דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי ט"ו בניסן תשפ"ד 23.04.24
25.9°תל אביב
  • 23.7°ירושלים
  • 25.9°תל אביב
  • 27.2°חיפה
  • 25.3°אשדוד
  • 29.8°באר שבע
  • 30.6°אילת
  • 25.4°טבריה
  • 26.4°צפת
  • 25.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חברה ועבודה

חברה ועבודה / 350 עובדי שגרירויות ישראליות ברחבי העולם ישבתו ביום שני

יו"ר עמ"י, אבישי עזריאל הודיע כי הסכסוך הוכרז בעקבות גרירת רגליים במשא ומתן עם העובדים ונסיון של משרד החוץ לפגוע בשביתה. בין השגרירויות בהן תתקיים השביתה: עמאן, ניו-יורק, ברלין, מדריד ומיאמי

עובדי עמ"י בעיצומים (לונדון) ארכיון.
עובדי עמ"י בעיצומים (לונדון) ארכיון.
שי ניר

העובדים הזוטרים ב-11 שגרירויות ישראליות ברחבי העולם ישבתו מחר (שני) כחלק מסכסוך עבודה לשיפור תנאי העסקתם. יו"ר ועד ה"עובדים הישראלים המקומיים" (עמ"י) במשרד החוץ, אבישי עזריאל, הודיע כי סכסוך העבודה הוכרז בעקבות סחבת וגרירת רגליים של משרד האוצר ונציבות שירות המדינה במשא ומתן עם העובדים.     לדבריו, ועד העובדים פנה לשר האוצר משה כחלון, השוהה בשבוע הזה בניו יורק, בבקשה שייפגש עם נציגי העובדים. עד כה בקשתם לא נענתה.

בשביתה צפויים להשתתף 350 עובדים, ובנציגויות שישבתו לא תהיה קבלת קהל ולא יונפקו ויזות. המדינות והערים בהן לא יינתנו שירותים על ידי העובדים הזוטרים הן: מיאמי, סן-פרנסיסקו, לוס אנג'לס, מדריד, ניו יורק, עמאן, יוסטון, בוסטון, וושינגטון, אוטווה וברלין. גם המשלחת הישראלית לאו"ם ומשלחת הרכש של משרד הביטחון יושבתו.

שגרירות ישראל בברלין (ארכיון. צילום: Fridolin freudenfett, ויקימדיה קומונס).
שגרירות ישראל בברלין (ארכיון. צילום: Fridolin freudenfett, ויקימדיה קומונס).

לדברי יו"ר הוועד עזריאל' משרד החוץ ניסה לפגוע בשביתה על ידי שליחת מברקים לעובדי האבטחה בשגרירויות בהם נכתב שאסור להם לשבות על פי החוק. במכתב תגובה ששלח עזריאל לראש מדור הביטחון במשרד החוץ נכתב כי "מדובר בהתערבות לא חוקית פסולה, בזכות הבסיסית של עובדים לשבות. אם אתם מעוניינים לאסור על שביתה, פתוחה בפניכם הדלת לפנות לבית הדין לעבודה." יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן הנחה לקיים השבוע ישיבה מיוחדת בנושא סכסוך העבודה בעמ"י.

ממשרד החוץ נמסר בתגובה כי "נושא תנאי השכר והשירות של עובדי העמ"י בכלל הנציגויות בחו"ל, מטופל בראשותו של הממונה על השכר באוצר וצוות משרדו. משרד החוץ תורם מיכולותיו וממשאביו על מנת לקדם את עבודת הממונה על השכר באוצר, שנמצא בנושא במגעים מזה זמן עם ההסתדרות, ואנו ממתינים לתוצאות ולממצאי בדיקתו. במקביל אף נבדקים בעת הזו תנאי העסקתם של עובדי העמ"י בחו"ל על ידי צוותי עבודה משותפים של נציבות שירות המדינה ומשרדים נוספים להם עובדי עמ"י בחו"ל, כל זאת במטרה להסדיר ולשפר את שכרם ואת תנאי העסקתם. משרדי הממשלה להם עובדי עמ"י בחו"ל, מסתייעים ומעריכים את עבודתם של עובדי העמ"י, המהווים חלק ממערך העבודה המסייע לשליחי המדינה בנציגויות ישראל בחו"ל. מעת לעת נוקטים עובדי העמ"י בנציגויות ישראל בחו"ל בצעדי מחאה, אשר אינם עולים בקנה אחד עם כללי החוק, המאפשרים זאת בדרך לגיטימית של הכרזת סכסוך. דבר מחאתם של העובדים, הועבר ודווח על ידי משרד החוץ, לגורמים המטפלים הרלוונטיים במשרד האוצר ובנציבות שירות המדינה."

