דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
22.2°תל אביב
  • 22.6°ירושלים
  • 22.2°תל אביב
  • 21.5°חיפה
  • 19.1°אשדוד
  • 25.1°באר שבע
  • 22.7°אילת
  • 20.1°טבריה
  • 18.0°צפת
  • 22.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
משרד החוץ

שירות החוץ / לתשומת לבו של שר החוץ - יש לנו דיפלומטים שמועסקים כעובדי קבלן

תנאי העסקתם של עמ"י - עובדים מקומיים ישראלים, לא עודכנו כבר 60 שנים | אתמול (ב') התקיים דיון בוועדת העבודה והרווחה של הכנסת במטרה לקדם את שינוי המצב | "ההרגשה היא שאין בכלל משרד חוץ, בגלל מדיניות הממשלה", אמר יו"ר הוועדה, ח"כ אלי אלאלוף

עמ"י בעיצומים (לונדון) יוני 2016. צילום: וועד עמ"י
עמ"י בעיצומים (לונדון) יוני 2016. צילום: וועד עמ"י
שי ניר

ועדת העבודה והרווחה של הכנסת קיימה אתמול (שני) דיון בנושא תנאי העסקת עובדים מקומיים ישראלים (עמ"י) בנציגויות ישראל בחו"ל. הדיון בוועדה התקיים ביוזמה משותפת של מספר ח"כים וביניהם, יואל חסון (המחנה הציוני), אילן גילאון (מר"צ), חיים ילין (יש עתיד) וענת ברקו (הליכוד). יו"ר הוועד המדיני במשרד החוץ ויו"ר ועד עובדי משרד החוץ, חנן גודר, תיאר את עובדי העמ"י, "עובדי קבלן בתוך השגרירויות. הם לובשים עניבות ונראים מכובדים אבל הם עובדי קבלן. זה מבזה ומתסכל. מדינת ישראל תקום ליום כיפור מדיני, אם לא תתעורר." גודר הוסיף, "אנחנו תומכים בצורה הכי נחרצת במאבק הזה. מדינת ישראל לא יכולה להרשות לעצמה לעצום את העיניים מול האתגרים הקיומיים שיש לה בתחום יחסי החוץ."

מה עמ"י רוצים?

העמ"י, הם למעשה הדרגה הזוטרה של שירות החוץ. מה שהחל כהסדר העסקה לבני זוגם של אנשי שירות החוץ הפך להיות שיטת העסקה של כ-50% מהישראלים המועסקים בנציגויות הישראליות בעולם, כולל משלחות רכש של משרד הביטחון, המשלחות הישראליות לאו"ם  ול-OECD. תנאי העסקה של העמ"י, בדגש על כך שהעבודה זמנית וגובה שכרם, נקבעו לאחרונה בשנת 1959, בנציבות המדינה ומאז לא התעדכנו.

ועדת העבודה והרווחה של הכנסת (צילום: שי ביאליק)
ועדת העבודה והרווחה של הכנסת (צילום: שי ביאליק)

לפני כשלוש שנים הקימו העמ"י איגוד בהסתדרות, ולפני כשנתיים וחצי התחילו לנהל מו"מ עם האוצר ונציבות המדינה על שיפור תנאי העסקתם. בדיון, נציגי הנציבות וההסתדרות עדכנו כי בכל מה שקשור למסגרת ההעסקה, למעט נושא השכר, חלה התקדמות, וההחלטה תעלה לאישור הממשלה. נושא השכר הוא באחריות משרד האוצר, ובהמשך השבוע אמור להתקיים דיון בנושא.

יו"ר הוועדה, ח"כ אלי אלאלוף (כולנו), דרש מהצדדים לדווח לוועדה תוך שבועיים על מצב המשא ומתן, והודיע כי הוועדה תקיים דיון מעקב בסוגיה בעוד חודש. אלאלוף אמר בדיון: "בעשור האחרון חטף משרד החוץ את כל המכות האפשריות. ההרגשה היא שאין בכלל משרד חוץ, בגלל מדיניות הממשלה. פניתי לסגנית השר שתגיע לדיון הזה, אבל זה לא עניין אותה".

