דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
27.2°תל אביב
  • 27.2°ירושלים
  • 27.2°תל אביב
  • 25.3°חיפה
  • 26.6°אשדוד
  • 33.5°באר שבע
  • 33.5°אילת
  • 30.4°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 31.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עבודה

לראשונה: הפרלמנט האירופי אישר חוק שיגדיר פלטפורמות דיגיטליות כמעסיקות

החוק עבר ברוב של 367 מול 212 למרות לחצים כבדים מטעם חברות הפלטפורמה | לפי החוק, נקודת המוצא היא העסקה ישירה, והפלטפורמות יידרשו להוכיח אחרת, וכן תחול רגולציה על ניהול בידי אלגוריתם | החקיקה צפויה להשפיע גם על העובדים בישראל

עובדי כלכלת הפלטפורמה באיטליה (צילום: Shutterstock)
עובדי כלכלת הפלטפורמה באיטליה (צילום: Shutterstock)
הדס יום טוב

חברי הפרלמנט האירופי הכריעו היום (חמישי) בהצבעה בבית הפרלמנט בבריסל, ברוב של 376 בעד מול 212 נגד, על שורה של צעדים לשיפור תנאי העובדים בפלטפורמות עבודה דיגיטליות, כגון שליחי "וולט" ונהגי "אובר", העובדים תחתיהן כיום כ"עצמאיים" ללא זכויות סוציאליות.

החוק עבר היום באופן סופי בפרלמנט, וכעת יובא לדיונים מול המועצה האירופית, איגודי העובדים, נציגי הפלטפורמות והמדינות החברות על אופני יישומו. בתום הדיונים, יחויבו 27 מדינות האיחוד האירופי ליישם את מרכיבי החוק בחוקיהן בתוך שנתיים. ההצבעה בפרלמנט הגיעה לאחר שבדצמבר האחרון אימצה ועדת העבודה והרווחה טיוטת דו"ח למשא ומתן שכלל מספר שינויים בהצעה המקורית, בעיקר בנוגע לאופן קביעת מצב התעסוקה של עובדי הפלטפורמה, ולגבי האופן בו פלטפורמות עבודה דיגיטליות צריכות להשתמש באלגוריתמים ובבינה מלאכותית כדי לפקח על העבודה ולהעריך עובדים.

גם באירופה וגם בישראל, פלטפורמות עבודה דיגיטליות מסווגת כיום את שליחיהן ונהגיהן כ"קבלנים עצמאיים", מעמד השולל מהם זכויות סוציאליות והטבות הנלוות להעסקה, אך עם זאת הם גם אינם עצמאיים באופן מלא מבחינת החוק, היות והם אינם קובעים את תעריפי העבודה, אינם יכולים לקבוע את אופן עבודתם או את סדר המשימות, אינם יכולים להעסיק עובדים, מוגבלים מבחינת הופעתם ועוד.

קבלתו של החוק צפויה להשפיע רבות על מעמדם של עובדי הפלטפורמות גם בישראל, לאחר שמצב עובדי הפלטפורמה וטיוטת החוק האירופי נידונו כבר בוועדת העבודה הורווחה בכנסת הקודמת. ב-14 למרץ צפוי בית הדין הארצי לעבודה בירושלים לדון בערעורה של וולט על קבלת התביעה נגדה על תנאי העסקת השליחים כייצוגית.

לפי הנציבות האירופית, כיום עובדים למעלה מ-28 מיליון איש באירופה באמצעות פלטפורמות עבודה דיגיטליות. בשנת 2025, מספרם צפוי להגיע ל-43 מיליון איש. על פי ההערכות, כ-5.5 מיליון עובדים מסווגים באופן שגוי כעצמאים, רובם בפלטפורמות הגדולות. הכללים שאומצו שואפים להילחם בהעסקה כזו, מאחר והיא עלולה להוביל לתנאי עבודה קשים והיעדר הגנה סוציאלית, אך גם לתחרות בלתי הוגנת, במיוחד עבור חברות קטנות ובינוניות.

