דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום ראשון כ' בניסן תשפ"ד 28.04.24
20.4°תל אביב
  • 18.9°ירושלים
  • 20.4°תל אביב
  • 21.2°חיפה
  • 20.8°אשדוד
  • 18.5°באר שבע
  • 28.8°אילת
  • 22.8°טבריה
  • 20.8°צפת
  • 20.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

בנק ישראל: מתווה הסיוע ללקוחות הבנקים יוארך ב-3 חודשים ויורחב

ההארכה וההרחבה יכנסו לתוקף ב-3 בינואר | אחי חטופים ונעדרים ומשתתפי מסיבת ה'נובה' יצטרפו לקבוצות הזוכות להטבות נרחבות | מתווה הסיוע כולו כמעט לא משפיע על רווחי הבנקים, שגואים בזכות הריבית הגבוהה במשק

בנייני הבנקים הגדולים - הפועלים, לאומי ודיסקונט (צילום: מרים אלסטר / פלאש 90)
בנייני הבנקים הגדולים - הפועלים, לאומי ודיסקונט (צילום: מרים אלסטר / פלאש 90)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

בנק ישראל החליט להרחיב את מתווה הסיוע ללקוחות הבנקים ב-3 חודשים נוספים. כמו כן הורחבה הגדרת 'המעגל הראשון' של המושפעים מהמלחמה, הזכאי להטבות משמעותיות יותר, וכעת הוא כולל גם אחים של חטופים ונעדרים ואת משתתפי מסיבת 'נובה' ברעים. ההקלות המורחבות ייכנסו לתוקף ב-1 בינואר, בתום 3 חודשי ההקלות המקוריים. הבנק הודיע על ההארכה אתמול (ראשון).

בעקבות ההארכה, לקוח שלא ביצע עד כה דחיית תשלומים מכוח המתווה יהיה זכאי לדחיית תשלומים לתקופה של 3 חודשים, בכפוף להגשת בקשה. לקוח שכבר ביצע דחיית תשלומים בפועל לתקופה של 3 חודשים, יהיה זכאי לדחיית תשלומים של 3 חודשים נוספים בכפוף להגשת בקשה, כך שסך כל תקופת הדחייה המקסימלית תהיה 6 חודשים במצטבר. יתר הטבות המתווה ימשיכו לחול אוטומטית למשך 3 חודשים נוספים, בדומה לתנאי המתווה המקוריים אשר מפורסמים באתר האינטרנט של בנק ישראל. 

הרחבת 'המעגל הראשון': אחי חטופים ונעדרים, משתתפי ה'נובה'

בנק ישראל מגדיר כי ההארכה תחול הן על 'המעגל הראשון', קבוצות שנפגעו בצורה קשה במלחמה וזוכות לסל הטבות נרחב יותר, והן על  'המעגל השני', שכולל את כלל לקוחות הבנקים ועבורו ההטבות צנועות יותר.

שתי קטגוריות חדשות ייכנסו למתווה בעת ההרחבה: אחים של חטופים או נעדרים ומשתתפי מסיבת 'נובה' ברעים.

אזור פסטיבל "נובה" ליד קיבוץ רעים לאחר מתקפת הטרור ב-7 באוקטובר (צילום: חיים גולדברג, פלאש90)
אזור פסטיבל "נובה" ליד קיבוץ רעים לאחר מתקפת הטרור ב-7 באוקטובר (צילום: חיים גולדברג, פלאש90)

הקבוצות שנכללו מראש במעגל הראשון של המתווה, וימשיכו לקבל מענה זהה עם הארכתו, הן: משרתי מילואים ומגויסי צו 8; אנשים שמגוריהם נמצאים עד 30 ק"מ מרצועת עזה, או שעסק בבעלותם נמצא באזור זה; אנשים שהסטטוס שלהם נכון ל-7 בנובמבר הוא של מפונים מביתם על ידי גורם רשמי, ומגוריהם נמצאים באחד היישובים ברשימה המפורסמת באתר בנק ישראל; חשבונות של חטופים או נעדרים; קרובים מדרגה ראשונה (בני זוג, הורים וילדים) של הרוגי המלחמה, חטופים או לנעדרים.

הקלה חדשה לעסקים 'במעגל הראשון'

ביחס לעסקים השייכים לאנשים במעגל הראשון, הוחלט במסגרת הרחבת המתווה לתת פטור מחיוב בריבית על יתרת חובה ('המינוס' בבנק) עד לסכום של 30,000 שקלים. זאת עבור חשבונות של עסקים עם מחזור פעילות של עד 5 מיליון שקלים.

המתווה מאפשר לאוכלוסיות במעגל הראשון לדחות את תשלומי ההלוואות והמשכנתאות ללא תשלום ריבית ועמלות על כך, ולקבל פטור ממרבית העמלות. כמו כן הוא מאפשר להם לקבל פטור מריבית על יתרת החובה בחשבונות עובר ושב עד 10,000 שקלים, וזאת למשך שלושה חודשים מרגע הצטרפותם. 

