דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ט בניסן תשפ"ד 27.04.24
23.8°תל אביב
  • 24.8°ירושלים
  • 23.8°תל אביב
  • 21.5°חיפה
  • 23.1°אשדוד
  • 23.9°באר שבע
  • 34.3°אילת
  • 27.2°טבריה
  • 22.8°צפת
  • 24.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
מלחמה בישראל

מדריך / הקלות בבנקים, פיצויים ומענקים: זכויות תושבי עוטף עזה ובעלי עסקים בזמן המלחמה

פיצוי על נזקים ישירים לרכוש, דחייה וביטול של תשלומי ארנונה, הארכת רישיונות, סיוע לטיפול בחיות מחמד ואירוח על חשבון המדינה למפונים | הדרכים בהן ניתן למצות את הזכויות

חיילים סמוך למבנים בקיבוץ כפר עזה לאחר תקיפת המחבלים מרצועת עזה (צילום: חיים גולדברג / פלאש 90)
חיילים סמוך למבנים בקיבוץ כפר עזה לאחר תקיפת המחבלים מרצועת עזה (צילום: חיים גולדברג / פלאש 90)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

תושבי עוטף עזה שפונו מביתם, זכאים להטבות ומענקים שונים ממוסדות המדינה. אלו הדרכים שניתן למצות בהן את הזכויות:

הקלות בחשמל
חברת החשמל פרסמה הקלות בתחום החשמל שכוללות הקפאה של הליכי הגבייה והניתוקים. הפקת חשבונות תידחה ב-30 יום החל מ-7 באוקטובר.

מענק לכל תושב
שר האוצר בצלאל סמוטריץ' הודיע על תוכנית לכל תושבי עוטף עזה שמתגוררים בטווח של עד 7 קילומטר מהרצועה. התוכנית כוללת מענק לכל משפחה של 1,000 שקלים לכל אזרח ועד 5,000 שקלים למשפחה. אפשר להגיש בקשה למענק באתר רשות המסים.

פורום העסקים של ישראל הודיע על תוכנית פילנטרופית משלו להעניק כרטיסי מתנה טעונים ב-1,000 שקלים לכל תושב ביישובי העוטף, ללא הגבלה של גודל המשפחה. ניתן לממש את הכרטיסים ביותר מ-100 עסקים ורשתות.

פיצוי בגין נזקים ישירים לרכוש
עד כה לא היה ניתן לקבל פיצויים ממס רכוש על נזקים ישירים שנגרמו בלחימה, אך עובדי מס רכוש מתכוונים לבצע פעילות שמאות ופיצוי בימים הקרובים, בכפוף להנחיות פיקוד העורף, גם ביישובי העוטף. לדיווח על נזקים יש לפנות למס רכוש.

חלוקת מחשבים ניידים לתלמידים
משרד החינוך הודיע שיתחיל בחלוקת מחשבים ניידים לתלמידים ולתלמידות מפוני מלחמה, ששוהים במתקני הקליטה והאירוח בכל רחבי הארץ. החלוקה תיעשה על ידי רכזי חינוך של המתחמים. נוסף על כך, המשרד מאפשר למנהלי ומנהלות בתי הספר ברחבי הארץ לעשות שימוש במחשבים הניידים הקיימים בבתי הספר, ולחלק אותם לתלמידים בהתאם לצורך.

הקלות בבנקים
לפי הודעת בנק ישראל, הבנקים יעניקו הקלות לכל התושבים והעסקים שנמצאים עד 30 קילומטר מרצועת עזה, לרבות מגויסי צו 8 ובעלי קרבה משפחתית מדרגה ראשונה להרוגים, חטופים או נעדרים ומפונים נוספים (המעגל הראשון). בעלי הלוואות צרכניות של 100 אלף שקלים או יותר יקבלו דחיית תשלומים של 3 חודשים, ללא ריבית.

לוקחי משכנתאות יקבלו דחיית תשלומים של שלושה חודשים, כשהבנק יכול לקבוע כיצד התשלומים ייפרסו מבין 3 אפשרויות: הוספת תשלומים בתום התקופה ל-3 חודשים נוספים, פריסת התשלומים שנדחו כתוספת על פני התשלומים שנותרו, או העמדת הלוואה בסכום התשלומים הדחויים ללא ריבית, שתיגבה לאחר שנה, במשך 4 שנים.

לקוחות שנמצאים במשיכת יתר (למעט משרתי מילואים) עד 10,000 שקלים יקבלו פטור גורף מריבית ל-3 חודשים.

חברי "המעגל הראשון" יקבלו גם פטור מעמלות למשך 3 חודשים למעט פעילות מט"ח, ניירות ערך, סחר חוץ ויהלומים.

על הבנקים להיערך למתן ההקלות לכל המאוחר עד 31 באוקטובר.

