דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ט בניסן תשפ"ד 27.04.24
19.9°תל אביב
  • 15.8°ירושלים
  • 19.9°תל אביב
  • 19.2°חיפה
  • 20.2°אשדוד
  • 17.8°באר שבע
  • 22.2°אילת
  • 19.2°טבריה
  • 17.8°צפת
  • 19.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

נסיעות חינם לחיילים משוחררים ו-50% הנחה לתושבי הפריפריה: משרד התחבורה משיק את רפורמת "צדק תחבורתי"

הרפורמה תחל ב-25 במרץ, ותכלול גם הנחות לצעירים עד גיל 26, לאנשים עם מוגבלויות ולזכאי הביטוח הלאומי | מומחי תחבורה סבורים שההוזלות יקלו רק על משתמשים קיימים בתחבורה הציבורית, אבל לא יעודדו מעבר משימוש ברכב פרטי

אוטובוס של אגד (צילום: אוליבייה פיטוסי/פלאש 90)
אוטובוס של אגד (צילום: אוליבייה פיטוסי/פלאש 90)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

רפורמת "צדק תחבורתי" שמובילה שרת התחבורה מירי רגב הוצגה היום (חמישי) במשרדי רכבת ישראל בלוד, עם שורת הנחות שיחלו ב-25 במרץ. לפי הודעת משרד התחבורה, ההנחות יחולו לכל היותר על 2.8 מיליון ישראלים, אך המשרד לא פרסם נתונים של היקף הנוסעים שמשלמים כיום את המחיר המלא.

הרפורמה כוללת הטבת נסיעה חינם בתחבורה הציבורית לשנה שלמה למסיימי שירות לאומי ולחיילים משוחררים, ומעניקה לראשונה 50% הנחה לכל תושבי הפריפריה הגיאוגרפית מאשכולות 5-1, והנחות של עשרות אחוזים לצעירים עד גיל 26 (כולל), לאנשים עם מוגבלויות ולזכאי הביטוח הלאומי.

הבשורה הגדולה של הרפורמה נוגעת לתושבי הפריפריה, שישלמו מעתה רק 50% ממחירי מינוי חופשי-חודשי מכל סוג שהוא. הזכאות להנחה נקבעה לאחר עבודת מטה מעמיקה אשר הגדירה את היישובים לפי דירוגם במדד הפריפריה של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, הנקבע לפי ריחוקם ממרכז הארץ וממרכזי תעסוקה גדולים. עם זאת, נקבע כי תושבי רשויות מבוססות המצויות בפריפריה אך נהנות מדירוג סוציו-אקונומי גבוה, 9 ו-10, לא יהיו זכאים להנחה. במשרד התחבורה הדגישו כי ההנחה כוללת את המינוי אזור 1, המינוי האזורי הפריפריאלי לנסיעות למרחק של עד 40 ק"מ, ובמקום 99 שקלים הוא יעלה מעתה לתושבי הפריפריה 49.50 שקלים בלבד.

כל הצעירים מגיל 18 עד 26 ייהנו מ-33% הנחה על כל סוגי המינויים החודשיים ועל רכישת ערך צבור, הן מתוך התחשבות במצבם הכלכלי והן כדי לעודד אותם להשתמש בשירותי התחבורה הציבורית וליצור אצלם שינוי תפיסתי והעדפה לתחבורה הציבורית על פני הרכב הפרטי.

חידוש נוסף ברפורמה הוא הענקת 50% הנחה על מינויים חודשיים לאנשים עם מוגבלות ולזכאי הביטוח הלאומי. אוכלוסיות אלה קיבלו עד כה הנחה של 33% בלבד, בעת רכישת חופשי-חודשי.

הרפורמה תושק בשני שלבים. הפעימה השנייה, שעתידה לצאת לדרך בחודשים הקרובים, תכלול נסיעות חינם לאזרחים ותיקים (נשים מגיל 62, גברים מגיל 67), והנחות על בסיס דירוג סוציו-אקונומי בפילוח ברמה שכונתית ולא רק של כלל היישוב, מתוך הבנה כי ביישובים רבים קיימים פערים גדולים בין השכונות.

שרת התחבורה והבטיחות בדרכים מירי רגב: "הצגתי את רפורמת 'צדק תחבורתי' זמן קצר לאחר כניסתי לתפקיד, במטרה לתקן עיוותים וחוסר התחשבות שאפיינו את רפורמת המחירים הקודמת, אשר התעלמה מצורכי הפריפריה, הצעירים והשכבות החלשות. הרפורמה שלי היא צעד מהפכני של צדק חברתי ותחבורתי, שנועד לקרב בין הפריפריה למרכז, לצמצם פערים גאוגרפיים וחברתיים, ליצור הזדמנויות תעסוקה, להוריד את יוקר המחיה ולעודד שימוש בתחבורה ציבורית על חשבון הרכב הפרטי, בדגש על יצירת הרגלי שימוש בקרב הצעירים.