היפוך נטל ההוכחה: הפלטפורמות יחויבו בתנאי העסקה

על פי החוק שעבר, כהנחת מוצא, אדם המבצע עבודת פלטפורמה בכל אחת ממדינות האיחוד יהיה עובד שכיר, שייהנה משכר מינימום, זכויות סוציאליות וזכויות העבודה הנלוות על פי החוק בכל מדינה. אם אדם מוגדר כספק שירות או כפרילנסר, זה יהיה רק במידה ומדובר בעוסק עצמאי אמיתי שיכול לקבוע כיצד לבצע את השירות בכל היבט (שעות העבודה, תעריף העבודה, אופן ביצוע העבודה ועוד).

במידה וישנו חשד לסיווג שגוי או לא חוקי של עובד כעצמאי, העובד, איגוד מקצועי או רשות לאומית יכולים לערער על מצב התעסוקה המוגדר על ידי הפלטפורמה, ובמקרה זה העובד יחשב על פי חוק למועסק. במקרה של מחלוקת בין הפלטפורמה לעובד או לארגון, על הפלטפורמה, ולא על העובד, תהיה האחריות להוכיח שהם אינם מעסיקים את העובד או העובדים (עקרון "היפוך הנטל").

הצבעה בפרלמנט האירופי (צילום: AP Photo/Jean-Francois Badias)
הצבעה בפרלמנט האירופי (צילום: AP Photo/Jean-Francois Badias)

בחוק מוצגת רשימה של קריטריונים המוצעים למדינות, לקביעת מצב העסקתו של עובד: קיום משכורת קבועה, לוח זמנים מוגדר וזמני עבודה, כפיפות או השפעה על ידי מערכות דירוג, מעקב או פיקוח על עובד, כללים לגבי לבוש, אבזור, הופעה או התנהגות, אי אפשרות או אפשרויות מוגבלות להעסיק עובדים או להעביר את העבודה לצד שלישי, או חופש מוגבל לבחור בביטוח תאונות או תכנית פנסיה.

תהיו בני אדם: רגולציה על ניהול בידי אלגוריתם

בעוד שפלטפורמות עבודה דיגיטליות מפקחות על עובדיהן ומעריכות את הביצועים שלהם, את מהירות השליחות או הנסיעה, מקבלות תלונות מלקוחות ומתעדפות או קוטעות את יחסי העבודה עם עובדים באופן חד צדדי, לעובדי הפלטפורמות אין גישה למידע על אופן הפעולה של האלגוריתמים, באילו נתונים אישיים נעשה שימוש וכיצד התנהגותם משפיעה על החלטות המתקבלות על ידי מערכות אוטומטיות.

בחוק החדש, נאסר על מערכות אוטומטיות לקבל החלטות חשובות, והמדינות החברות יצטרכו להפעיל אכיפה על חברות הפלטפורמה ולהתחייב שישנו פיקוח אנושי על כל ההחלטות המשפיעות באופן משמעותי על תנאי העבודה.

חברות הפלטפורמה יחויבו לתת מידע לעובדיהן על אופן השימוש בניטור אלגוריתמי, על איסוף המידע וכיצד הוא משפיע על יחסי העבודה, הבריאות, הבטיחות ותנאי העבודה שלהם, על סיום חשבונות, קידום או הקצאת משימות. הפלטפורמות יחויבו גם להעריך את ההשפעה של החלטות שנלקחו או נתמכות על ידי מערכות ניטור וקבלת החלטות אוטומטיות על היבטים אלה.

כדי לחזק את זכויות העובדים, החוק מכיל גם הוראות להגברת חילופי המידע בין רשויות העבודה, ההגנה הסוציאלית ורשויות המס המוסמכות במקרים חוצי גבולות, הכוללות עונשים.

