דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי ח' בניסן תשפ"ד 16.04.24
26.2°תל אביב
  • 25.8°ירושלים
  • 26.2°תל אביב
  • 23.8°חיפה
  • 23.4°אשדוד
  • 30.1°באר שבע
  • 33.7°אילת
  • 30.7°טבריה
  • 23.8°צפת
  • 27.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ארה"ב

הנשיא הנבחר / במסיבת עיתונאים ראשונה מאז יולי, שמר טראמפ על הסגנון המוכר

הנשיא הנבחר של ארה"ב, דונלד טראמפ הודה, בחצי פה, במעורבות הרוסית בפריצה למחשבים אמריקנים, גער בתקשורת, הודיע כי יעביר את השליטה בעסקיו לשני בניו הבוגרים וחזר על הטענה שמקסיקו תשלם על החומה שיקים בגבול בין המדינות

טראמפ במסיבת העיתונאים שערך בניו יורק (צילום: AP)
טראמפ במסיבת העיתונאים שערך בניו יורק (צילום: AP)

במצב רוח לוחמני וחסר מעצורים, התייצב אתמול (רביעי) הנשיא הנבחר של ארה"ב דונלד טראמפ למסיבת עיתונאים, בה הודיע לראשונה כי הוא מקבל את הטענה שרוסיה עמדה מאחורי הפריצה למחשבי המפלגה הדמוקרטית. בהתייחסות לעתיד, קרא טראמפ לקונגרס האמריקני לפעול במהירות להחלפת רפורמת הבריאות הממלכתית של הנשיא היוצא ברק אובמה, וחידש את טענתו שמקסיקו תהיה זו שתשלם את עלות בניית החומה בגבול בין המדינות.

המופע בן השעה בלובי עתיר השיש של גורד השחקים שלו במנהטן, היה המפגש הראשון של טראמפ עם התקשורת מאז ניצח בבחירות בתחילת חודש נובמבר, ולמעשה מאז חודש יולי. הפוליטיקאי הלא-קונבנציונלי הראה לכולם שהניצחון, ומשקל התפקיד אליו נבחר, לא שינו אותו כלל.

הוא הכחיש נמרצות את הדיווחים לפיהם אספה רוסיה מידע אישי וכלכלי רגיש לגביו, נזף בתקשורת על כך שהיא מקדמת בכך "חדשות מזויפות" וצעק על עיתונאי רשת CNN שדיווחה על הנושא. בני משפחתו ויועציו מחאו כפיים ועודדו אותו במהלך דבריו.

על תקופת המעבר של טראמפ העיבו הערכות גופי המודיעין האמריקנים שרוסיה לא רק התערבה בבחירות בארה"ב, אלא עשתה זאת כדי לסייע לו לנצח את המועמדת הדמוקרטית הילרי קלינטון. אחרי חודשים של הטלת ספק פומבי ברעיון, טראמפ קיבל סוף סוף, חלקית לפחות, את מסקנות המודיעין.

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין ונשיא ארה״ב הנכנס דונלד טראמפ (צילום: סוכנות AP).
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין ונשיא ארה״ב הנכנס דונלד טראמפ (צילום: סוכנות AP).

"בכל מה שקשור לפריצה למחשבים, אני מאמין שזו הייתה רוסיה", אמר טראמפ, אך מיהר להוסיף כי "מדינות אחרות ואנשים אחרים" גם פורצים ליעדים אמריקנים. עם זאת, הוא המשיך לעקוץ את סוכנויות המודיעין, ואמר כי יהיה זה "כתם עצום" על הרקורד שלהן אם יתברר שגורמים רשמיים באותן סוכנויות מדליפים מידע מהתדריכים הביטחוניים שלו.

גורם בממשל האמריקני אמר אמש לסוכנות הידיעות איי.פי, כי אנשי המודיעין עדכנו את טראמפ בשבוע שעבר על דוח, לא מבוסס, לפיו אוחזת רוסיה במידע אישי וכלכלי רגיש לגביו. מספר גופי תקשורת דיווחו על המסמך, שכולל מידע לא מוכח על תיאום בין המעגל הקרוב של הנשיא הנבחר והממשלה הרוסית, כמו גם טענות לא מאומתות על פעילות מינית יוצאת דופן מצידו של טראמפ. איי.פי לא הצליחה לאמת טענות אלו.

