דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שני כ"א בניסן תשפ"ד 29.04.24
20.0°תל אביב
  • 14.1°ירושלים
  • 20.0°תל אביב
  • 19.6°חיפה
  • 19.3°אשדוד
  • 17.7°באר שבע
  • 20.4°אילת
  • 21.6°טבריה
  • 16.4°צפת
  • 19.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חינוך ורווחה

היערכות לשנת הלימודים בצפון: בשלומי מחפשים מקום בקריות, בגליל העליון דורשים לחזור הביתה

ביישובים הצמודים לגבול הצפוני נערכים באופן שונה לחזרה ללימודים | בחלקם כבר מאתרים מבנים חלופיים מחוץ לקו העימות | באחרים דורשים מהממשלה פתרון ביטחוני שיחזיר את התושבים לבתיהם | ויש גם מי שעדיין לא החליטו מה לעשות

תלמידי תיכון 'עמק החולה' במרחב הלימודים 'מבוא גליל' הנמצא בבית ספר יסודי באיילת השחר (צילום: עומר נפתלי)
תלמידי תיכון 'עמק החולה' במרחב הלימודים 'מבוא גליל' הנמצא בבית ספר יסודי באיילת השחר. דרשו למצוא פתרון חלופי (צילום: עומר נפתלי)
מיכל מרנץ
מיכל מרנץ
כתבת חינוך
צרו קשר עם המערכת:

ההתארגנות לשנת הלימודים הבאה – תשפ"ה – החלה בחודש האחרון במערכת החינוך. בעוד בתי הספר והרשויות המקומיות בשאר חלקי הארץ שוכרים אנשי חינוך לשנת הלימודים הבאה ומתכננים את שיפוצי הקיץ במוסדות החינוך, הרשויות המקומיות בגבול הצפוני אינן יכולות להיערך כעת, כיוון שמועד חזרת התושבים למקום מגוריהם לא ברור. 

בשבוע שעבר הגיעה לידי 'דבר' טיוטת החלטה של הממשלה, העוסקת בחזרתם של תושבי הצפון למקום מגוריהם בטווח הארוך, ובפתרונות לרווחת התושבים בטווח המיידי. טיוטת ההחלטה עוסקת בתחומים רבים, ובין היתר בתחום החינוך.

לפי הטיוטה, יש לתקצב ולמצוא פתרונות בינוי לבתי הספר, גני הילדים והחינוך הבלתי פורמלי לקראת שנת הלימודים, אם לא תהיה עד אז חזרה ליישובים. עוד נקבע, שיש להיערך גם לפתיחת שנת הלימודים ביישובים עצמם. 

בהחלטה נקבע גם שיש לקדם פתרונות מגורים זמניים לקהילות של יישובים שפונו וירצו להתגורר יחד, וכן לקדם פתרונות תעסוקה ורווחה לתושבים המפונים. ההחלטה כוללת גם תוכנית ארבע-שנתית לפיתוח יישובי הצפון בהשקעה של 3 מיליארד שקלים. 

בשלומי מחפשים מבנה חלופי לבית ספר בקריות

בזמן שהממשלה עוד מתכננת תוכנית, הרשויות המקומיות והתושבים פועלים במציאות. בשבוע שעבר דווח ב-Ynet כי משרד החינוך אישר מתחם עם 20 כיתות ו-12 ממ"דים לתלמידים משלומי. הסיבה לכך, לפי יו"ר המועצה גבי נעמן, היא "לצמצם את הנזקים של פירוק הקהילה. אני חושב שנכון לאחד את הילדים, לפחות את הילדים. המטרה היא לבנות תוכנית עבודה מסודרת שתכלול חינוך פורמלי ובלתי פורמלי. אחרי שעות הלימודים נהפוך את המתחם למתנ"ס, נעשיר את הילדים ונחזק את הקהילה". 

אזור הקריות נבחר כאזור חלופי, כי "מצד אחד נחזיר את התושבים לאזור, ומצד שני נישאר רחוקים מקו האש. עכשיו אנחנו מחפשים מבנה ציבורי קיים עם תשתיות שנוכל להכשיר, וגם מדברים עם ראשי רשויות כדי לקדם הקמת מתחם חדש".