"הרפורמה היא תוצאה של משא ומתן ממושך שניהלתי בנחישות עם האוצר, כדי לוודא כי תיטיב עם כל משפחה ותגיע לכל כיס, ובדיוק לאלה שזקוקים לה. לשמחתי הצלחתי לשכנע את האוצר בחשיבות המהלך, והרפורמה שאנו משיקים החודש מרחיבה באופן משמעותי את מעגל הזכאים לנסיעה חינם או להנחה משמעותית, בכל רחבי הארץ. זהו נדבך חשוב בחזון התחבורה הציבורית שאני מקדמת בכל הדרכים, הכולל השקעה של מיליארדים בשיפור השירות, חיזוק החיבוריות והקישוריות, הקמת האבים תחבורתיים בפריסה ארצית ועוד".

לצד ההנחות שמגיעות למאות מיליוני שקלים, תקציב המדינה שעבר השבוע כלל קיצוצים עמוקים בתחום פיתוח התחבורה, לרבות התחבורה הציבורית, שמגיעים למיליארדי שקלים.

הקיצוצים שנחשפו בבדיקת 'דבר' (גרפיקה: 'דבר')
הקיצוצים שנחשפו בבדיקת 'דבר' (גרפיקה: 'דבר')

סגן שרת התחבורה, אורי מקלב: "הרפורמה עושה מהפך בתחבורה הציבורית, תוריד את מחירי הנסיעה באופן מהותי לאזרחים רבים. הרפורמה הזו היא מסלול ירוק להגברת השימוש בתחבורה הציבורית, זו הפעימה הראשונה שתתרחב בעתיד למקומות נוספים. התחבורה הציבורית היא דבר בסיסי וכעת יהיה נגיש יותר לכולם בתעריף חודשי נמוך. למרות התקופה הקשה, אנו מודים לשרת התחבורה רגב שעמדה על כך וליו"ר ועדת הכספים ח"כ גפני שפעל בנושא".

דוגמאות לחיסכון הכספי השנתי במתכונת חופשי-חודשי:

  • חייל משוחרר יחסוך במשך שנה בין 1,188 שקלים על חופשי-חודשי אזור 1 (99 שקלים לחודש), ויוכל להגיע לחיסכון של עד 7,320 שקלים אם ינצל את הטבת הנסיעה חינם בכל רחבי הארץ כולל רכבת, במקום לשלם כל חודש 610 שקלים עבור מינוי ארצי משולב.
  • תושב הפריפריה יוכל לחסוך בשנה בין 594 שקלים (50% הנחה על חופשי חודשי אזור 1) ל-3,660 שקלים לנסיעות בכל רחבי הארץ (50% הנחה על חופשי-חודשי ארצי הכולל רכבת בעלות של 305 שקלים במקום 610 שקלים).
  • צעיר עד גיל 26 יוכל לחסוך בין 392 שקלים בשנה (33% הנחה על חופשי חודשי אזור 1) ל-2,415 שקלים (33% הנחה על חופשי-חודשי ארצי כולל רכבת).

צעירים אלו הם היחידים שיוכלו ליהנות גם מהנחות על נסיעות מזדמנות, בזכות הנחת 33% על ערך צבור, שבוטלה ברפורמה הקודמת, למעט צעירים עד גיל 18.

ההנחות שמוצגות ברפורמה הן תיאורטיות. משרד התחבורה לא פרסם כמה נוסעים כיום משלמים את המחיר המלא בקטגוריות שהמחיר בהן יופחת.

מומחי תחבורה: הרפורמה לא תפחית שימוש ברכב פרטי

מומחי תחבורה ששוחחו עם 'דבר', סבורים כי קשה מאוד לגרום לנוסעים להעדיף תחבורה ציבורית על פני נהיגה ברכב בעזרת הורדת מחיר הנסיעה, אלא אם מדובר בהוזלה קיצונית. לדעתם, מי שבעבורו נהיגה ברכב חוסכת זמן רב, יעדיף ברוב הנסיבות את הנהיגה ברכב הפרטי, שהיא המקדם מספר אחד של הגודש בכבישים.

לפיכך, הרפורמה החדשה לא צפויה לגרום לשינוי ניכר בדפוסי הנסיעה, אך תוכל לחסוך כסף לנוסעים הקיימים בזכות ההנחות. חלקם סבורים שזו מטרת הרפורמה האמיתית, ולא עידוד השימוש בתחבורה הציבורית. כדי להגביר שימוש בתחבורה הציבורית, דרושות השקעות גדולות יותר, של פיתוח תשתיות ואף הפקעת עוד קטעי דרך מרכזיים באזורים הגדושים מתחבורה פרטית והקדשתם אך ורק לתחבורה ציבורית, כך שהשימוש בתחבורה הציבורית יחסוך זמן לעומת נהיגה ברכב פרטי. שיטה יעילה נוספת להפחתת השימוש ברכב הפרטי אינה נוגעת כלל לתחבורה, אלא לתוספת הסדרי עבודה מהבית והפחתת הנסיעות באופן כללי.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!