דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ט בניסן תשפ"ד 27.04.24
20.9°תל אביב
  • 19.2°ירושלים
  • 20.9°תל אביב
  • 20.7°חיפה
  • 20.7°אשדוד
  • 18.8°באר שבע
  • 29.2°אילת
  • 21.9°טבריה
  • 20.7°צפת
  • 21.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

אחרי עיכובים ודחיות: הממשלה תתמוך בחוק הפיצויים לתושבי כפר שלם שעומדים בפני פינוי

הצעת החוק של ח"כ קטי שטרית (הליכוד) מבקשת לחייב הבטחת פיצויים על פי קריטריונים לתושבי כפר שלם | הצעות חוק דומות שהוגשו בשנתיים האחרונות לא התקבלו בוועדת השרים לחקיקה

הפגנת תושבי כפר שלם. "אדמות כפר שלם הן שלנו לכל דבר ועניין. נמשיך להיאבק עליהן" (צילום: יהל פרג')
הפגנת תושבי כפר שלם. "אדמות כפר שלם הן שלנו לכל דבר ועניין. נמשיך להיאבק עליהן" (צילום: יהל פרג')
דוד טברסקי

הממשלה צפויה לתמוך בהצעת החוק של ח"כ קטי שטרית (הליכוד), המבקשת לייצר מנגנון פיצוי מעוגן בחוק לכלל תושבי כפר שלם העומדים בפני פינוי, כך עולה מפרסום מזכירות הממשלה היום (רביעי).

ההצעה מבססת מעמד חוקי למסמך 'קריטריונים לפיצוי' ששימש את משרד השיכון  משנת 1993 (אך לא עוגן בחוק) ומאפשר למפונים שגרים בכפר מאז חקיקת חוק פינוי-בינוי בשנת 1965 לקבל דירה במחיר השוק החופשי, או בניית בית וזכויות בקרקע על פי מדד המחירים העדכני – הגבוה מבין השניים.

הקריטריונים לפיצוי מתייחסים לבתי התושבים ששוכנו על ידי המדינה במהלך שנות ה-50 בשכונה, המונה כיום מעל ל-1000 תושבים. לאלו שגרו בכפר לפני 1965, הצעת החוק של שטרית מציעה להוסיף פיצוי ותק בגובה של 2% מפיצוי המגורים עבור כל שנת חיים בשכונה. סעיף מרכזי נוסף בחוק של שטרית מבקש למנוע כל סוג של פינוי עד אשר יוסדר מעמד זכויות התושבים, בדגש על תושבים ותיקים.

ח"כ קטי שטרית (צילום: הדס פרוש/פלאש 90)
ח"כ קטי שטרית (צילום: הדס פרוש/פלאש 90)

"הצעת חוק זו נועדה להסדיר את זכויותיהם של תושבי כפר שלם לפיצויים תמורת פינוי הנכסים המוחזקים על ידם", נכתב בדברי ההסבר להצעת החוק. "לפיכך, עקרון היסוד של הצעת החוק הוא כי אין לפנות תושבים מהמתחם ללא הבטחת זכויותיהם".

זהו הניסיון השני של שטרית לעגן את זכויות תושבי הכפר בחוק, כאשר בעבר ניסו לעשות זאת אילן גילאון וגלעד ארדן. בתחילת אפריל, הוועדה המקומית של תל אביב-יפו אישרה תהליכי פינוי-בינוי של 75 משפחות שמתגוררות בכפר שלם, שעל הקרקע עליה הן מתגוררות מיועדות להיבנות 580 דירות. המשפחות אמורות לקבל פיצויים בסך כולל של 180 מיליון שקלים על ידי היזם מקבוצת גבאי, שרכש את זכויות הבנייה בקרקע. על פי הערכות, מדובר בכשליש מסך התושבים שגרים היום בשכונה שמונה כ-1,000 תושבים.

בגלל היעדר חקיקה בנושא, מדובר בפיצוי שהגיע בהסדרה ישירה בין התושבים ליזם, ללא מעורבות המדינה, אך רק בינואר 2022, חברת נת"ע, שבונה את הרכבת הקלה של תל אביב, פינתה שבעה בתי מגורים בשכונה תוך כדי התנגדות התושבים, שחלקם לא נמצאו זכאים על ידי המדינה לפיצוי ואחרים שכן פיצתה, טענו שהפיצוי לא הולם את הצרכים שלהם.

במכתב שנשלח לשר האוצר, בצלאל סמוטריץ' ושר השיכון, יצחק גולדקנופף בחודש מאי האחרון, חברי הכנסת עופר כסיף (הרשימה המשותפת), יצחק פינדרוס (יהדות התורה) ושטרית, קראו לממשלה לפעול להסדרת מעמדם ולהוציא הוראה ברורה שלא תאפשר שום פינוי עד הסדרת המעמד של כלל תושבי עוטף תל אביב בקרקע בנוגע לזכויות תושבי שכונות המעטפת של תל אביב, המיועדות לפינוי בשנים הקרובות במסגרת תכניות התחדשות עירונית.

לאורך השנים היו מספר ניסיונות לחוקק חוק שיסדיר את מעמדן של משפחות אלה, אך כולן נתקלו בהתנגדות של משרד האוצר ומשרד ראש הממשלה. בינואר האחרון חברת אשטרום פינתה מביתה את אסתר לויאן, שמתגוררת בשכונת נווה עופר מעל ל-45 שנה, לאחר שהמדינה סירבה להכיר בזכויותיה על ביתה. בעקבות הפינוי, ולאחר שעברו מעל לשנה וחצי בפיצוי תושבי גבעת עמל, הצעת חוק ראשונה מסוגה במטרה להסדרת מעמד המשפחות הוגשה על ידי ח"כ משה גפני (יהדות התורה) – אך היא לא קודמה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!