דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי ט' באדר ב' תשפ"ד 19.03.24
14.2°תל אביב
  • 7.4°ירושלים
  • 14.2°תל אביב
  • 12.2°חיפה
  • 14.1°אשדוד
  • 11.5°באר שבע
  • 16.5°אילת
  • 15.0°טבריה
  • 8.4°צפת
  • 13.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
תקציב 2017-18

תקציב 2017-18 / משרד האוצר ומרכז השלטון המקומי הגיעו להבנות על סיום השביתה

השביתה הסתיימה באופן מיידי, בשל הסמיכות להצבעה על תקציב המדינה - יפגשו הצדדים ביום ראשון הקרוב במטרה לדון במחלוקות ולהגיע לפתרון לשביעות רצון כל הצדדים

ראש האופוזיציה, יצחק הרצוג, עם פורום ראשי הרשויות היום (רביעי) בכנסת (צילום: יונתן זינדל / פלאש 90).
ראש האופוזיציה, יצחק הרצוג, עם פורום ראשי הרשויות היום (רביעי) בכנסת (צילום: יונתן זינדל / פלאש 90).
ארז רביב
עמר כהן
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:
עמר כהן
כתב כלכלה
צרו קשר עם המערכת:

משרד האוצר ומרכז השלטון המקומי הגיעו אמש (רביעי) להבנות על סיום השביתה באופן מיידי. עקב ההנחיה המשפטית שלא לבצע סיכומים תקציביים 24 שעות לפני ההצבעה על תקציב המדינה, יפגשו הצדדים ביום ראשון הקרוב במטרה לדון במחלוקות ולהגיע לפתרון לשביעות רצון כל הצדדים. במסגרת זו ייבחנו כלל האפשרויות כולל הצעתו של יו"ר מרכז השלטון המקומי לשינוי הפריסה התקציבית של מענקי האיזון.

עד לפני שעה קלה נמשך המשא ומתן בין הרשויות המקומיות ומשרד האוצר, זאת בעקבות שביתת המחאה שהחלה אתמול בשעה 6:00. הקיצוץ, שלא היה הכרחי, פגע במענקי האיזון ובתקציבים נוספים של הרשויות המקומיות. אל השביתה הצטרף אתמול גם ארגון המורים.

בשיחה עם 'דבר ראשון' אישר עמיר ריטוב, יו"ר המועצות האיזוריות, כי השביתה לא התרחשה היום בכל היישובים. לדבריו, "ככה זה ביום הראשון. אם השביתה תימשך יש לנו יכולת לוודא שהיא מתקיימת במלואה".

מוקדם יותר, בשעה 11 בבוקר עד 12 וחצי בצהריים נערך כינוס של ראשי הרשויות בכנסת, בו נכחו עשרות ראשי ערים מרחבי הארץ, וחברי כנסת מן האופוזיציה. במפגש נאמר כי רוב הרשויות המקומיות בישראל מצויות בגירעון ונשענות על תקציבים מהממשלה – חלקם הארי הוא מענקי האיזון, שמטרתם לסייע לרשויות להעניק לתושביהן את כלל השירותים הבסיסיים להם הם זכאים.

השנה, במהלך חד צדדי ובמחטף של הרגע האחרון, קיצץ האוצר 180 מליון שקלים מתקציבי האיזון של הרשויות המוחלשות ורשויות בפריפריה, קיצוץ שעלול לפגוע באופן משמעותי בשירותים הניתנים לאזרח, כבר בתחילת שנת 2017. בעוד כיסי הממשלה מלאים, חלק גדול מהרשויות המקומיות בישראל אינן מסוגלות להתייצב פיננסית ללא תמיכת המדינה.

במאבק הנוכחי, עומדות הרשויות החזקות שכם אל שכם עם הרשויות המוחלשות, אך מאבקם התמקד בתקציבים המיועדים לרשויות עצמן ולא בשל הקיצוץ עצמו, או בשל שיטת הקיצוצים הרוחביים בה נוהג האוצר בשנים האחרונות באופן שגרתי. בכינוס הבוקר אמר חיים ביבס יו"ר מרכז השלטון המקומי וראש עיריית מודיעין מכבים רעות: "זהו לא מאבק פוליטי. זה מאבק למען הצלת הרשויות שמטפלות באופן יומיומי ב-8 מיליון תושבים. פקידי האוצר אינם מעוניינים במציאת פתרון אמתי ופוגעים בלחם וחמאה של השלטון המקומי- מענקי האיזון. יום לפני הטלת הגזירות, מצאו נערי האוצר מאות מיליוני שקלים לקידום אינטרסים פוליטיים אבל למען ילדי הפריפריה הם לא מוכנים להקצות 180 מיליון ₪. ברגע שהאוצר יתן למשרד הפנים לנהל את זה – נמצא דרך לשמור על התקציבים. לא ייתכן שמצד אחד מדברים על סיוע לרשויות חלשות, צדק חלוקתי וצמצום פערים ומהצד השני משיתים על הרשויות המקומיות ותושביהן כזו פגיעה דרמטית. פגיעה שתיקח את כלל השלטון המקומי 5 שנים אחורה".

יו"ר האופוזיציה יצחק הרצוג שנכח בכינוס, אמר: "השלטון המקומי הוא זה שמחזיק את המדינה. הפקידים לא יודעים מה זו אחריות אישית, ומה עומד בפני העובדים הסוציאליים, סייעות ושאר עובדי העיריות שנותנים שירות לאנשים מדי יום ביומו. זהו מאבק עקרוני והוא מגיע דקה לפני הנעילה הסופית של השערים."

יו"ר מרכז המועצות האזוריות וראש מועצה אזורית לב השרון עמיר ריטוב: "כלל השלטון המקומי עומד יחד, אין סקטורים, אין פריפריה, אין עיריות או מועצות. גם יו"ר פורום הרשויות המגזר הערבי וראש עיריית סח'נין, התייחס לאחריות המועצות אחת לשנייה: "רק באחדות ניתן להגיע להישגים. יש לדאוג לכל המגזרים במסגרת המאבק."

ראשי הרשויות הודו לארגונים הרבים שביוזמתם ומתוך הזדהות עם ליבת המאבק, הביעו את תמיכתם. ביניהם: ארגון המורים, פורום ההורים הישוביים, פורום ה- 15, הסתדרות המעוף ועוד.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!