דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ט בניסן תשפ"ד 27.04.24
19.9°תל אביב
  • 15.8°ירושלים
  • 19.9°תל אביב
  • 19.2°חיפה
  • 20.2°אשדוד
  • 17.8°באר שבע
  • 22.2°אילת
  • 19.2°טבריה
  • 17.8°צפת
  • 19.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

כבר לא אנונימיים: רגולציית הקריפטו ממשיכה להצר את צעדי התעשייה

זירת מסחר הקריפטו הגדולה בעולם 'ביננס' מתקשה לפעול באירופה, שם איבדה את ספקי התשלום שלה | הליכים פליליים מתנהלים גם נגד זירת KUCOIN | באירופה עובדים על חקיקה לפיה כל תשלום יידרוש זיהוי של שולח התשלום והמקבל | ותהיה גם הגבלה על תשלומי מזומן אנונימיים לתקרה של 3,000 אירו

קריפטו (צילום אילוסטרציה: שאטרסטוק)
קריפטו. נאבקים בהלבנת הון ומימון טרור (צילום אילוסטרציה: שאטרסטוק)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

רגולציה חדשה באיחוד האירופי בנושא הלבנת הון ומימון טרור עומדת לצמצם את האפשרות לתשלומים אנונימיים בקריפטו. במקביל, הפעילות של 'ביננס', זירת מסחר הקריפטו הגדולה בעולם, נאסרה בפיליפינים בשל אי הוצאת רישיון. החברה הוצאה מחוץ לחוק גם בניגריה, ומתקשה לפעול באירופה, שם איבדה את ספקי התשלום שלה.

ביננס ניסתה להמשיך את פעילותה ברוסיה תחת חברה בשם אחר, מהלך שכשל אף הוא. ההסדר הפלילי אליו הגיעה עם השלטונות של ארצות הברית כולל קנס ענק של 4.3 מיליארד דולר שהיא אמורה להתחיל לשלם בקרוב.

בינתיים, רשויות החוק בארצות הברית החלו בהליכים פליליים ומנהליים נגד זירת המסחר בקריפטו KUCOIN, בגין הלבנת הון והפרת כללי זיהוי הלקוחות.  

סם בנקמן פריד מואשם במעילה ב-8 מיליארד דולר 

בהליך המשפטי נגד יזם הקריפטו סם בנקמן פריד ביקשה התביעה עונש בטווח של 40-50 שנות מאסר, בגזר דין שאמור להיות מוכרז בארצות הברית מחר (חמישי). בנקמן פריד הורשע בנובמבר האחרון בשורת עבירות פליליות, בהן מעילה ב-8 מיליארד דולר בנכסי הלקוחות בזירת FTX, ומאז ממתין לגזר דינו בכלא. 

האיחוד האירופי נגד אנונימיות בקריפטו 

רגולציה כלכלית חדשה של האיחוד האירופי, שנועדה להיאבק בהלבנת הון ומימון טרור, תהפוך תשלומים אנונימיים בקריפטו לבלתי חוקיים, ללא תלות בסכום הכסף. מדובר בהצעה שתוקפת את ליבת המהות של ארנקי הקריפטו היותם כלי טכני למעקף של רגולציה מכל סוג שהוא.

כך, כל תשלום צד שלישי כמו זירת מסחר בקריפטו ומשמורנים, יידרשו לזהות את שולח התשלום ואת המקבל. החוק גם יגביל את תשלומי המזומן האנונימיים לתקרה של 3,000 אירו.

הרגולציה החדשה תיכנס לתוקף מלא בתוך שלוש שנים, ותגביל את היכולת לבצע תשלומים אנונימיים בקריפטו גם עבור מי שמחזיק ארנק פרטי, שכן הוא יידרש להזדהות בכל תשלום שיקבל או ישלח לארנק של ספק שירותים בקריפטו 

הצרות של ביננס 

זירת המסחר הגדולה בעולם לקריפטו ממשיכה להיתקל ברגולציות מגבילות. פעילותה בפיליפינים נאסרה בהוראת רשות ניירות הערך ביום שני האחרון, מהטעם הפשוט שלא הוציאה רישיון לפעילות במדינה. חשיבות ההחלטה היא בעצם הגדרת הפעילות של זירת המסחר להצעת ניירות ערך לציבור, הגדרה שרוב תעשיית הקריפטו מכחישה ומתנגדת לה. 

