דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת ג' באייר תשפ"ד 11.05.24
19.4°תל אביב
  • 13.1°ירושלים
  • 19.4°תל אביב
  • 18.2°חיפה
  • 20.0°אשדוד
  • 16.9°באר שבע
  • 22.9°אילת
  • 19.2°טבריה
  • 12.6°צפת
  • 18.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

עבר באו"ם: החלטות על מיסוי בינלאומי יתקבלו על ידי כל המדינות החברות, ולא ב-OECD

בתגובה למתווה המיסוי שמוביל ה-OECD, הצביעו ברוב של 125 מדינות בעד החלטה שתעביר את הכוח בהחלטות מסוג זה גם למדינות המתפתחות, מול 48 שהצביעו נגד | לטענת מבקרי המתווה, הוא פוגע בעיקר במדינות החלשות

בניין מטה האו"ם (צילום: AP Photo/Jennifer Peltz)
בניין מטה האו"ם (צילום: AP Photo/Jennifer Peltz)
גל רקובר
גל רקובר
כתב כלכלי
צרו קשר עם המערכת:

באו"ם הצביעו בשבוע שעבר על הגדלת תפקיד הארגון בעיצוב נורמות המיסוי הבינלאומיות, בתהליך שקורא תיגר על ההגמוניה של ה-OECD בתחום. את ההצעה יזמו קבוצת מדינות אפריקאיות, בטענה שקולן של הכלכלות המתפתחות לא נשמע ב-OECD, ובהתאם לכך נורמות המיסוי הבינלאומיות מפלות אותן לרעה. ההצעה התקבלה ברוב של 125 מדינות, עיקרן כלכלות מתפתחות, מול מיעוט של 48 מדינות שמורכב ברובו מכלכלות מפותחות.

בהודעה מטעם האיחוד האפריקאי נכתב: "במשך עשורים נאבק הדרום הגלובלי לייסד הליך כוללני באו"ם שיאפשר לו להשתתף בקביעת סדר היום והנורמות בתחומי המיסוי הבינלאומי. היום ההליך הזה נעשה למציאות". האיחוד האפריקאי נוסד בשנת 1999 כדי להגדיל את השפעתן של מדינות אפריקה בקביעת סדר היום הכלכלי הגלובלי. חברות בו 55 מדינות מהיבשת ולפני חודשיים כחלק מאותו מאמץ, הוא הצטרף לראשונה לקבוצת 'G20'- פורום הכלכלות הגדולות.

המהלך הוא תגובת נגד למתווה החדש שמוביל ה-OECD בשנים האחרונות ומתקרב להסכמה וליישום. מהלך זה זכה לביקורת חריפה, לדוגמה מהכלכלן זוכה פרס הנובל ג'וזף שטיגליץ. לפי הביקורת, המתווה שמוביל את ה-OECD קובע רף עולמי נמוך, מתחמק מדרישה לשקיפות ודיווח רווחים ואוסר מיסוי על פעילות דיגיטלית, לדוגמה מסחר ברשת.

שטיגליץ הוא מבקר ותיק של האופן בו הארגונים הכלכליים הבינלאומיים כמו קרן המטבע, הבנק העולמי וה-OECD, מקפחים את הכלכלות המתפתחות בזכויות ההצבעה ובמדיניות הכלכלית. בשבוע שעבר פרסם שטיגליץ יחד עם כלכלנים נוספים מכתב פתוח התומך בקבלת ההצעה, זאת במסגרת כהונתו כיו"ר שותף בוועדה העצמאית לרפורמה במיסוי החברות הבינלאומי.

מטרת המהלך היא להעניק כוח וקול לכלכלות המתפתחות בקביעות נורמות המיסוי העולמיות. מוקדם יותר החודש, דיווח הפייננשל טיימס שדיפלומטים מהאיחוד האירופי ומבריטניה ניסו לסכל את המהלך ולמנוע מסוגיות מיסוי להגיע לשולחן האו"ם. בריטניה ניסתה להעביר תיקון להצעה שמוחק ממנו את המילה נורמות (conventions), אך הוא נדחה ברוב של 107 מול מיעוט של 55.

לפי מחקר של הארגון 'Tax Justice' המדינות המתנגדות, רובן ככולן מה-OECD, אחראיות ל-75% מאובדן המס כתוצאה מניצול המערכת הגלובלית. 75% הללו מהווים כ-359 מיליארד דולרים בשנה.

קבוצת BRICS, המורכבת מהכלכלות הגדולות בקרב המתפתחות, ברזיל, רוסיה, הודו, סין ודרום אפריקה, תמכה בהצבעה. מנגד, הכלכלות המפותחות הגדולות, ארה"ב, יפן, בריטניה, קנדה וגרמניה, התנגדו. יחד עם גרמניה, הצביעו נגד כל חברות האיחוד האירופי וגם ישראל.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!