דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שני כ"א בניסן תשפ"ד 29.04.24
24.0°תל אביב
  • 21.9°ירושלים
  • 24.0°תל אביב
  • 21.8°חיפה
  • 24.8°אשדוד
  • 27.5°באר שבע
  • 33.5°אילת
  • 27.0°טבריה
  • 21.4°צפת
  • 24.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

ביידן הודיע על 25% מס מינימלי למיליארדרים: "להפוך את המיסוי להוגן"

ביידן ציין שמיליארדים משלמים כיום רק כ-8% מס לממשל הפדרלי בארה"ב | הוא גם הודיע על העלאת מס החברות מ-15% ל-21%, על השקעות ציבוריות ועל צעדים למאבק בהפקעת מחירים מצד תאגידים

הנשיא ביידן בנאום 'מצב האומה' (צילום:  POOL via CNP/INSTARimages.com)
הנשיא ביידן בנאום 'מצב האומה', בו הכריז על העלאות מיסים גדולות לחברות ולמיליארדרים (צילום: POOL via CNP/INSTARimages.com)
גל רקובר
גל רקובר
כתב כלכלי
צרו קשר עם המערכת:

נשיא ארה"ב ג'ו ביידן הכריז בנאום 'מצב האומה' על תוכנית להגדלת המיסוי על עשירים ותאגידים. לפי התוכנית, מס החברות יעלה ל-21% מ-15%, ומס הכנסה מינימלי של 25% יוחל על מיליארדים. הנשיא הודיע גם על צעדים להורדת מחירי התרופות.

הדאגה למעמד הביניים האמריקאי עמדה במרכז החלק הכלכלי של הנאום אותו נשא ביידן שלשום (חמישי). "ימיה של כלכלת ה'חלחול למטה' נגמרו, והעשירים והתאגידים הגדולים ביותר כבר לא יקבלו את כל הקלות המס" הצהיר ביידן, "הדרך להפוך את המיסוי להוגן היא לגרום לתאגידים הגדולים ולעשירים ביותר לשלם את חלקם ההוגן".

זהו המשך להחלטת ביידן להחיל מס מינימום של 15% על תאגידים, בהתאם למתווה מס המינימום העולמי שמוביל ה-OECD. הוא ציין ש-55 מהחברות הגדולות בארה"ב הרוויחו ב-2020 40 מיליארד דולרים ויותר אך לא שילמו מס פדרלי. הכוונה ב"מס פדרלי" היא לתשלום לממשל האמריקאי הכללי, ולא לאחת ממדינות ארצות הברית.

הנשיא טען שמס ההכנסה המינימלי של 25% למיליארדרים יכניס כ-50 מיליארד דולרים כל שנה, בממוצע על פני העשור הקרוב. הוא אמר שיש כאלף מיליארדרים בארה"ב, ושהמס הפדרלי השנתי שהם משלמים עומד על 8.2% בלבד.

ביידן הנגיד את המדיניות שלו לזו של הרפובליקאים, ותקף את ממשל טראמפ: "הממשל האחרון קיצץ 2 טריליון דולרים במיסים. זה תרם בעיקר למאיון העליון, לעשירים ביותר ולתאגידים הגדולים, וגם לגירעון אדיר. האם אתם באמת חושבים שהעשירים והתאגידים הגדולים צריכים הקלת מס נוספת של 2 טריליון דולרים?"

חיוב לפרסם מחיר מלא מראש, הגבלת התשלום השנתי על תרופות

באמצעות הגדלת המיסוי ביידן מתכוון לצמצם את הגירעון האמריקאי, שתפח הן במהלך כהונתו והן במהלך כהונת טראמפ. הכסף ישמש גם כדי לממן שורה של צעדים לסיוע למעמדות הביניים והשכבות החלשות, בהם: השקעה של 12 מיליארד דולר במחקר רפואי ובקצבאות בריאות לנשים; זיכויי מס כנגד תשלומי משכנתא; הרחבת מערך הסייענים ולמידת הקיץ במערכת החינוך; הגדלת המלגות וצמצום נטל חובות הסטודנטים; והעלאת שכר למורים בבתי-ספר ציבוריים.

הנשיא תקף דרכים של תאגידים להשגת רווח שלשיטתו אינן הגונות, דוגמת קנסות על איחור בתשלומי כרטיס האשראי והפקעת מחירי התרופות.

כחלק מחקיקת הדגל של הנשיא, 'החוק להורדת האינפלציה', הורחבה האפשרות של הממשל להתמקח עם חברות התרופות על המחירים, מה שהביא להפחתה בהיקף הסבסוד של הממשל. ביידן הגביל את הוצאות התרופות לאזרחים ותיקים ל-2,000 דולר בשנה, והצהיר שהוא מתכנן להרחיב את ההגבלה לכלל האוכלוסייה.

הנשיא מתכוון להגביל קנסות על איחור בתשלומים ל-8 דולר, לעומת 32 דולר כיום. נוסף על כך, הוא מציע לחייב חברות בתחומי שירותי הבית, החשמל, המים, הגז, הכבלים והנסיעות להתחייב למחיר המלא מראש, ולא להוסיף סעיפי גבייה בסוף התהליך.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!