קדם לכך איסור פעילותה בניגריה ביוני האחרון, אך שם המדינה היא זו שנתקלה בקושי לא צפוי. שני עובדי ביננס שטסו למדינה כדי לפתור את המחלוקות בינה לבין החברה הושמו במעצר בית בפברואר. אחד מהם הצליח לחמוק ולברוח מהמדינה באורח לא ברור. העובד השני נותר במעצר.

בניגריה מתקיימת חקירה פלילית פתוחה נגד החברה באשמה של הלבנת הון, ויש נגדה כתב אישום תלוי ועומד בנושא התחמקות מתשלום מסים וסיוע לאזרחים להעלים מס. בפועל, ניגרים רבים נעזרו בפלטפורמה כדי לרכוש מטבעות קריפטו, בניסיון להתמגן מפני האינפלציה החריפה במדינה, שעומדת כיום על כ-30%, לעומת רמת המחירים לפני שנה. לפני כחודש המדינה החלה לחסום גישה לאתרי האינטרנט של מספר זירות למסחר בקריפטו, אך חסימות אלה ניתנות למעקף באמצעים פשוטים יחסית.  

כחלק מהסדר הציות אליו החברה הסכימה, עליה להתנתק מפעילות ברוסיה בגלל משטר הסנקציות המערבי. החברה ניסתה לבצע זאת באופן מגושם, דרך מכירת הפעילות לחברה חדשה בשם CommEX, אלא שהקוד של האתר של החברה החדשה דומה מאוד לאתר של ביננס, כולל שימוש באותם שירותי תוכנה (API).  

מייסד ביננס, CZ, הממתין לגזר דינו בארצות הברית, אף פרסם בטוויטר שלקוחות CommEX יוכלו לממש הנחות להן זכאים גולשי ביננס, באמצעות טוקן הקריפטו BNB, שהונפק והופץ על ידי ביננס.

בינתיים, ביום שני השבוע הודיעה החברה החדשה על סגירת פעילותה, שתתבצע ב-10 במאי, ללא ציון סיבות ברורות לדבר, כאשר כבר השבוע תפסיק לקלוט לקוחות מביננס 

לביננס יש קושי לפעול באירופה, לאחר שננטשה על ידי ספקי שירותי התשלומים שהסכימו לעבוד איתה בעבר, ולחבר אותה למערכת הבנקאית בגוש האירו.  

השבוע החברה הייתה אמורה להעביר תשלום ראשון של כמעט 900 מיליון דולר מתוך הקנס הענק שהוטל עליה, בגובה 4.3 מיליארד דולר, בהסדר הטיעון שלה עם הרשויות האמריקניות. ללקוחות החברה אין דרך פשוטה לוודא שהתשלום לא מתבצע באמצעות מעילה בנכסיהם, שכן החברה מתנהלת ללא הפרדה פיננסית בין נכסיה לבין נכסי הלקוחות, כנדרש בחברות פיננסיות מפוקחות.  

תביעות חדשות בארצות הברית נגד זירת KUCOIN 

ביממה האחרונה חל קיטון דרמטי של כמיליארד דולר בשווי הלכאורי של הנכסים בזירת המסחר בקריפטו KUCOIN, בעקבות הגשת תביעות נגדה בארצות הברית. לפי סוכנות רויטרס, רשות ה-CFTC למסחר בחוזים עתידיים על סחורות, הגישה תביעה מנהלית נגד KUCOIN, הרשומה באיי סיישל, בגין הפעלת זירת מסחר בלתי חוקית, שכללה פעילות של לקוחות אמריקנים.

היבט מעניין בתביעה הוא ההתייחסות לנכס הקריפטו את'ר (ETH) כסחורה, ולא כנייר ערך. אתמול הוגשה נגד הזירה גם תביעה של משרד המשפטים בגין הפרת כללי הלבנת הון מאז ראשית פעילותה בשנת 2017.

החברה הודיעה בתגובה כי היא "מכבדת את החוק והרגולציות של מגוון ארצות ומיישמת בקפדנות את חובת הציות לחוק". התביעה הוגשה גם נגד שני מייסדיה הסינים – צ'ון גאן וקה טאנג, מבלי שהללו נעצרו. החברה הסכימה בדצמבר האחרון לשלם קנס של 22 מיליון דולר, כדי להגיע להסדר משפטי עם מדינת ניו-יורק. 

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!