דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שני כ"א בניסן תשפ"ד 29.04.24
23.5°תל אביב
  • 18.1°ירושלים
  • 23.5°תל אביב
  • 20.7°חיפה
  • 22.7°אשדוד
  • 21.5°באר שבע
  • 25.0°אילת
  • 22.1°טבריה
  • 18.7°צפת
  • 23.0°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
תשתיות וסביבה

הפרטת הדואר ממשיכה לפגוע בציבור: השירות מצטמצם, התורים מתארכים והשר מאיים בקנס כבד

הסכם ההפרטה מקשה על דואר ישראל לתת מענה לסגירת היחידות שמפעילים זכיינים פרטיים, ושר התקשורת שלמה קרעי מאיים על החברה בקנס של מיליון שקלים ומאשים את בג"ץ

עמדת המתנה בסניף דואר ישראל בירושלים (צילום ארכיון: פלאש 90)
עמדת המתנה בסניף דואר ישראל בירושלים (צילום ארכיון: פלאש 90)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

בדואר ישראל מתקשים להתמודד עם סגירת יחידות של זכיינים, שיוצרות תורי ענק ביחידות הסמוכות ומסכנות את הדואר בקנס עצום משר התקשורת.

ביום חמישי עדכן משרד התקשורת את חברת דואר ישראל על כוונתו להטיל עליה קנס חסר תקדים של יותר ממיליון שקלים, בשל סגירת שלוש יחידות דואר למרות הוראה ישירה של שר התקשורת שלמה קרעי לא לסגור יחידות. היחידות שנסגרו הן בנתיבות, בראשון לציון ובמיתר. לרשות החברה עומדים עד 45 ימים לטעון את טענותיה נגד הכוונה להטיל עליה את העיצומים הכספיים.

הודעת משרד התקשורת נראית על פניה חלק מקמפיין, אם מתעלמים מנסיבות הסגירה של סוכנויות דואר שמפעילים זכיינים פרטיים. "החלטת הדואר על סגירה מאסיבית של סניפים פוגעת בשירות לציבור ובאוכלוסיות מוחלשות", אמרה מנכ"לית משרד התקשורת, עו"ד ענבל משש. "אלפי תושבים נשארים ללא שירותי דואר נגישים וזמינים. נמשיך לפעול כל העת לטובת אזרחי ישראל".

קנסות קודמים בתחום זה הגיעו לעשרות אלפי שקלים בלבד, כך שלדואר ישראל יש אפשרות לטעון שמדובר בסכום בלתי סביר, גם אם תימצא אשמה בהפרת הרישיון.

כשזכיין פרטי של סוכנות דואר בוחר לסגור אותה, בעיקר בשל פעילות לא משתלמת, אין לדואר הרבה מה לעשות. חובת פרישת יחידות הדואר ברחבי ישראל מחייבת את הדואר להעמיד שירות חלופי בתוך שישה חודשים. לדואר יש אפשרות תיאורטית לפתוח סניפי דואר בהפעלה ישירה במקום הסוכנויות שנסגרו, ולו לתקופה זמנית, אך אסור לדואר ישראל להעסיק עובדים חדשים, בהתאם לתוכנית ההבראה, מה שלדעת חברת הדואר מטרפד בפועל את מתן המענה באופן הזה. הבעיה הנוספת היא עומק ההפרטה הקיימת בתחום מתן שירותי דואר. מספר סניפי הדואר מצומצם ממילא, ורובם פועלים במתכונת של סוכנות בהפעלת זכיין – מה שיכול להביא לסגירת סוכנויות בהתראה קצרה וליצור עומס לקוחות בלתי צפוי על יחידות דואר סמוכות.

הקמפיין של קרעי

לפי גורמים בתחום הדואר, מאז ההפסד של השר קרעי בבג"ץ, והניסיון שלא צלח לפטר את יו"ר הדואר מישאל וקנין, השר נחוש להאשים את בג"ץ במחדלי הדואר. קרעי העלה בשבוע שעבר לרשתות החברתיות תמונה של תור ארוך שנמשך לאורך הרחוב מחוץ לדואר ברמת גן, והאשים את שופטי בג"ץ: "לקחתם לעצמכם את הסמכות כדי לקבל ליטוף תקשורתי במאבק שבין שר התקשורת ליו"ר הדואר הכושל. האחריות כולה על כתפיכם".

במקרה זה מדובר בעומס שנוצר בשל סגירת מרכז מסירה פרטי גדול בבני ברק שפשט רגל, בתקופה שבה הדואר מחלק היקף חבילות גדול של תחפושות לפורים מחו"ל. בדואר ישראל פתחו חמישה מרכזי מסירה חדשים בבני ברק וברמת גן בתוך כשבוע מאז הסגירה, מה שאמור לתת מענה הדרגתי לעומסים באזור.

תחום סגירת הסניפים המאסיבית נעשה בהתאם לרישיון החדש של הדואר, שהפחית חובה זו בצורה משמעותית, בהסכמה מלאה ובחתימה אישית של השר קרעי. השר מקדם את הפרטת הדואר בזריזות, מה שממילא יעביר את הסמכות למנות יו"ר לחברה לרוכש הפרטי, כך שגם אילו הצליח להחליף את יו"ר החברה, היה מדובר במינוי לתקופה קצרה בלבד, מה שגם היה מקשה על הגיוס של מועמד רציני.

שר התקשורת שלמה קרעי: "יחד עם קידום ההפרטה בכל הכוח, נשמור על השירות לציבור ולא נאפשר להנהלת הדואר לפגוע בחלשים ביותר. כל סגירת סניף שלא באישור תלווה בקנסות וכל פגיעה באזרחים תלווה בפיקוח הדוק. הפרטה כן ובכל הכוח לטובת הציבור, אבל גם עד אז לא נפקיר את השירות לציבור".

חברת דואר ישראל: "מדובר בסוכנויות שהפעילו זכיינים חיצוניים, שהחליטו להפסיק את פעילות היחידות. ההחלטה על סגירת יחידות דואר שמפעיל זכיין חיצוני אינה תלויה בהחלטה של חברת הדואר אלא בהחלטת הזכיין. חברת דואר ישראל מנועה מלגייס עובדים חדשים כחלק מהסכם ההבראה עם ממשלת ישראל. הסכם ההבראה כלל פיטורים של 20% מכוח האדם של הדואר, וכחלק מהתנאים בו, נאסר על החברה לגייס עובדים חדשים ולהגדיל מחדש את מצבת העובדים".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!