על פי הגדרות החוק, הכללים יחולו על כל פלטפורמות העבודה הדיגיטליות, ללא קשר למקום הקמתן, ובתנאי שהעבודה תתבצע באיחוד האירופי. החוק מגדיר "פלטפורמת עבודה דיגיטלית" כ"כל פלטפורמה המספקת מיקור חוץ או הקצאת משימות עבור מאגר גדול של לקוחות באינטרנט (עבודת המונים או מיקרו-עבודה)". המחוקק גם הדגיש כי על פלטפורמות עבודה דיגיטליות המספקות נסיעות (אובר למשל) ועובדיהן לעמוד בהסכמים והחוקים הרלוונטיים לגבי חברות הסעות ומוניות על פי החוק הבין לאומי, על פי הפרלמנט ועל פי החוק בכל מדינה.

"אנחנו בעד שימוש אנושי בטכנולוגיה, לא שימוש רובוטי"

מאז שהונחה ההצעה לפני כשנה, התרחשו סערות רבות סביב תוכנה, וחברות הפלטפורמה הגבירו משמעותית את ההשקעה בפעילות הלובי שלהן באיחוד. מקורות שונים מעידים כי במהלך השנה האחרונה, בה התקיים תהליך החקיקה, הוצעו מעל 1,000 הסתייגויות להצעה, רבות מהן ניסו למתן את ההחלטה לטובת החברות, אך נפסלו בשלבי ההצבעה. ההצבעה בוועדה, שקדמה להצבעת הפרלמנט, אף נדחתה בעבר עקב אי הגעה להסכמות.

"אני מבקשת מכם להצביע בעד חוק מאוד מאוזן, שבא להגן על העובדים ולשפר את מצבם", אמרה בפתח ההצבעה אליזבטה גואלמיני מחטיבת המחקר של ועדת העבודה והרווחה בפרלמנט ומחברת טיוטת הדו"ח.

אליזבטה גואלמיני מוועדת המחקר של האיחוד האירופי, שהגישה את ההצעה בנושא כלכלת הפלטפורמה (צילום מסך מתוך שידורי הוועדה)
אליזבטה גואלמיני מוועדת המחקר של האיחוד האירופי, שהגישה את ההצעה בנושא כלכלת הפלטפורמה (צילום מסך מתוך שידורי הוועדה)

"אתמול קיבלתי מייל מאיים מבולט (חברת משלוחים גדולה באירופה) שטענו שאנחנו בוועדה נגד חופש העיסוק כי אנחנו לא מאפשרים לאנשים להיות עצמאיים", סיפרה, והבהירה "אנחנו לא נגד עצמאיים, אם אתה באמת עצמאי. אבל אנחנו לא מוכנים שחברות ישתמשו בטענה שהעובדים שלהם עצמאיים כדי להתחמק מזכויות, ומצד שני העובדים לא יהיו עצמאיים אמיתיים שיכולים לקבוע את כל תנאי העבודה שלהם".

לגבי הניהול האלגוריתמי טענה: "אנחנו בעד שימוש אנושי בטכנולוגיה, לא שימוש רובוטי. אני לא רוצה שמכונות יקבעו דברים בנוגע למצבים אנושיים, דבר שכבר גרם למשפחתו של שליח צעיר לקבל הודעה בטלפון הנייד שלו על פיטוריו דקות ספורות לאחר שנהרג בתאונה".

"אני מבקשת מכם לא לאכזב מיליוני עובדים שמחכים בחוץ, לא להיכנע למיליונרים וללוביסטים של חברות חזקות שמנסות להרוס את הדמוקרטיה שלנו. אנחנו כותבים היום עמוד יפה בהיסטוריה האירופאית". לאחר דבריה, גואלמיני זכתה לכפיים סוערות.

חברת פרלמנט נוספת נשאה דברים גם היא לאחר דבריה גואלמיני, וקראה לחברים להצביע נגד ההצעה, בטענה שההצעה אינה מאוזנת דיה ושהמועצה לא מוכנה לדיונים ההמשכיים, אולם לאחר סיום דבריה זכתה לקריאות בוז.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!