דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת כ"ו בניסן תשפ"ד 04.05.24
20.2°תל אביב
  • 15.3°ירושלים
  • 20.2°תל אביב
  • 18.4°חיפה
  • 21.7°אשדוד
  • 20.3°באר שבע
  • 29.3°אילת
  • 21.9°טבריה
  • 15.0°צפת
  • 20.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עבודה

הפרלמנט האירופי אישר ברוב גדול את החוק שיסדיר את יחסי העבודה בחברות הפלטפורמה

אחרי שהמועצה האירופית תאשר את הנוסח המוסכם, הוא יפורסם בכתב העת הרשמי של האיחוד, ולמדינות יוקצבו שנתיים לשלב את הוראותיו בחקיקתן הלאומית | בישראל המדינה המליצה בשבוע שעבר לבית הדין לעבודה לא להכיר בתביעת שליחי וולט ליחסי עבודה עם החברה בתור תביעה ייצוגית

שליח וולט בפינלנד (צילום: IMAGO/Sven Simon via Reuters Connect)
שליח וולט בפינלנד (צילום: IMAGO/Sven Simon via Reuters Connect)
הדס יום טוב

"החוק האירופי" שיגדיר את יחסי העבודה בין חברות הפלטפורמה לעובדיהן ולמדינות באירופה, שאושר לאחרונה במועצה האירופית בהסכם פשרה, אושר אתמול (רביעי) בפרלמנט האירופי ברוב גדול של 554 קולות בעד לעומת 56 מתנגדים ו-24 נמנעים.

המועצה האירופית תצטרך לאמץ את החוק בנוסחו המוסכם, מה שצפוי לקרות בקרוב. לאחר מכן, יפורסם החוק בכתב העת הרשמי של האיחוד האירופי. לאחר הפרסום, יהיו ל-27 מדינות האיחוד שנתיים לשלב את הוראות החוק בחקיקה הלאומית שלהן.

כיום, עובדי פלטפורמות אינטרנטיות ואפליקציות, כמו שליחי אפליקציות משלוחים (למשל וולט, גט דליברי או תן ביס) והסעות (אובר וליפט, שאינן חוקיות בישראל) אינם נחשבים לעובדים המועסקים בתנאי עבודה, הן באירופה והן בישראל, ופועלים תחת החברות בתור "עצמאים", וללא יחסי עובד-מעביד, כך שאינם זכאים לשכר מינימום או לזכויות סוציאליות. לפי ההערכות, באירופה בלבד פועלים כיום כ-28 מיליון עובדי פלטפורמות, ומספרם צפוי להגיע לכ-43 מיליון עד 2025.

במרכז החוק האירופי, שנמצא בהליכי חקיקה ארבע שנים לאחר שנתקע באישור המועצה ועבר בהסכם פשרה, עומדים קביעת קריטריונים קוגנטיים (שלא ניתן להתנות עליהם) לקביעת יחסי עובד-מעביד והכרה אוטומטית ביחסים בין העובדים לחברות בתור יחסי עבודה תוך מימוש "עיקרון היפוך הנטל". לפי עיקרון זה,  עובדי הפלטפורמות דיגיטליות, נציגיהם או הרשויות הלאומיות יהיו רשאים להפעיל את החזקה המשפטית ולטעון שסיווג העובדים שגוי. במקרה כזה, הפלטפורמה הדיגיטלית תידרש להוכיח שלא מתקיימים יחסי עבודה.

נוסף על כך, החוק כולל רגולציה על ניהול אלגוריתמי. במרכזה דרישה להסכמת העובדים על אופן השימוש של החברה במערכות ניטור והחלטה אוטומטיות. כמו כן, כולל החוק איסור על שימוש במערכות ניטור או החלטות אוטומטיות לעיבוד סוגים מסוימים של נתונים, בהם נתונים אישיים של עובדים, ניטור שיחות אישיות, נתונים ביומטריים או מצבם הרגשי והפסיכולוגי, וחובת פיקוח והערכה אנושיים לגבי החלטות אוטומטיות.

לפי החוק, יש הנחה אוטומטית שבין החברות לעובדים מתקיימים יחסי עבודה, והיא מופעלת כאשר קיימות עובדות המצביעות על שליטה והכוונה, על פי החוק הלאומי וההסכמים הקיבוציים, ובהתחשב בפסיקת האיחוד האירופי.

אליזבטה גוואלמיני, מיוזמות החוק וחברה בוועדת העבודה והרווחה של האיחוד, אמרה במעמד ההצבעה: "החוק הזה מאפשר לכ-40 מיליון עובדי פלטפורמה באיחוד האירופי גישה לתנאי עבודה הוגנים. המהלך ההיסטורי הזה יעניק להם כבוד, הגנה וזכויות, יתקן את הסיווג המזויף שלהם כעצמאים וימנע תחרות בלתי הוגנת, יגן על עבודה עצמאית אמיתית ויביא רגולציה פורצת דרך בניהול אלגוריתמי. אני גאה לומר: אירופה מגינה על העובדים שלה, על המודל החברתי שלה ועל כלכלתה".

בינתיים בישראל, בשבוע שעבר הגישה הפרקליטות בשם היועצת המשפטית לממשלה את עמדת המדינה בתיק וולט, המתנהל בבית הדין הארצי לעבודה, והמליצה לבית הדין הארצי לעבודה לבטל את החלטת בית הדין האזורי להכיר בתביעה ליחסי עבודה בין השליחים לחברה בתור תביעה ייצוגית.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!