דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי כ"ה בניסן תשפ"ד 03.05.24
20.8°תל אביב
  • 15.5°ירושלים
  • 20.8°תל אביב
  • 19.1°חיפה
  • 21.0°אשדוד
  • 19.3°באר שבע
  • 29.2°אילת
  • 22.5°טבריה
  • 15.5°צפת
  • 20.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עבודה

בית המשפט בפינלנד הכיר בשליחי וולט כעצמאיים שלא מקיימים יחסי עבודה עם החברה

בית הדין לעניינים מנהליים במדינה נימק את קביעתו שלא מתקיימים יחסי עבודה בין השליחים לחברה בהיעדר שעות עבודה קבועות וביכולתם להעביר משימות לקבלני משנה | בישראל מתנהלת בשנתיים האחרונות תביעה ייצוגית להכרה ביחסי עבודה בין וולט לשליחיה

שליח וולט בפינלנד (צילום: IMAGO/Sven Simon via Reuters Connect)
שליח וולט בפינלנד (צילום: IMAGO/Sven Simon via Reuters Connect)
הדס יום טוב

בית הדין לעניינים מנהליים בהמינלינה שבדרום פינלנד, מולדתה של ענקית המשלוחים וולט, הפועלת גם בישראל, הכיר היום (רביעי) בשליחי החברה כעצמאיים, ובכך שלא מתקיימים יחסי עבודה בין השליחים לחברה. החלטת בית הדין בפינלנד מגיעה לאחר שבדצמבר האחרון רשות הפנסיה המקומית קיבלה החלטה להכיר בשליחים כעובדים, ו-וולט ערערה לאחרונה על הקביעה לבית הדין.

בפינלנד, כמו בישראל, וולט אינה מעסיקה את שליחיה ולא מנהלת עמם יחסי עבודה, והשליחים עובדים בה בתור "קבלנים עצמאים", בלי שכר מינימום, בלי זכויות סוציאליות, ובלי מלוא החופש שנהנים ממנו עצמאים מלאים, כמו קביעת עלות השירות, ניהול בנק לקוחות, אפשרות להעסיק עובדים ועוד. שיטה זו מכונה בעולם "כלכלת הפלטפורמה", או "תעסוקת חלטורה".

בית המשפט בפינלנד העריך את יחסי העבודה בין וולט לשליחיה על פי ארבעה קריטריונים, ומצא כי שניים מתוך הארבעה אינם תואמים יחסי עובד-מעביד.

שני הקריטריונים שנמצאו לא מתאימים הם שבמקרה של וולט השליח אינו חייב לבצע את העבודה עבור החברה באופן אישי, אלא יכול להאציל את המשימה למחליף או קבלן משנה, וכי שליחי וולט אינם עובדים בניהול או בפיקוח החברה, שכן אין שעות עבודה קבועות, והשליח אינו מחויב לקבל את העבודה המוצעת. "עצם העובדה שהחברה מפקחת על ביצוע העבודה וקובעת את גובה התגמול שישולם עבור העבודה, אינה יכולה להיחשב כעבודה המבוצעת ביחסי עבודה", נכתב בפסק הדין.

מעמדם של שליחי מזון ועובדי כלכלת פלטפורמה אחרים נדון במדינות רבות ברחבי העולם. רק לאחרונה מחו שליחים בבריטניה, ארצות הברית וקנדה על תנאי עבודתם.

מוקדם יותר החודש, לא הצליח האיחוד האירופי להגיע להסכם לגבי החוק שאמור להסדיר את תנאי העבודה של עובדי הפלטפורמה, שעבר בשנה שעברה את אישור הפרלמנט, עקב התנגדות של כמה מדינות חברות.

בישראל מתנהלת בשנתיים האחרונות תביעה ייצוגית להכרה ביחסי עבודה בין וולט לשליחיה. בחודש הקרוב צפויה המדינה להגיש את חוות דעתה בנושא לבית הדין הארצי לעבודה.

"זוהי החלטה היסטורית בפינלנד. זו הפעם הראשונה שבית משפט נוקט בהסתכלות הוליסטית על מודל האספקה של וולט, וקבע כי לא מדובר ביחסי עבודה. אנו שמחים וחשים הקלה", אמר מנכ"ל וולט פינלנד, יואל ג'רווינן.

ג'אנה יליטלו מ"איגוד מגזר השירותים" בפינלנד ((PAM, המונה בין חבריו את שליחי וולט, מחתה בראיון לאיגוד השידור הציבורי הפיני (Yle) על החלטת בית המשפט. "התקבלו כאן החלטות בכיוונים שונים, בחלקן נקבע שהשליחים עצמאים, באחרות שהם שכירים. מבחינת השליחים, המצב המשפטי מאוד לא מספק".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!