דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שני כ"ח בניסן תשפ"ד 06.05.24
19.0°תל אביב
  • 13.5°ירושלים
  • 19.0°תל אביב
  • 18.2°חיפה
  • 19.9°אשדוד
  • 16.3°באר שבע
  • 23.5°אילת
  • 18.5°טבריה
  • 12.0°צפת
  • 18.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עבודה

מורי הדרך חזרו לרחובות: "שוב מפקירים את ענף התיירות"

עובדים בענף התיירות הפגינו מחוץ לכנס שנכח בו שר התיירות חיים כץ, בדרישה להארכת מתווה הפיצויים עד הקיץ | האוצר הציע הכשרות מקצועיות ללא דמי קיום, מחשש "שיעודדו מורי דרך להשתתף רק עבור הכסף"

הפגנת מורי הדרך בקריית שדה התעופה (צילום: הדס יום טוב)
הפגנת מורי הדרך. "אם לא יקיימו אותנו בעת הזו, לא יהיה מי שיוכל בהמשך לחזק את הענף" (צילום: הדס יום טוב)
הדס יום טוב

עשרות מורי דרך ועובדים נוספים בענף התיירות הפגינו הבוקר (ראשון) בכניסה לאולם האירועים אווניו בקריית שדה התעופה, שבו נכח הבוקר שר התיירות חיים כץ בכנס בנושא עיצוב בתי מלון. המפגינים חיכו לשר בכניסה לאולם, בדרישה שממשלת ישראל תאריך את מתווה הפיצויים לפחות עד חודשי הקיץ, ושתיקח אחריות על עובדי הענף, שנמצאים שנית במצוקה בעקבות המלחמה, לאחר הדממה ומאבק ארוך בתקופת הקורונה.

אירועי 7 באוקטובר תפסו את ענף התיירות בעיצומן של הכנות לעונת השיא של התיירות הנכנסת, התקופה שלקראת חג המולד. זו אמורה הייתה להיות מקפצה לענף, שהשתקם בצורה מרשימה לאחר שנות הקורונה הקשות. עם פרוץ המלחמה, למרות הפגיעה המיידית בענף, לא הוכן עבור עובדיו מתווה פיצוי ייעודי. עובדי התיירות השכירים הוצאו לחל"ת כשאר השכירים, והעצמאיים קיבלו את המענקים שיועדו לעצמאיים. אולם הזכאות לכולם הסתיימה בינואר, למרות שחזרת התיירות לישראל לא נראית באופק.

"יש כל כך הרבה פתרונות, ואפס עשייה"

"באנו לכאן כדי לחזק את ענף התיירות, שעובר ייבוש קשה מאוד, בפעם השנייה", אומר ל'דבר' יהונתן וייס (48), מורה דרך מזה 12 שנה, המתגורר בתל אביב. "השר שלנו אמור לפעול לטובתנו. הוא אמור לייצג אותנו, ובמקום זה הוא מתעסק במפונים ומתעלם מאיתנו. מורי הדרך הם חוד החנית של ההסברה הישראלית, אנחנו אלה שמביאים את התיירות לישראל. אם לא יקיימו אותנו בעת הזו לא יהיה מי שיוכל בהמשך לחזק את הענף, שיצטרך שיקום. מה שנדרש הוא לא הרבה, בסך הכל לעזור לנו להתקיים עד שיחזרו התיירים. כבר הוכחנו זאת, ברגע שייגמר מצב החירום, נקום על הרגליים מהר מאוד".

יהונתן וייס. "ברגע שייגמר מצב החירום, נקום על הרגליים מהר מאוד" (צילום: הדס יום טוב)
יהונתן וייס. "ברגע שייגמר מצב החירום, נקום על הרגליים מהר מאוד" (צילום: הדס יום טוב)

"גם במבצעים הקודמים לא דאגו לנו. דאגו למלונאים, לא למורי הדרך", מוסיף אביב יסמן (47), סוכן תיירות ובעל חברת תיירות ב-15 השנים האחרונות. "מדינת ישראל נהנית מהמיסים שאנחנו מכניסים מענף התיירות, ונהנית מהכספים שהתיירים מוציאים פה. אבל כשיש בעיות היא אומרת סליחה, אני לא בעניין. למה לא מוציאים תוכנית למורי דרך?", הוא תוהה. "למה לא מעסיקים בהסברה אנשים שמדברים כל כך הרבה שפות? למה לא מכניסים אותם לכיתות? למה לא שולחים אנשים לחו"ל לעשות הסברה? יש כל כך הרבה פתרונות, ואפס עשייה".

אביב יסמן. "למה לא מעסיקים בהסברה אנשים שמדברים כל כך הרבה שפות? למה לא מכניסים אותם לכיתות?" (צילום: הדס יום טוב)
אביב יסמן. "למה לא מעסיקים בהסברה אנשים שמדברים כל כך הרבה שפות? למה לא מכניסים אותם לכיתות?" (צילום: הדס יום טוב)

בינתיים, הוא אומר, המותג ישראל נשחק. "זה כמו בקורונה רק שאין מענקים, אין מענקים שמכירים בהוצאות, אני חייב לפטר את העובדים שלי, אנשים מקצוענים שצריכים שוב להחליף מקצוע. כדי שיגיעו תיירים צריך להשקיע בשיווק, והתוצאות מגיעות שנה אחר כך. אם לא נשווק עכשיו ניכנס לוואקום, וגם בעוד שנה לא תהיה תיירות".

