דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום ראשון כ' בניסן תשפ"ד 28.04.24
23.2°תל אביב
  • 17.3°ירושלים
  • 23.2°תל אביב
  • 20.2°חיפה
  • 22.4°אשדוד
  • 21.3°באר שבע
  • 24.5°אילת
  • 24.8°טבריה
  • 19.5°צפת
  • 22.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עבודה

פסק דין תקדימי: משרד ממשלתי חייב לפקח על אספקת השירותים לגמלאיו, גם אם הם ניתנים באמצעות עמותה חיצונית

בית הדין האזורי לעבודה קבע שמשרד התקשורת, שאחראי לשרת את גמלאי הדואר, צריך לפקח על כך שעמותת גמלאי הדואר שאמורה לספק להם שירותים אכן עושה זאת כנדרש | השופט דורי ספיבק: "המשרד ראה עצמו פטור משום מה מלדאוג לגמלאיו"

עו"ד יגאל לוי שייצג את הגמלאים (צילום: אלבום פרטי)
עו"ד יגאל לוי שייצג את הגמלאים. "המשרד אינו יכול להשתחרר מאחריותו לגמלאיו, בטענה כי העביר אותם לטיפול צד ג' בשיטת 'שגר ושכח'" (צילום: אלבום פרטי)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

בית הדין האזורי לעבודה תל אביב קבע לראשונה את חובתו של משרד ממשלתי לפקח על אספקת השירותים לגמלאיו. בית הדין מתח ביקורת על התנהלותו של משרד התקשורת, אשר התקשר עם עמותה לצורך הטיפול בגמלאיו, אך לא פיקח על כך שהם אכן מקבלים את השירותים שהם זכאים להם.

תחילתו של הסיפור לפני כ-40 שנה, עם ניתוק חברת בזק ורשות הדואר ממשרד התקשורת. המשרד, המחויב על פי תקנות שירות המדינה לספק שירותי רווחה שונים לגמלאיו לרבות כינוסם להרצאות, טיולים, נופשים ועוד, התקשר לצורך כך עם עמותת גמלאי הדואר.

קבוצה של גמלאי המשרד שחשו שאינם מוצאים את מקומם בעמותה, עתרו באוגוסט 2021 לבית הדין לעבודה בדרישה שהמשרד עצמו ישמור עמם על קשר ולא יפריט אחריות זו באמצעות התקשרות עם גורם שלישי. עו"ד יגאל לוי ועו"ד חיים גרון ז"ל (אשר נהרג בתאונת טיס במהלך ההליך), שניהם סמנכ"לים לשעבר וגמלאי המשרד בעצמם, ייצגו את הקבוצה בהליך.

בית הדין דחה את דרישת המדינה למחוק על הסף את תביעת הגמלאים בטענות פרוצדוראליות כמו חוסר סמכות של בית הדין לעבודה לדון בתביעה, התיישנות, אי-מיצוי הליכים וכו'.

בפסק הדין קיבל השופט דורי ספיבק את עמדת המדינה שלפיה משרד ממשלתי רשאי לספק חלק מהשירותים לגמלאיו באמצעות עמותה חיצונית, אך קבע כי נפלו פגמים בהתנהלות המשרד, וכי המדינה לא הוכיחה, ואף לא טענה, כי בדקה את השירותים שמקבלים הגמלאים בפועל. היא אף הפסיקה להעביר כסף עבור גמלאי המשרד לעמותה ב-2018, בטענה כי העמותה לא העבירה לה מידע שדרש. השופט ספיבק ציין כי על פי עדות סמנכל"ית בכירה למינהל ומשאבי אנוש אביבית מסבנד, אין בידיה רשימות של הגמלאים שהיו אמורים לקבל שירותים מהעמותה.

"מדובר בהודאה חד-משמעית כי המשרד אינו מקיים את חלקו בהסכם עם העמותה, אינו משלם לה, אינו עוקב אחר פעילותה, וממילא אינו מוודא כפי שהוא נדרש כי היא מספקת את השירותים לגמלאיו", כתב ספיבק. "למרות כל האמור, עדיין הניח המשרד משום מה, וכך טען בפנינו, כי העמותה עומדת במחויבויותיה לפי ההסכם ומספקת את השירותים לגמלאים. ולא רק שהניח הנחה לא סבירה זו, אלא שעל סמך אותה הנחה – לא סבירה כשלעצמה – ראה עצמו פטור משום מה מלדאוג לגמלאיו".

עם זאת, ציין בית הדין כי המשרד מספק חלק מהשירותים לגמלאים ישירות, כמו הזמנתם להרמות כוסית בחגים, שליחת אגרות ברכה לחגים, הזמנתם לטקס החלפת מנכ"ל המשרד, שי לחג, מודעות אבל וביקורי ניחומים.

בית הדין קבע כי על משרד לוודא שכלל גמלאיו מקבלים נכון לשנה זו את כל השירותים שהם זכאים להם בהתאם לתקנון שירות המדינה, וכי עליו לבצע פעילות פיקוח על השירותים שמספקת העמותה לגמלאיו. על המשרד אף להכין בתוך 90 יום דוח בכתב לנציבות שירות המדינה ולתובעים בדבר אופן מתן השירותים נכון לשנה זו, ולפרט בו אילו מהשירותים ייתן המשרד ואילו העמותה או גורם אחר, תוך פירוט מספרי הגמלאים המקבלים כל שירות. עוד הטיל בית הדין על המדינה הוצאות משפט של 10,000 שקלים.

בית הדין הבהיר שאם הגמלאים יסברו בעתיד כי פעולות המשרד למימוש זכויותיהם בהתאם לתקנות אינן מספיקות, יוכלו לשוב לעתור בנדון לבית הדין בהליך חדש ונפרד.

את המדינה ייצגה עו"ד עמית טרכטינגוט, ואת עמותת גמלאי הדואר ייצגה עו"ד ציונה גולדמן.

"מדובר בפסק דין חשוב ביותר הקובע בצורה חד-משמעית את אחריות כל משרד ממשלתי לוודא כי גמלאיו מקבלים את היחס ואת שירותי הרווחה המגיעים להם בדין", מסר עו"ד יגאל לוי שייצג את התובעים. "המשרד אינו יכול להשתחרר מאחריותו לגמלאיו, בטענה כי העביר אותם לטיפול צד ג' בשיטת 'שגר ושכח'".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!