דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום רביעי כ"ג בניסן תשפ"ד 01.05.24
23.8°תל אביב
  • 21.9°ירושלים
  • 23.8°תל אביב
  • 21.5°חיפה
  • 24.1°אשדוד
  • 27.2°באר שבע
  • 32.8°אילת
  • 27.9°טבריה
  • 19.1°צפת
  • 24.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
תקציב 2024

האוצר פועל לאיחוד גופי הבטיחות בעבודה

במסגרת ההצעה לתקציב 2024, מוצע למזג את המוסד לבטיחות ולגיהות לתוך מנהל הבטיחות שבמשרד העבודה | פעילים ומעסיקים חוששים מצמצום בתקציב ובכוח האדם, אך באוצר מבהירים: "התקציב והתקנים לא ייפגעו"

צוותי שטח של המוסד לבטיחות ולגיהות (צילום: המוסד לבטיחות וגיהות)
צוותי שטח של המוסד לבטיחות ולגיהות בקורונה (צילום ארכיון: המוסד לבטיחות וגיהות)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

באוצר מבקשים לאחד את המוסד לבטיחות ולגיהות עם מינהל הבטיחות שבמשרד העבודה, במסגרת הצעת המחליטים הנלווית לעדכון התקציב אשר הגיעה ל'דבר'

ההצעה קובעת כי עובדי המוסד לבטיחות ולגיהות יוכלו להתקבל לעבודה כעובדי מדינה במינהל הבטיחות בפטור במכרז, "בהתאם לצרכי מינהל הבטיחות ובהתאם להוראות חוק שירות המדינה". זהו ניסוח כללי, שלא מתייחס לשאלה אם מספר התקנים שיתווספו למינהל במסגרת השינוי יאפשר לקלוט את כלל עובדי המוסד. 

ההצעה מהווה חלק מהתכנית הכלכלית אותה מקדם האוצר, הכוללת קיצוצי ענק, הפרטת חברות ושירותים, הפסקת תכניות והקטנת תמיכה בעמותות. משמעותה, ככל הנראה, פיטורי מאות עובדים בשירות המדינה, פגיעה בתכניות פיתוח ובאוכלוסיות חלשות, פגיעה בשירותים לציבור וקיפאון בפיתוח תשתיות חדשות. "המהלך נכון עקרונית, אבל עובר כחלק מתוכנית קיצוץ בהוצאות הממשלה", אמרה הדס תגרי, ממובילות המאבק לשיפור תנאי הבטיחות במקומות עבודה, "לכן יש חשש שהתקצוב לנושא הבטיחות בעבודה יצטמצם".

עוד ב-2014 הומלץ על המיזוג

המוסד לבטיחות ולגיהות הוא תאגיד סטטוטורי, כלומר גוף ציבורי למחצה. הוא הוקם בשנת 1954 כגוף ממשלתי המבצע הדרכות, הכשרות ומחקר בתחומי הבטיחות התעסוקתית. מועסקים בו כמאה עובדים, רובם מדריכי בטיחות, הפועלים בעיקר באתרי בניין, מפעלים קטנים ומשקים חקלאיים. בין היתר מפעיל המוסד גם את מוקד קו החיים, האוסף דיווחים מצד אזרחים על ליקויי בטיחות באתרי בנייה ובמקומות העבודה בכלל.

מינהל הבטיחות שבמשרד העבודה מהווה את הרגולטור בתחום הבטיחות בעבודה, ועוסק בפעילות פיקוח ואכיפה לרבות באמצעות קנסות והליכים פליליים.

כבר בשנת 2014 המליצה ועדת אדם לקידום הבטיחות והבריאות התעסוקתית במדינת ישראל, על איחודם של שני הגופים לרשות בטיחות ארצית אחת, שתעסוק הן באכיפה והן בשירותי הדרכה ומחקר בתחום הבטיחות. בממשלה הקודמת נעשו על ידי שרת הכלכלה אורנה ברביבאי וסגנה יאיר גולן מאמצים לקדם את יישום ההמלצה, ולהקים רשות שתאגם את כוח האדם, הסמכויות והתקציבים של שני הגופים.

הביטוח הלאומי: נמשיך להעביר תקציב

המוסד לבטיחות ולגיהות מתוקצב כיום על ידי הביטוח הלאומי. בשנת 2023 תוקצב המוסד בכ-32 מיליון שקלים. הצעת המחליטים לא הבטיחה כי תקציב זה יעבור למינהל הבטיחות, אולם בביטוח הלאומי מסרו ל'דבר' כי בכוונתם להמשיך ולהעביר את הכספים הנדרשים גם לגוף המאוחד. 

"ברמה העקרונית, איחוד שני הגופים תחת מינהל הבטיחות התעסוקתית הוא מהלך נכון, אבל חשוב שיעשה בצורה מיטבית" אמרה מנהלת הקבוצה למאבק בתאונות בניין ותעשייה, ד"ר הדס תגרי. "חשוב שהחקיקה תשמר ואף תחזק את הסמכויות והעצמאות הרגולטורית של מינהל הבטיחות התעסוקתית המורחב. וחשוב לוודא שהתקציב הקיים של המוסד לבטיחות ולגיהות יעבור במלואו לגוף המאוחד".

"המהלך עובר כחלק מתוכנית שעיקריה קיצוץ בהוצאות הממשלה, לכן אנחנו חוששים  שהיקפי התקצוב לנושא הבטיחות בעבודה יצטמצמו, בעוד שמצב בטיחות העובדים מתדרדר. שנה החולפת לעלייה מספר ההרוגים בתאונות עבודה הגיע לשיא של 82, וקיים מחסור כרוני בתקציבים הנדרשים. חשוב שמהלך שכזה יתבצע רק לאחר מחשבה ושיקול דעת מקצועיים, והיוועצות בכל הגורמים הרלוונטיים כדי שישפר את בטיחות העובדים בישראל ולא יפגע בה."

"כמעסיקים, אנחנו סבורים שצריך בכלל לחזק את פעילות המוסד לבטיחות ולגיהות", אומר ל'דבר' נשיא התאחדות המלאכה והתעשייה יוסי אלקובי, המייצג בעיקר עסקים ומפעלים קטנים ובינוניים. "מי שנעזרים בשירותים הללו הם בעיקר העסקים הקטנים והבינוניים, שהידע וההדרכות הללו הן מאוד עוזרות להם לשמור על בטיחות העובדים.

"בניגוד לארגונים גדולים כמו אסם ותנובה, שיש בהם מערכות הכשרה פנימיות, הארגונים הקטנים זקוקים גורם שאפשר להתייעץ איתו, שמפיץ חומרים מקצועיים, מבצע בדיקות וסקרים והדרכות לעובדים במגוון שפות. זה נושא שצריך להגדיל בו את ההשקעה ולא להקטין אותה. נדרוש דיון מעמיק בכנסת על השלכות הרפורמה המוצעת".

משרד האוצר: "אין כוונה לקצץ בתקציב או בתקנים"

ממשרד האוצר נמסר: "סעיף התקציב הושמט בטעות סופר אולם אין כוונה לקצץ בתקציב או בתקנים המיועדים לשמירה על בטיחות בעבודה. מטרת הצעד, שמתואם במלואו עם הביטוח הלאומי, הינה לאחד ולסנכרן את הפעילות הממשלתית בנושא".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!