"הכסף הולך למקומות הלא נכונים"

אושי אנגל מתל אביב היא מורת דרך משנת 1998, ומדריכה קבוצות תיירים דוברות אנגלית וגרמנית כבר מעל 26 שנים. בעוד שבוע היא תהיה בת 67, ודמי האבטלה ייגמרו כי היא תגיע לגיל הפרישה, למרות שהיא עוד מתכננת שנים ארוכות של עבודה. "קשה מאוד להסתדר", היא אומרת ל'דבר'. "בקורונה הייתה אפס עבודה. אבל קיבלנו פיצויים ודמי אבטלה. הייתה לי תקופה מאוד קשה, אבל עברתי את זה. זה לקח זמן, אבל בשנת 2023 התאוששתי, ודווקא הייתה עבודה יפה עד 7 באוקטובר".

אושי אנגל. "כשאני מטיילת עם תיירים בעיר העתיקה הם פוגשים חיילים, פוגשים ישראלים, זה משנה להם את הזווית" (צילום: הדס יום טוב)
אושי אנגל. "כשאני מטיילת עם תיירים בעיר העתיקה הם פוגשים חיילים, פוגשים ישראלים, זה משנה להם את הזווית" (צילום: הדס יום טוב)

אוקטובר-נובמבר הייתה אמורה להיות העונה העמוסה שלה, ובשבעה באוקטובר הייתה אמורה להתחיל טיול של שבועיים עם קבוצה גדולה, שכמובן ביטלה את ההזמנה.  במקום להדריך טיולים התנדבה אנגל במשך חודשים בהסברה בגרמנית. "שלושת החודשים הראשונים של המלחמה היו בסדר, וגם הבנתי שצריך לעשות דברים אחרים, קיבלתי את זה שאין כסף בשבילי עכשיו בקופת המדינה. אבל עברו כבר חמישה חודשים, אני כבר מרגישה שהכסף הולך למקומות הלא נכונים.  אנשים שהיו אצלי בטיולים, גם לפני 10 שנים, הם אלה שתומכים בנו היום בחו"ל", היא אומרת. "כשאני מטיילת עם תיירים בעיר העתיקה הם פוגשים חיילים, פוגשים ישראלים, זה משנה להם את הזווית". ולמרות זאת, אומרת אנגל, קשה שלא לוותר ולעזוב את המקצוע. "זה מאוד מפתה לוותר, למרות שאני עושה את הדבר שאני הכי אוהבת בעולם ורוצה לעשות אותו עוד שנים. המון עזבו כבר".

"שוב האוצר מתעלם, שוב אנחנו קורסים"

גם בקורונה הופקרו עובדי ענף התיירות על ידי הממשלה, עד כדי כך שבמרץ 2023 פרסם מבקר המדינה דו"ח מיוחד וחריף בנושא הסיוע הלוקה לעובדי הענף ובו הצביע על שלל ליקויים, בין השאר באיסוף המידע אודות האתרים והעובדים הזקוקים לסיוע, איחור בתשלום וחלוקה לא הוגנת של כספי הסיוע. כמו כן ציין את אי יעילות התוכנית להעסקת מורי דרך ברשות הטבע והגנים בתקופת הקורונה וחוסר הרלוונטיות בתוכנית להכשרות מקצועיות לעובדי הענף.

בשני דיונים שהתקיימו החודש בוועדת הכלכלה בכנסת הוצע מתווה ייעודי למורי דרך ועובדי תיירות, שיאריך את הפיצויים עד לסוף מרץ. אולם המתווה טרם אושר, ונראה כי הארכה רק עד סוף מרץ לא מספיקה כלל. במהלך הדיונים בוועדה, דרשו נציגי מורי הדרך הכשרות מקצועיות רלוונטיות לתחום התעסוקה שלהם שיכללו דמי קיום, ונציגי האוצר טענו שדמי קיום "יעודדו מורי דרך להשתתף בהכשרות רק עבור הכסף", ואלה לא באמת ירצו לרכוש מקצוע. אנשי האוצר גיבשו את המתווה ללא התייעצות עם נציגי מורי הדרך.

יוני שפירא, יו"ר "מורשת דרך". "רבים כבר עזבו בקורונה, אנחנו רק מבקשים שלא ימוטטו לנו את הענף"  (צילום: הדס יום טוב)
יוני שפירא, יו"ר "מורשת דרך". "רבים כבר עזבו בקורונה, אנחנו רק מבקשים שלא ימוטטו לנו את הענף"  (צילום: הדס יום טוב)

"כבר בזמן הקורונה פנינו ואמרנו למשרד התיירות לעשות סקר עומק כדי להבין כמה מורי דרך נשארו. כדי שנוכל לקבל את המכלול ולהבין מה צריך לעשות כדי לשקם את הענף. קיבלנו תירוצים ואפס עשייה. לא איכפת להם מעתיד התיירות", אומר יוני שפירא, יו"ר מורשת דרך, אגודת מורי הדרך בתיירות הנכנסת. "יש בסך הכל כ-8,000 מורי דרך, וחשוב לשמור אותם. רבים כבר עזבו בקורונה, אנחנו רק מבקשים שלא ימוטטו לנו את הענף, אבל שוב מפקירים את ענף התיירות. שוב מציעים לנו הכשרות מגוחכות- ללמוד להיות רתכים ומעצבי פאות. שוב לא מציעים דמי קיום כדי שיהיה אפשר לעשות קורס וגם לחיות במקביל. שוב האוצר מתעלם, שוב אנחנו קורסים. אנחנו חייבים פתרון, כבר הוכחנו שאנחנו יודעים להתאושש מיד עם החזרה לשגרה".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!