דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שני כ"א בניסן תשפ"ד 29.04.24
20.8°תל אביב
  • 19.1°ירושלים
  • 20.8°תל אביב
  • 19.7°חיפה
  • 20.6°אשדוד
  • 18.0°באר שבע
  • 28.3°אילת
  • 22.6°טבריה
  • 19.6°צפת
  • 20.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עבודה

הכנסת תדון בהבאת עובדי ניקיון מחו"ל, בזמן שהאוצר מעכב צו להעלאת השכר בענף

הסכם של חברות הניקיון וההסתדרות קובע שכר מינימום ענפי בסך 22% יותר משכר המינימום במשק, אך ממתין לחתימה יותר משלוש שנים | חברות הניקיון מתריעות על קושי לגייס עובדים, גם לאחר שיתוף פעולה עם שירות התעסוקה

הפגנת עובדי הניקיון בתל אביב (צילום: ניצן צבי כהן)
הפגנת עובדי הניקיון בתל אביב (צילום: ניצן צבי כהן)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

ועדת הכנסת המיוחדת לעובדים זרים צפויה לדון בשלישי הקרוב באפשרות להבאת עובדים זרים לענף הניקיון בכלל, ולעבודות ניקיון בבתי החולים בפרט. זאת, על אף סירוב המדינה לחתום על צו הרחבה לשיפור תנאי השכר בענף הניקיון, דבר שיוכל לסייע בגיוס עובדים ישראלים נוספים. 

במכתב ששלחה התאחדות חברות הניקיון לוועדה לקראת הדיון, ציינה כי נעתרה לבקשת אגף התקציבים באוצר וקיימה שורה של תהליכים בניסיון לגייס עובדים ישראלים לענף, בהם תהליך משותף עם שירות התעסוקה וקיום ימי גיוס בלשכות, שלא צלחו. 

"מסקנתו של מנכ"ל שירות התעסוקה מהתהליך הייתה שכמעט בלתי אפשרי לגייס עובדים חדשים לניקיון בשכר מינימום", כתבו מנכ"לית ההתאחדות ורוניקה רוזנברג והיו"ר אבי מזרחי. "אלא שמי שמקבע שכר נמוך ולא שיוויוני בעבודת הניקיון הוא מזמין השירותים הגדול ביותר – מדינת ישראל, דרך החשב הכללי, המאפשר למשרדי ממשלה להוציא מכרזים בתעריפים שונים, וכמוהו הרשויות המקומיות המקבעות את שכר המינימום כשכר הנוהג בענף".

בארגון חברות הניקיון ציינו כי חסרים כ-42 אלף עובדי ניקיון במשק, וביקשו מהוועדה לאשר להם מכסה של 5,000 עובדים זרים.

ההסתדרות והתאחדות חברות הניקיון חתמו כבר בנובמבר 2021 חתמו על הסכם קיבוצי להעלאת השכר בענף כך שיעמוד לכל הפחות על 22% מעל לשכר המינימום הקבוע במשק (לצד הטבות נוספות כגון תוספות ותק לעובדות ועוד), מהלך שעשוי היה להפוך את הענף לאטרקטיבי יותר.  

התנאי לכניסת ההסכם לתוקף, הוא חתימה של שר העבודה על צו הרחבה שיהפוך אותו לתקף על כלל חברות הניקיון בישראל – אלא שמשרד האוצר מתנגד לצו הרחבה בענף, במטרה לשמר את השכר בו נמוך ולצמצם את ההוצאה הציבורית על שירותי ניקיון. מכיוון שהענף הוא בעל שולי רווח נמוכים, ומתבסס על מכרזים, אין באפשרות החברות להעלות את השכר למעט במסגרת מהלך של חתימת צו הרחבה, שכן חברה שתעלה לבדה את השכר לא תוכל לזכות במכרזים. 

הדיון בוועדת העובדים הזרים, צפוי להתמקד בנושא העסקת עובדים זרים בתחום הניקיון בבתי החולים. בעקבות בקשת קופת חולים כללית שטענה כי היא מתקשה לגייס כוח אדם לתפקידי ניקיון ומשק (לרבות באמצעות קבלני שירות).  

"עבודת המשק והניקיון היא עבודה קריטית, שביצועה חשוב ביותר לתפקודו של כל מרכז רפואי, למניעת זיהומים, התפשטות מחלות ומגיפות ולשמירה על בריאותם של המטופלים והצוותים", כתב סמנכ"ל לוגיסטיקה ותשתיות בכללית, איתן שלייפר. אלא, שבדיוק מסיבות אלו, בשנת 2016 בעקבות הסכמות עם ההסתדרות, נקלטו עובדי הניקיון בבתי החולים של הקופה להעסקה ישירה – שכן עבודתם היא חלק מליבת הפעולה של בתי החולים. פניית קופת חולים כללית לוועדה בבקשה להכניס עובדים, תוך שהיא מציינת שהיא פועלת באמצעות חברות קבלן בניסיון לגייס עובדים ישראלים, מהווה נסיגה מהסכמות אלו.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!