דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
23.2°תל אביב
  • 21.8°ירושלים
  • 23.2°תל אביב
  • 21.6°חיפה
  • 22.7°אשדוד
  • 26.0°באר שבע
  • 32.8°אילת
  • 30.0°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 24.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בנימין נתניהו

ישראל והעולם / האם ראש הממשלה נושא באחריות ישירה לכשלון ההסברה הישראלית?

בדיון בוועדת ביקורת המדינה אמש, תהו חברי הכנסת אם לא הגיע הזמן שיהיה שר חוץ במשרה מלאה למדינת ישראל. ראש הממשלה המחזיק בתיק, טען להגנתו שקשרינו עם מדינות העולם רק מתפתחים ומתעמקים.

ועדת ביקורת המדינה. צילום: דבר ראשון.
ועדת ביקורת המדינה. צילום: דבר ראשון.
שי ניר

"בקרוב אשחרר מעלי כמה תיקים" כך אמר אמש ראש הממשלה בנימין נתניהו, בוועדת ביקורת המדינה שהתכנסה לדיון בדוח מבקר המדינה על פעילות מערך ההסברה והדיפלומטיה הציבורית במשרד החוץ. נתניהו הגיב לשאלתה של יו"ר הוועדה, ח"כ קארין אלהרר (יש עתיד), "האם בתקופה זו בה מדינת ישראל מתמודדת יום יום עם מסע דה לגיטימציה גובר, אתה לא סבור שאין מקום למינוי שר חוץ שיפעל אך ורק לשיפור מצבה הבינלאומי של מדינת ישראל בקהילה הבינלאומית?" תהתה אלהרר.

בהתייחסו לביקורת העולה מדוח המבקר על כישלון ההסברה הישראלית בעולם, נתניהו אמר כי אינו מסכים עם חלק מהביקורת ומה שחשוב היא התוצאה ולא רק התהליך. "מהו המדד שבו מודדים ההצלחה או הכישלון של ההסברה? ניתן למדוד בהיקף הסחר, בקשרים המדיניים ובדעת הקהל – השגנו סחר חופשי עם סין, גידול של 30% בסחר עם הודו, הסכם הגנה על אסדות עם יפן, תיאום צבאי עם רוסיה, קשרים ראשונים עם שורת מדינות באפריקה, ביקורים ראשונים של ראשי מדינות בישראל, נרמול היחסים עם טורקיה. מדיניות החוץ של ישראל היא כיום הצלחה גדולה." נתניהו ציין את תגובתו המצולמת לטבח במועדון קהילת הלהט"ב, הפולס באורלנדו, אשר נצפתה ברחבי העולם בתפוצה גדולה.

פגישת רה"מ נתניהו ושר החוץ המצרי, אמש צילום: חיים צח, לע"מ.
פגישת רה"מ נתניהו ושר החוץ המצרי, אמש צילום: חיים צח, לע"מ.

בוועדה עלתה ביקורת על כך שעו"ד יצחק מולכו, הפועל בשליחות מדינת ישראל, איננו מינוי רשמי ולכן אינו פועל תחת פיקוח. מולכו, שליחו האישי של נתניהו, עסק בהכנת פגישת נתניהו וסמאח שוכרי שר החוץ של מצרים שהגיע לביקור לפני שבועיים. אלהרר, יו"ר הוועדה דרשה שתוצג לפני הוועדה חוות הדעת המשפטית על פעולתו של מולכו והוסיפה שישנה חשיבות לכך שכל הגופים הפועלים למען אזרחי ישראל יהיו מבוקרים.

ח"כ יואל חסון (המחנה הציוני) קשר בין כשלי ההסברה של מדינת ישראל לבין הקיצוצים של משרד החוץ בכוח אדם ובתנאי ההעסקה של הדיפלומטים. לדברי חסון קיצוצים אלה גם מביאים לירידה במעמדו של משרד החוץ. חסון ציין את עבודתם המסורה של העמ"י, עובדים מקומים ישראלים, הפועלים בנציגויות ישראליות ברחבי העולם ובתנאים קשים ביותר. נתניהו טען כי הוא אינו מכיר את הנושא הזה ויבדוק את העניין.

עובדי עמ"י בעיצומים (לונדון). צילום: וועד עמ"י
עובדי עמ"י בעיצומים (לונדון). צילום: וועד עמ"י

בסוף חודש מאי פורסם דוח מבקר המדינה ובו פרק העוסק בפעילות מערך ההסברה והדיפלומטיה הציבורית במשרד החוץ. בדוח נכתב כי "מערך הדיפלומטיה הציבורית בתקשורת העולמית ובמדינות שבהן פועלות נציגויות ישראל, אינה מצליחה לסכל את העוינות המופגנת של גורמים בחו"ל המטילים ספק בזכות קיומה כמדינת לאום יהודית. המסרים שהגורמים האמורים מפנים לציבור הרחב מחלחלים גם לקהלים שתמכו בעבר ללא סייג בישראל". בדוח המבקר הוצגו ממצאים של סדרת סקרים של רשת הטלווזיה BBC המראה על עלייה בדעה על כך שלישראל השפעה שלילית בעולם בדעת הקהל  בקרב 24 מדינות. עוד קובע הדוח כי הגורם המכריע בכשל ההסברתי של מדינת ישראל קשור בתקציבים נמוכים שאינם הולמים את קהלי היעד או בהעדר תקצוב קבוע המקשה על תכנון פעולות ההסברה.

 

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!