יצוין, כי ערב המלחמה היו בשלומי 9,000 תושבים, שכיום 6,000 מתוכם שוהים בחיפה. 

המועצה האזורית מעלה יוסף: "בוחנים מספר חלופות"

במועצה האזורית מעלה יוסף נקטה קו דומה לזו של עיריית שלומי. "עבור תלמידי בתי הספר היסודיים, משרד החינוך נתן אישור עקרוני למועצה לפתיחה של בית ספר ארעי חלופי עבור תלמידי 'בית חינוך לטבע וקהילה ע"ש רונסון' לשנת הלימודים הבאה עד שהמצב הביטחוני ישוב לקדמותו.

"הרשות בוחנת מספר חלופות למיקום בית הספר, ונוציא הודעה על המיקום הנבחר בזמן הקרוב, לאחר קבלת אישור ממשרד החינוך ומפיקוד העורף. אנו מבינים את החשיבות במתן פתרון בהקדם האפשרי, על מנת שכל משפחה תוכל לתכנן את צעדיה בהמשך". 

מועצה אזורית גליל עליון: "התושבים חייבים לחזור בקיץ הביתה"

לא כל הרשויות המקומיות מגיבות באותו אופן. יו"ר מועצה אזורית גליל עליון, גיורא זלץ, ביקר בחריפות את הממשלה וקרא להחזרתם של התושבים לבתיהם: "לקראת פסח, אנחנו, תושבי הצפון, רוצים לומר לממשלת ישראל 'מה נשתנה?' – אנחנו משנים את כללי המשחק ל-חוזרים הביתה בביטחון מרבי, כשהמטרה היא לפתוח את שנת הלימודים הקרובה כאן בצפון באופן מלא.

"בשביל להצליח בכך, התושבים חייבים לחזור בקיץ הביתה, ובאחריות ראש הממשלה נתניהו וממשלתו לסיים עד סוף מאי את האירוע בצפון ברמת ביטחון גבוהה, על מנת שלא רק נחזור הביתה, אלא נמשיך לאורך זמן לחיות כאן בביטחון מלא, ונמשיך את הצמיחה והפיתוח של הצפון".

המועצה, לדברי נציגיה, אינה מתכננת תוכנית חלופית למקרה והתושבים לא ישובו לבתיהם בקיץ הקרוב. 

בקריית שמונה עדיין מקיימים ישיבות בנושא

חלק מהרשויות טרם נקטו עמדה. קריית שמונה, העיר הגדולה באזור, עוד מקיימת "ישיבות בנושא", ובמועצה האזורית מטה אשר "לא יודעים. מחכים לתשובת הממשלה". 

העובדה שחלק מתושבי המועצות האזוריות מפונים וחלקם לא, מקשה על תנאי הלמידה של התלמידים ואף מסכנת את חייהם. כך, למשל, הנהגת ההורים של תיכון 'עמק החולה', ששלחה מכתב למשרד החינוך בדרישה למצוא פתרון חלופי לבית הספר, שכרגע מפוצל לחמישה מוקדי לימודים, הגדול מביניהם מתקיים ב"משמרת שנייה" בבית ספר יסודי באיילת השחר, כלומר בשעות הצהריים.

שילוב של השעות המאוחרות ותנאי למידה שאינם מתאימים לתלמידי תיכון יוצרים מציאות שאינה מאפשרת למידה כלל. במקום תועדו כבר כמה מקרים של בחינות בגרות שהופרעו על ידי אזעקות. 

בתי ספר נוספים הנמצאים באזור הצפון, כמו בית הספר היסודי 'הגומא' בקיבוץ כפר בלום ו'עיינות ירדן' היסודי, בקיבוץ עמיר, סובלים גם הם מתנאים שאינם מאפשרים למידה ואף מסכנים חיים.

היישובים בהם נמצאים בתי הספר ממוקמים שישה ק"מ מהגבול, כלומר הם אינם נכללים בהחלטת הממשלה לפינוי היישובים. עם זאת הם סובלים מאזעקות בלתי פוסקות ותחושות מתח וחרדה תמידיות שמקשים על קיום שגרת לימודים סדירה. 

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!