מסיבת העיתונאים אתמול אמורה הייתה להתרכז באופן בו מתכוון טראמפ להרחיק את עצמו מעסקיו המשפחתיים ומסבך ניגודי העניינים שיכול להתעורר מהם. באמצע מסיבת העיתונאים, התייצבה עורכת הדין שרי דילון מאחורי דוכן הנואמים והכריזה שהנשיא הנבחר העביר את השליטה בקבוצת טראמפ לשני בניו הבוגרים, וכי יעביר את נכסיו העסקיים לניהול על ידי נאמן. עוד אמרה עורכת הדין, כי בזמן שיוחל איסור על עסקאות חדשות בזירה הבינלאומית, יותר לחברה להתחיל פרויקטים חדשים בתוך גבולות ארה"ב.

צעד זה עומד, לכאורה, בסתירה להכרזה קודמת של טראמפ בנושא. בחודש שעבר, צייץ הנשיא הנבחר, בדף הטוויטר שלו, כי לא יתבצעו "כל עסקאות חדשות" בזמן שיכהן בתפקיד.

במחווה דרמטית, הציבו עוזריו של טראמפ ערימה של תיקיות נייר על שולחן שהוצב סמוך לדוכן הנואמים – שהוצב על רקע של לא פחות מעשרה דגלי ארה"ב – לפני תחילת מסיבת העיתונאים. טראמפ אמר שהתיקיות הכילו מסמכים עליהם חתם כדי להפוך את העברת השליטה בעסקיו לשני בניו, אך לא ניתנה לעיתונאים ההזדמנות לצפות בתוכן התיקיות או לבחון אותו באופן עצמאי.

עד אתמול, העביר טראמפ את תקופתו כנשיא נבחר בהכרזות על צעדי מדיניות שונים, התקפות על מבקריו והתרברבויות על ניצחונו בבחירות – הכל במנות קצובות של 140 תווים בדף הטוויטר שלו, אמצעי התקשורת המועדף עליו. הצהרותיו הותירו כמה מעמדותיו בנושאים שונים כנעלם, לעתים בכוונת מכוון.

במסיבת העיתונאים, הציג הנשיא הנבחר מספר קווי מדיניות של ממש, אם כי הפרטים המדויקים בנוגע למספר הבטחות מרכזיות שלו במסע הבחירות נותרו מעומעמים.

הוא הבטיח שהתחליף לרפורמת הבריאות של אובמה יוצע לציבור האמריקני "למעשה בו זמנית" עם ההצבעה בקונגרס על ביטולה. אך המורכבות של שינויי המדיניות הללו הופכת את הרעיון של אישור מהיר לתכנית בריאות חדשה לכמעט בלתי אפשרית, מה גם שטראמפ לא פירט עדיין מה התכנית בה הא מעוניין. הוא אמר שאנשי הצוות שלו ישלחו תכנית לקונגרס אחרי שהמועמד שלו לראשות מחלקת הבריאות ומשאבי אנוש של ארצות הברית יאושר לתפקיד.

כשעבר לדבר על תכניתו להקים חומה בגבול הדרומי של המדינה, התחייב טראמפ כי מקסיקו "תפצה" את ארה"ב על עלויות הפרויקט דרך מס או תשלום לא ברורים. הוא אמר שלמרות שהממשל שלו יתחיל את המשא ומתן עם מקסיקו אחרי השבעתו ב-20 בינואר, הוא לא רוצה לעכב את העבודות עד שהצדדים יגיעו להסכמה, מה שמעלה את האפשרות שיהיו אלה משלמי המסים האמריקנים שישלמו את החשבון. "אני רוצה שהחומה תצא לדרך" הוא אמר, "מקסיקו תשלם על החומה, אבל זה יהיה בדרך של פיצוי או החזר".

נשיא מקסיקו, אנריקה פניה נייטו, אמר בתגובה להערותיו של טראמפ, כי "ברור שמקסיקו לא תשלם" עבור החומה בגבול.

טראמפ אמר גם שיפעל במהירות לאייש את הכיסא הריק בבית המשפט העליון. לטענתו הוא מראיין כבר מועמדים לתפקיד, מקבל הערות ומידע מקבוצות שמרניות ומתכנן לנקוב בשמו של המועמד שלו כשבועיים אחרי השבעתו לנשיאות.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!