דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שני י"ב באייר תשפ"ד 20.05.24
24.8°תל אביב
  • 22.1°ירושלים
  • 24.8°תל אביב
  • 24.1°חיפה
  • 25.1°אשדוד
  • 27.7°באר שבע
  • 36.1°אילת
  • 26.3°טבריה
  • 22.2°צפת
  • 25.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
תשתיות וסביבה

טכנולוגיית RAM חדשה צפויה להקל משמעותית על תיקון מחשבים

טכנולוגייה LPCAMM2  החדשה, שהותקנה במחשבי Dell ו-Lenovo מאפשרת החלפה פשוטה יותר של הזיכרון לטווח קצר | ביקורות אוהדות לטכנולוגיה מעניקות רוח גבית לפעילי תנועת 'הזכות לתקן' לפעילות בתחום הפיתוח ולא רק בתחומי המדיניות

חיבור עבור שבב RAM במחשב (קרדיט: xfilippoxcarlotx COMM 1502)
חיבור עבור שבב RAM במחשב (קרדיט: xfilippoxcarlotx COMM 1502)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

אורך חייו של מחשב נקבע לעתים רבות לפי אורך חיי לוח האם שלו, כשאחד הרכיבים המשמעותיים המורכבים עליו הוא הזיכרון הנדיף (RAM), הקובע את יכולת האחסון לטווח קצר של המחשב. אתר iFixit מתחום תיקוני המחשבים והטלפונים פרסם השבוע ביקורת אוהדת לטכנולוגיה חדשה בתחום ה-RAM למחשבים. מדובר בטכנולוגיה שמאפשרת תיקון, שדרוג והחלפה של RAM במחשב בקלות ומבלי להזדקק להחלפה של המחשב או לוח האם שלו.

ההתקן החדש נקרא LPCAMM2  והוא עשוי להחליף את טכנולוגיית ה-SODIMM הוותיקה. מדובר בהתפתחות חשובה, לאור הנטייה של יצרני מחשבים לוותר לחלוטין על SODIMM בעבור הלחמת שבבי הזיכרון ישירות ללוח.

במקום הלחמה – הרכבה

שיטת ההלחמה משיגה יעילות מוגברת תוך ניצול שטח פיזי קטן יותר, אך היא גוררת בהכרח חיסרון מובהק של פגיעה ביכולת לתקן את המחשב. כל נזק לשבב הזיכרון יאלץ כמעט בהכרח את החלפת המחשב כולו. שיטת ההלחמה גם מונעת שדרוג של כמות הזיכרון במחשב והתאמתו לדרישות התוכנה העתידיות.  

השיטה החדשה מבוססת על שבבי RAM קטנים יותר המחוברים בברגים, ותופסים נפח פיזי קטן יותר מ-SODIMM, תוך התאמה לטכנולוגיות עדכניות של שבבי זיכרון מהירים במיוחד בעלי צריכת חשמל נמוכה מאוד, וכן להמשך מגמת מזעור הרכיבים האלקטרוניים.  

חברת Micron כבר החלה בייצור שבבים אלו עבור חברת לנובו, שהשיקה דגם ראשון של מחשב המשתמש בהם, ThinkPad P1 Gen 7, המותאם ליישומי מחשוב "כבדים" כמו עריכה גרפית בהיקפים גדולים או גיימינג.  

טכנולוגיה זו נועדה להוכיח כי שיפורי ביצועים, מזעור וצריכת החשמל לא מוכרחים לבוא על חשבון נוחות התיקון והיכולת לשדרג ביצועים בעתיד. התקן החדש נוצר במקור על ידי DELL, שמכרה מספר דגמים עם שבבי זיכרון כאלה בשנת 2022. ב-2023 הכריז גוף התקינה לשבבי זכרון JEDEC שהוא יאמץ את הטכנולוגיה החדשה, שבחודש ספטמבר זכתה לשם LPCAMM2, ראשי תיבות של "רכיב זיכרון במתח נמוך המחובר בלחץ" (Low Power Compression-Attached Memory Module).

תנועת 'הזכות לתקן' זקוקה גם לשותפים טכנולוגיים 

פעילי 'הזכות לתקן' פועלים בעיקר ברמה הפוליטית ובתחומי מדיניות נגד הנורמות הזוחלות של יצרנים להגביר את 'נעילת' המוצרים שלהם ובכך להגביל את היכולת של הלקוחות לתקן, לשדרג או אפילו להפעיל את המוצרים שהם קנו לאורך זמן. למרות הישגי חקיקה, שכופים על היצרנים מגוון שינויים בהתנהלותם, פעיליה מכירים גם בצורך בשותפות עם יצרנים שיהנדסו את מוצריהם מלכתחילה תוך התחשבות בעקרונות של שימור השליטה של הלקוח במוצר שהוא רכש.  

לדוגמא, חברת מחשבים ייעודית שקמה כדי לממש את יכולות התיקון בקלות והשדרוג היא חברת המחשבים והטכנולוגיה פריימוורק. בשנים האחרונות היא הגדילה את מגוון הדגמים ושומרת על עקרונות העיצוב של רכיביה. בצורה זו, למשל, אפשר לשדרג את הלוח של המחשב הנייד לדגם הכי מתקדם ולהשתמש בלוח הוותיק כבסיס למחשב נייח נוסף, ללא צורך ברכישת מחשב שלם חדש, נייח או נייד. כמו כן, ניתן לבחור מקלדות שונות במגוון שפות ולהתאים את מיקום המקלדת המגנטית לנוחות המשתמש.  

בתחום מכשירי הסלולר, חברת פיירפון (FairPhone) מוכרת סמראטפונים קלים לתיקון שיש להם תמיכת תוכנה לשנים ממושכות וקלות בהשגת חלפים במחיר סביר. לשתי החברות אין כיום משווקים בישראל ורכישת מוצריהם מחייבת שימוש גם בחברת שילוח מחו"ל.  

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!