במשרד האוצר הוחלט שלא להגיב לנאמר בכתבה.

לפני כחודשיים 300 עובדים בשגרירויות ונציגויות דיפולומטיות של ישראל שבתו שביתת אזהרה בת שלוש שעות בפריז, לונדון וניו-יורק, במחאה על תנאי העסקתם בנציבות המדינה, והיחס המפלה והמבדיל ביניהם לעובדי שירות החוץ. שביתת האזהרה באה לאחר שנתיים וחצי בהן העובדים לא נקטו עיצומים וניסיונות להגיע להסכם בהידברות.

העובדים המקומיים התאגדו בדצמבר 2013 במסגרת ההסתדרות הכללית החדשה, זאת על רקע תנאי העסקה גרועים ובדרישה לפתיחה מיידית במשא ומתן לעריכת רפורמה בתנאים.

העובדים הישראלים המקומים, שאינם מוגדרים בתפקידים דיפלומטים ואינם עובדי שירות החוץ, מועסקים עד חמש שנים בלבד, ומשמעות הדבר היא שכל עיכוב וסחבת יגרמו לכך שהנאבקים עצמם לא יוכלו להינות משיפור בתנאים, באם יתקבלו. כיום מועסקים 1,200 עובדים במאה נציגויות ישראליות ברחבי העולם.

עובדי עמ"י בעיצומים (לונדון). צילום: וועד עמ"י
עובדי עמ"י בעיצומים (לונדון). צילום: וועד עמ"י

היסטורית, תפקיד העמ"י ניתן לבני זוג של אנשי שירות החוץ שיצאו בשליחות המדינה. מצד אחד, תנאי ההעסקה היו בסיסיים, אך מצד שני העסקה זו נשענה על ההגיון שעובד שירות החוץ של המדינה זכאי להטבות מהן נהנו בני הזוג בכל מקרה. באמצעות העמ"י, הצליחה מדינת ישראל להתמודד עם מדינות בהן קשה יותר להעסיק זרים. ברבות השנים העסקת עמ"י הפכה להיות שיטה להעסקת אותם ישראלים שחיים בחו"ל, כמו סטודנטים למשל, אך בתנאים ירודים מבלי שנלקחו בכלל בחשבון בשכר הוצאות מחייה שונות כמו שכ"ד, הוצאות רפואיות ועוד.

המשבר של העמ"י מגיע על רקע כשל ההסברה של מדינת ישראל בעולם, עליו הצביע מבקר המדינה בדוח שפורסם בסוף חודש מאי האחרון. "מערך הדיפלומטיה הציבורית בתקשורת העולמית ובמדינות שבהן פועלות נציגויות ישראל, אינה מצליחה לסכל את העוינות המופגנת של גורמים בחו"ל המטילים ספק בזכות קיומה כמדינת לאום יהודית."

בוועדת ביקורת המדינה שהתכנסה לדיון בדוח מבקר המדינה על פעילות מערך ההסברה והדיפלומטיה הציבורית במשרד החוץ, בהשתתפות ראש הממשלה בנימין נתניהו המכהן גם כשר החוץ, קשר ח"כ יואל חסון (המחנה הציוני) בין כשלי ההסברה של מדינת ישראל לבין הקיצוצים של משרד החוץ בכוח אדם ובתנאי ההעסקה של הדיפלומטים. לדברי חסון קיצוצים אלה גם מביאים לירידה במעמדו של משרד החוץ. חסון ציין את עבודתם המסורה של העמ"י, עובדים מקומים ישראלים, הפועלים בנציגויות ישראליות ברחבי העולם ובתנאים קשים ביותר. נתניהו אמר בתגובה לדברי חסון בוועדה כי הוא אינו מכיר את הנושא ויבדוק את העניין.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!