בעוד שהטבות אלו לא כרוכות בתשלום עבור לקוחות 'המעגל הראשון', שאר לקוחות הבנקים אמנם יוכלו לבקש דחיית תשלומים, אך יאלצו לשלם ריבית על הדחייה.

ההקלות במתווה מהוות "רצפת" מינימום, כאשר כל בנק רשאי להרחיב אותן ללקוחותיו לפי שיקוליו.  

רווחיות הבנקים בשיא, ההטבות הן 'מכה קלה בכנף'

ההטבות ניתנות על רקע רווחי שיא שנרשמו השנה בבנקים. כך, ברבעון השני של 2023  הגיע בנק דיסקונט לרווחיות של כ-18% על ההון העצמי, ובנק הפועלים לרווחיות של כ-16% על ההון העצמי. הריבית הגבוהה מאפשרת לבנקים להגדיל את רווחיהם ללא סיכון של ממש. רווחיות הבנקים בגדולים הגיעה בשנה שעברה ל-24 מיליארד שקלים.

אוכלוסיית משרתי המילואים היא הנתח הגדול של זכאי ההטבות במעגל הראשון, אך ביחס לרווחיות הגדולה של הבנקים, הטבות מהוות "מכה קלה בכנף" בלבד ללא השפעה ניכרת על התוצאות העסקיות. אזור עוטף עזה וגבול הצפון מהווים חלק קטן מאוד מהפעילות הפיננסית בבנקים, כך שעבור הבנקים דחיית התשלומים לתושבי אזורים אלו זניחה. יתרה מכך, חלק מההקלות כלל לא משפיעות על רווחי הבנקים, משום שבלעדיהן יותר הלוואות עלולות היו שלא לחזור.

לפי הדו"ח לרבעון השלישי של בנק הפועלים, כלל ההטבות והמענקים שבחר הבנק מיוזמתו להעניק יעלו לו לכל היותר 420 מליון שקלים. הפעילות נמצאת בהאטה והתשואה להון יורדת, אך עדיין ניצבת על שיעור גבוה של 13.4% ברבעון, שהם 1.7 מיליארד שקלים. הכנסות הבנק עומדות על  5.3 מיליארד שקלים ברבעון.  

הנגיד מעדיף הטבות נקודתיות על פני הורדת ריבית משקית

גופים עסקיים רבים במשק קראו לנגיד בנק ישראל אמיר ירון לבצע הקלה רוחבית באמצעות הורדת הריבית במשק. הנגיד, שהיום מתקיים טקס הארכת מינויו לכהונה נוספת, אינו מעוניין בכך. הוא אף רמז, בפגישה שנערכה לאחרונה עם חזאים כלכליים, כי תיקון תקציב 2023, שלא כלל מספיק קיצוצים לפי דעתו, יעכב את הורדת הריבית ב-2024. לדעתו ההקלות הנקודתיות שקולות להורדת ריבית בעבור חלק ספציפי באוכלוסייה ומהוות מענה מספק.  

לפי נתוני הבנק שפורסמו אתמול, מאז תחילת המלחמה ועד לסוף חודש נובמבר 2023 נדחו כ-278 אלף הלוואות במערכת הבנקאית, מרביתן משכנתאות ואשראי צרכני. סך התשלומים שנדחו עומד על כ-4.8 מיליארד שקלים, מרביתם במגזר העסקי. 

נגיד בנק ישראל אמיר ירון היום בטקס השבעתו לכהונה נוספת, יחד עם המנחה גלעד עדין (מימין), ראש הממשלה נתניהו, הנשיא הרצוג ושר האוצר סמוטריץ'. הנגיד סבור כי הצעדים שנוקט הבנק נותנים מענה מספק, גם ללא הורדת ריבית (צילום: דוברות ראש הממשלה)
נגיד בנק ישראל אמיר ירון היום בטקס השבעתו לכהונה נוספת, יחד עם המנחה גלעד עדין (מימין), ראש הממשלה נתניהו, הנשיא הרצוג ושר האוצר סמוטריץ'. הנגיד סבור כי הצעדים שנוקט הבנק נותנים מענה מספק, גם ללא הורדת ריבית (צילום: דוברות ראש הממשלה)

נגיד בנק ישראל אמיר ירון: "הרחבת המתווה נעשתה לנוכח התמשכות המלחמה ולאחר עבודת מטה ממושכת של הפיקוח על הבנקים. המתווה המורחב מצטרף לשורת צעדי מדיניות שנקטנו לשם סיוע התמודדות המשק מאז פרוץ המלחמה".  

המפקח על הבנקים דניאל חחיאשוילי: "אנו מאריכים את הסיוע הנרחב שניתן במסגרת המתווה, וכן מרחיבים את אוכלוסיית הזכאים, תוך מתן הטבה נוספת לעסקים הקטנים, על-מנת להקל עליהם בהתמודדות עם הקשיים התזרימיים בתקופה הקרובה. בכוונתנו להמשיך ולעקוב אחר הנתונים והפניות המגיעות מהשטח ולפעול בהתאם". 

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!