בבוקר דיפלומט – בערב ביביסיטר

יו"ר איגוד העמ"י עו"ד אבישי עזריאל, אמר בדיון כי תנאי ההעסקה לא התעדכנו כבר 60 שנים, וציין כי בסקר שהאיגוד עשה בקרב העמ"י עלה כי 60% מתוכם נשענים על הכנסה צדדית, "נציגי ישראל בעולם עובדים כבייביסיטר בערב ובשיפוצים, כדי להרוויח עוד כמה גרושים. במקרים אחרים, משכירים את בתיהם בשכירות משנה. בעלת תואר דוקטור שעבדה איתי משתכרת 6,500 שקל בחודש. איך אפשר להתקיים? אחרי 60 שנה של העסקת עמ"י בתנאים מחפירים ללא הסכם, אנחנו בעיצומה של רפורמה שאני מקווה שתושלם בקרוב. לצערי הדברים נגררים ועדיין לא רואים את האור בקצה המנהרה."

עובדי עמ"י בעיצומים (לונדון) ארכיון.
עובדי עמ"י בעיצומים (לונדון) ארכיון.

רכז חו"ל באגף השכר במשרד האוצר, אלישע קיפניס, אמר בדיון כי מתווה ההסכם נמצא בשלבי סיום, וכי יינתן ביטוי ליוקר המחיה ולתנאי המחיה במדינות השונות בעולם. מנהל אגף כלכלה בהסתדרות החדשה, שי בירן, אמר כי המתווה המוצע טוב והוא מציע תנאי העסקה הדומים לאלו של עובדי מדינה, אולם לא כל הבעיות במשא ומתן נפתרו, בעיקר בנושא השכר. לטענת בירן, בעוד משרד האוצר מציע כרגע שיפור של 30% בשכר חלק מהעובדים, לאלה שיוצבו במדינות צפון אמריקה, צפויה הרעה בתנאים.

חבר ועד העובדים במשרד החוץ, יעקב ליבנה, טען כי ההסדר מיטיב עם חלק מהעובדים, אך פוגע בתנאיהם של השאר. ליבנה אמר ל'דבר ראשון' כי בשנים האחרונות השכר לשליחי משרד החוץ ושכר עמ"י שנגזר מכך, נשחק בעשרות אחוזים, וכי הדבר מהווה פגיעה אנושה ביכולת ההשתכרות של העובדים, ואף פגיעה בהמשך קיומו של שירות חוץ, "משרד האוצר התחייב לפתור את הבעיה לפני למעלה משנתיים, ורק עכשיו, לאחר התערבות יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן וראש הממשלה בנימין נתניהו, אנו מצפים שהנושא יפתר."

חברי הכנסת ענת ברקו (הליכוד) וחיים ילין (יש עתיד) מיוזמי הדיון בוועדה הביעו תמיכה בעובדים, "אם משהו שהתחיל כרעיון לאפשר תעסוקה של בני זוג, הגענו למצב שהסידור הזה הפך לנוהג. תנאי העסקה שהפכו לנוחים למדינה, עובדים בזול ופוגעים בשכבה רחבה, ובסופו של דבר פוגעים גם בעצמנו", אמרה ברקו. ח"כ ילין הדגיש את נחיצום של העובידם למערך החוץ, "בזמן שמשרד החוץ שסוע ונעדר זרועות לטיפול במערכת הבינלאומית, עובדי עמ"י שמהווים 50 אחוז מכוח האדם בנציגויות בחו"ל, נאלצים לעבוד בלי תנאים סוציאליים בסיסים ועם משכורות נמוכות בצורה מחפירה. מדובר בכוח אדם איכותי, חשוב והכרחי לתפקודה של ישראל בעולם, שנדחק לשוליים."

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!