דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום ראשון כ' בניסן תשפ"ד 28.04.24
19.5°תל אביב
  • 16.2°ירושלים
  • 19.5°תל אביב
  • 18.9°חיפה
  • 19.2°אשדוד
  • 17.3°באר שבע
  • 21.5°אילת
  • 20.3°טבריה
  • 17.6°צפת
  • 18.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חינוך ורווחה

ביקורת על ראש המכינה שלקח חניך לעוטף ב-7.10: "שאלה קשה על שיקול הדעת"

מנכ"ל משרד ההתיישבות התייחס למעשיו של ראש מכינת עין פרת, ארז אשל: "לחניך אין הלכה למעשה בחירה חופשית מלאה בעת בקשה מטעם אדם בכיר ומרכזי במכינה" | לדבריו האירוע יתוחקר רק לאחר המלחמה

ארז אשל, יו"ר עמותת עין פרט וממקימי המכינות הקדם צבאיות (צילום: Vladimir Shtanko/Anadolu Agency/Getty Images)
ארז אשל, יו"ר עמותת עין פרט וממקימי המכינות הקדם צבאיות (צילום: Vladimir Shtanko/Anadolu Agency/Getty Images)
דוד טברסקי

מנכ"ל משרד ההתיישבות והמשימות הלאומיות אבי מאיר מתח ביקורת קשה על החלטתו של יו"ר עמותת מכינת עין פרת, ארז אשל, לקחת יחד איתו את חניך המכינה, נעם דוד, לעוטף עזה ב-7 באוקטובר כדי לסייע לכוחות ההצלה בשטח. "עולה שאלה קשה בנוגע לשיקול הדעת, בהחלטה לקחת חניך מהמכינה, ללא ניסיון צבאי, אל לב הסכנה", כתב מאיר במכתב ששלח אתמול (שלישי) לראשי המכינות הצבאיות, "ברוך ה' זה הסתיים, ללא פגיעה בנפש". המנכ"ל אמר שהאירוע יתוחקר לאחר המלחמה, מה שמעיד על כך שלא צפויים להינקט צעדים נגד המכינה או נגד אשל.

המכתב נשלח על רקע שידור כתבה של עמרי אסנהיים בתכנית "יהיה טוב – סיפורו של נער אמיץ אחד" ב'כאן'. אסנהיים ראיין את אשל ודוד על ההחלטה שלהם לצאת לפעולות החילוץ בדרום, שבין היתר הביאו להצלתם של תושבים. לפי הכתבה, אשל הזמין קבוצה של חניכים לצאת איתו לעוטף, ככל הנראה ללא התייעצות עם הוריהם. אחרי שדוד, בן 18 ללא ניסיון צבאי וללא ניסיון בתחום ההצלה, הסכים לבוא איתו, הם העבירו יום שלם בעוטף, כששניהם חשופים לאש ישירה מצד מחבלי החמאס.

נועם דוד (מתוך: יהיה טוב, כאן 11)
נועם דוד (מתוך: יהיה טוב, כאן 11)

"אין חולק על אומץ ליבם וגבורתם של מר ארז אשל והחניך, וכי במעשיהם הצילו חיים רבים", כתב מאיר לראשי המכינות, אך הדגיש כי בין איש צוות במכינה לחניך מתקיימת מערכת יחסים שאינה שוויונית, ובה מרכיבים של הערצה שלא אפשרו לדוד לעמוד מול הצעתו של אשל. "יש להתייחס למערכת יחסים זו בחרדת קודש מתמדת, תוך הבנה כי לחניך אין הלכה למעשה בחירה חופשית מלאה בעת בקשה מטעם אדם בכיר ומרכזי במכינה".

משרד ההתיישבות פנה לראש המכינה, דוד נחמן, לביצוע שיחה ראשונית על הנושא. "במסגרת שיחה זו הובהר כי המקרה הנדון יתוחקר על ידי המשרד עם סיומה של המערכה", כתב מאיר. מאז אסון מכינת בני ציון בנחל צפית, מועצת המכינות החלה ליישם על עצמה באופן וולנטרי מערך נהלי בטיחות מחמירים, לאחר שהתגלה שמדינת ישראל לא אכפה מעולם את הבטיחות במכינות, למרות שהייתה מחויבת לכך.

בימים אלו, משרד ההתיישבות וממשלת ישראל היו אמורים לקדם חקיקה מקיפה של עיגון תקנות בטיחות לכלל המכינות, לאור המלצות ועדה מיוחדת שדנה בנושא. הוועדה העבירה ביקורת על כלל התנהלות מערך המכינות. יושבת ראש הועדה, השופטת בדימוס שולמית וסרקרוג אף המליצה לא לפתוח את שנת הלימודים הנוכחית במכינות עד סיום תהליך החקיקה.

פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!