביטון מבקר את המתרחש בוועדות בכנסת בימים אלה. הוא מתאר מאבק בין שדולות חזקות מטעם ארגונים גדולים, שנאבקים לתפוס מה שאפשר מתוך התקציבים המוגבלים, בעוד צרכים אחרים לא זוכים להתייחסות כלל. חלק ממי שנזנחים הם ארגונים שפועלים בשטח ללא תמיכה ממשית של המדינה, ומסתמכים על כספים קואליציוניים לשם פעולתם.

"חלק מהתכניות התוספתיות, ובאופן כללי החינוך הלא פורמלי שעושה עבודת קודש, מתוקצב בכספים קואליציוניים" אומר ביטון, "יש שם סעיפים שחייבים לשחרר אותם עכשיו. האמירה הגורפת שאסור לגעת בכספים קואליציוניים פוגעת במטרות דחופות".

"אני מסתכל על המגזר השלישי – שהגיע ראשון לשטח" הוא אומר, "הוא דאג לאוכל, לפעילות חינוכית לילדים, לטיפול נפשי בנפגעים. אבל הוא לא מיוצג על שולחן הממשלה ומול האוצר. היו שם הוצאות עצומות, ובמתווה הכלכלי לא הייתה לזה אפילו התייחסות".

ביטון טוען שבממשלה אין הבנה לגבי אופן פעילותן ומצבן הכלכלי של העמותות. הוא מקביל את זה למצב החמור שהתגלה לגבי כיתות הכוננות בקיבוצי העוטף. "הכיתות היו צריכות לקבל את היחס הכי מובחר – בציוד והיקף טיפול – כי בפועל הם חיסלו מאות מחבלים. המדינה לא מכירה בעוצמה של החברה האזרחית, לא רואה את האחריות שיש לה עליה."

לדבריו, התנאים לקבלת פיצוי במתווה הקיים לא רלוונטיים לעמותות. "במתווה הנוכחי רק עמותות שלפחות 30% ממימונן מגיע מהמגזר הפרטי יזכו לפיצוי על נפילה בהכנסות. זה אבסורד! יש לך עמותת ענק שיושבת באילת ומטפלת בילדים עם מוגבלויות ו-90% מהתקצוב שלה הוא מהממשלה, וההכנסות שלה התרסקו כי הכספים לא עברו ובמקביל ההוצאות קפצו. למה שהיא לא תקבל? המתווה ההוגן צריך להיות שאם הייתה נפילה בהכנסות – תקבל, ואם לא הייתה – לא תקבל".

"גם אם יהיו הפסדים – חשוב שמעסיקים לא יפטרו"

מטרה נוספת שהציב ביטון היא דאגה לעובדים שעתיים עם משכורת נמוכה, לרוב עובדי ניקיון, שפוטרו או הכנסתם נפגעה. ביטון מציין שגם עובדים עם עוסק פטור, שנכון להיום המדינה מסרבת לפצות בטענה שלא ניתן לעקוב אחר ההכנסות שלהם, דורשים מענה. "אלו הציבורים הכי מוחלשים בשוק העבודה בישראל – אף אחד לא רואה אותם".

תיקון נוסף שביטון מבקש להכניס ידרוש ממעסיקים שקיבלו פיצוי מהמדינה להתחייב שלא לפטר עובדים. התיקון המוצע יכלול גם שיפוי מיוחד לעסקים שישמרו על 75% מגובה השכר לעובדים. "גם אם יהיו הפסדים – חשוב שמעסיקים לא יפטרו. אחרי הקורונה ראינו שזו אחת הבעיות הגדולות בדרך לשיקום המשק – הפיטורים מכבידים כלכלית על הביטוח הלאומי, עסקים עומדים בלי עובדים ומפסידים רווחים, ואחר כך גם קשה להחזיר את העובדים לעבודה".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!