דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי כ"ד בניסן תשפ"ד 02.05.24
20.0°תל אביב
  • 12.2°ירושלים
  • 20.0°תל אביב
  • 18.7°חיפה
  • 19.8°אשדוד
  • 15.9°באר שבע
  • 22.1°אילת
  • 19.8°טבריה
  • 12.3°צפת
  • 18.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עבודה

התעשיינים עתרו לבג"צ נגד הצו שמאריך הגנה למילואימניקים מפיטורים

ארגוני מעסיקים בהובלת רון תומר מתגדים להארכת ההגנה מפיטורים ל-60 יום, ומתן 8 ימי היעדרות לבנות הזוג | ההסתדרות בתגובה: "התאחדות התעשיינים החליטה לרמוס את משרתי המילואים בישראל ואת בנות ובני זוגן"

ד"ר רון תומר, נשיא התאחדות התעשיינים (צילום: אוליבייה פיטוסי/פלאש90)
ד"ר רון תומר, נשיא התאחדות התעשיינים (צילום: אוליבייה פיטוסי/פלאש90)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

נשיאות המעסיקים, בהובלת יו"ר התאחדות התעשיינים רון תומר, עתרה לבג"צ נגד צו ההרחבה להארכת ההגנה על חיילי מילואים מפני פיטורין ל-60 יום ולמתן 8 ימי היעדרות בתשלום לבני ובנות זוגם של המילואימניקים המטפלים בילדיהם – וכן כנגד ההסכמים הנוגעים לתשלום שכר לעובדים שנעדרו על רקע המלחמה ושמירה על זכויותיהם של עובדים שפונו מבתיהם.

צו ההרחבה ניתן בעקבות הסכמים קיבוציים עליהם חתמה ההסתדרות עם נשיאות המגזר העסקי, הארגון גג הכולל בתוכו את מרבית ארגוני המעסיקים בישראל. את העתירה הנוכחית הגישו ארגון המעסיקים המתחרה, 'נשיאות המעסיקים והעסקים' הכוללת גם את איגוד לשכות המסחר ואיגוד הקבלנים אשר פרשו בשנים האחרונות מנשיאות המגזר העסקי.

במסגרת העתירה הם טוענים כי צווי ההרחבה משיתים על המעסיקים עלויות שונות, מעין 'מס מלחמה' לטענתם, וזאת על אף שהמעסיקים אף הם נפגעו בתקופת המלחמה. עוד טענו כי צו ההרחבה פוגע במעסיקים המיוצגים תחתם יותר, כיוון שמדובר בענפים בהם השכר לעובדים גבוה מהשכר הממוצע.  

עוד טענו בנשיאות המעסיקים והעסקים כי לא היו צד להסכמים הקיבוציים שהורחבו וכי שר העבודה ואנשי המשרד לא ערכו עימם היוועצות כנדרש טרם קבלת ההחלטה להרחיב אותם ואף דחו את פניותיהם והעררים שלהם בנדון. 

לדברי נשיאות המעסיקים בעתירה, הם אינם מתנגדים למתן סיוע בהעסקה למשרתי מילואים ובני ובנות זוגם, ולסיוע בשכר למי שנמנעה ממנו היכולת לעבוד לאור הפינוי ומצב החירום – אך הם מצפים לכך "שהפיתרון לא יהיה מפלה, בלתי חוקי ומשית עלויות על ענפים שלמים במגזר העסקי שגם הם נפגעו כתוצאה מהמלחמה". 

נזכיר, כי בעבר עתרה נשיאות המעסיקים לבית הדין הארצי לעבודה בטענות דומות גם כנגד צווי ההרחבה בעניין תשלום השכר לעובדים בגין מבצע שומר חומות וכן כנגד צו ההרחבה להסכם להעלאת שווי דמי ההבראה בישראל. בית הדין הארצי לעבודה דחה את דרישתם כי ינוהל עימם מו"מ מקביל בסוגיות אלו כתנאי לחתימת צווי ההרחבה. גם עתירה של התאחדות התעשיינים לבג"צ כנגד צו ההרחבה בענף האבטחה והשמירה, נדחתה. 

 מההסתדרות נמסר בתגובה לעתירה כי הארגון והעומד בראשו "מגנים בשאט נפש ובחריפות את העתירה. התאחדות התעשיינים החליטה לרמוס את משרתי המילואים בישראל ואת בנות ובני זוגן. בשעה שהמדינה שלנו מאוימת מכמה חזיתות בו זמנית, ד"ר רון תומר בוחר שוב בצד הלא נכון של ההיסטוריה. מאות אלפי אזרחים עזבו הכול ללא ההיסוס ויצאו להגן על המשפחות של כולנו. זו היא חובתנו המוסרית והאזרחית לסייע להם ואין אלא לבוז לבחירה של רון תומר ושותפיו להקשות על חזרתם של המילואימניקים לשגרה.
ההסכם שנחתם מול נשיאות המגזר העסקי משקף סולידריות חברתית שמטרתה לחזק את האנשים שנלחמים על עתיד מדינת ישראל. אנו תקווה שהעתירה תדחה על הסף". 

מנשיאות המגזר העסקי, ארגון המעסיקים המתחרה, נמסר בתגובה: ״נשיאות המגזר העסקי הינה ארגון הגג היציג של העסקים בישראל. בהתאם לכך, היא זו שמובילה את מערכת יחסי העבודה המאורגנים במשק מול הסתדרות העובדים. זאת כפי שאף נקבע על ידי בית הדין הארצי לעבודה. בתקופה זו, כאשר מדינת ישראל מתמודדת עם אתגרים בטחוניים וכלכליים, החלטנו בנשיאות המגזר העסקי מתוקף סמכותנו ומתוך אחריות לאומית, להסדיר בהסכמות את מתווה ההגנות על משרתי המילואים ובני משפחותיהם. בהקשר זה יש לציין, כי לנשיאות המגזר העסקי נודע על העתירה באמצעות כלי התקשורת והיא טרם הומצאה לנו כדין, לכשתתקבל אנו נלמד ונגיב לה.״

ד״ר רון תומר: ״אנחנו הראשונים לתמוך במילואימניקים ועושים זאת בדרכים רבות, אולם מי שצריך לממן את זכויות נשות אנשי המילואים זו המדינה ולא בעלי העסקים, ובפרט העסקים הקטנים והבינוניים, שגם כך בקושי שורדים מאז תחילת המלחמה, ולכן הגשנו את העתירה. אם לא נגן על העסקים בישראל והם יתמוטטו – לאנשי המילואים ובנות זוגם לא בטוח שיהיה מקום עבודה לחזור אליו בתום השירות״.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!