המפקח על הבנקים ממליץ לבנקים לשקול בחיוב דחיית תשלומי הלוואות, הקפאת הליכי גבייה, הימנעות מגביית עמלות, שבירה של פקדונות תוך הפחתת העלויות של הליך זה לכל הלקוחות שמבקשים הקלות אלו.

הקלות לעסקים
שר האוצר הכריז על תוכנית מענקים לכל העסקים בישראל, על בסיס ירידה בהכנסות, בדומה למענקים בתקופת הקורונה, אך עסקים שפועלים מעוטף עזה אמורים לקבל גם פיצוי ישיר וגם פיצוי עקיף. נוסף על כך, יש הקלות תזרימיות נוספות לעסקים דרך דחיית החזרים לקרן ההלוואות לעסקים קטנים ובינוניים ותשלומי מסים.

דחייה וביטול של תשלומי ארנונה והארכת רישיונות
במשרד האוצר עובדים על תקנות שיאפשרו ביטול לחודשיים של תשלומי ארנונה ביישובי העוטף, וכן שליחת החזרים למי שכבר שילם אותם באוקטובר. לתוכנית זו אין עדיין מועד תחולה. במקביל, שר האוצר הודיע שבתיאום עם משרדי ממשלה שונים נקבע שרישיונות שונים יוארכו באופן אוטומטי – רישיון רכב, רישיון נהיגה, רישיון נשק ורישיונות עסק למשך תקופת הלחימה.

חקיקה לדחיות תשלומים בחוזים
משרד המשפטים פרסם תזכיר חוק בהוראת שעה בנושא דחיית מועדי תשלום. לאחר אישור בכנסת, ההוראה תחול על כל מי שגר ביישוב שהורו לפנותו, חיילים, חטופים, נעדרים, ובני זוגם, וכן על עזבונות של חיילים, חטופים ונעדרים. מדובר על דחייה של 30 יום לכל התשלומים המחויבים – קנסות, תשלום לתאגיד מים וביוב, תשלום ארנונה, תשלומי אגרות ומסים.

הדחייה לא תחול על פסקי דין שנקבו במועדים לביצוע תשלומים, על תשלום דמי מזונות ועל תשלום שכר לעובדים. שר הביטחון יורשה להאריך את התקופה הקובעת לדחיית תשלומים מ-7 בנובמבר עד 23 בדצמבר. תחולת הקלות אלו מותנית באישור הכנסת.

אירוח על חשבון המדינה למפונים
תוכנית "משב רוח" מאפשרת לתושבי שדרות שפונו מבתיהם להתארח בבתי מלון ובתי הארחה במימון המדינה. מספר הזכאים לפינוי עולה על 100 אלף איש, בעוד מספר חדרי המלון בישראל הוא 50 אלף בלבד. בתוכנית תינתן עדיפות לתושבים שאין מיגון בבתיהם. מדובר בתוכנית זמנית, עד שתוכל המדינה להציג פתרונות לטווחים ארוכים יותר עבור מי שלא יוכל לשוב לביתו.

הממשלה שוקלת להחיל את התוכנית גם על תושבים ללא מיגון באשקלון, כ-25 אלף איש נוספים. במקביל, אושר פינוי למקומות אירוח של 28 יישובים בגבול הצפון, שגרים עד 2 קילומטר מגבול לבנון. נכון ליום ראשון, רק 13 אלף איש פונו במסגרת התוכנית. עשרות אלפים כבר התפנו עצמאית, ורבים אחרים נותרו ביישוביהם.

סיוע לטיפול בחיות מחמד
משרד החקלאות פתח מוקד פניות בטלפון *6016 עבור תושבים שהתפנו עם חיות המחמד שלהם, תושבים שנאלצו להשאיר את בעלי החיים שלהם מאחור, מגויסים שלא יכולים לטפל בבעלי החיים שלהם, וארגונים שמוכנים לקלוט אליהם בעלי חיים.

מיצוי זכויות וייעוץ
ההסתדרות פתחה מוקד סיוע לכלל תושבי ישראל בנוגע למיצוי זכויותיהם בעת המלחמה בטלפון *2383, שנותן מענה גם לשאלות של זכויות עובדים, זכויות נפגעי פעולות איבה וסוגיות צרכניות של ביטולי אירועים והחזרים כספיים. גם משרד העבודה השיק מוקד חירום בטלפון *3080.

הביטוח הלאומי אחראי לפצות את משפחות הפצועים והנרצחים, ומפעיל לשם כך מוקד חירום, בדומה לקופות החולים, בתי החולים ושירותי סיוע פסיכולוגי. מקדמות התשלומים למשפחות עשויות להגיע עד 11 אלף שקלים בשלב הראשון.

התנועה הקיבוצית מפעילה מוקד סיוע לתושבי העוטף בטלפון 09-9755016.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!