
לאחר שנה וחצי ללא מנכ"ל קבוע, ושנה שהייתה אולי המורכבת בתולדותיה בגלל המלחמה, הממשלה אישרה היום (חמישי) את מינויו של מועמד השרה מירי רגב, שרון קדמי, לתפקיד מנכ"ל רשות שדות התעופה.
המינוי יסמן את סוף כהונתו של אמנון כהן, ששימש כממלא מקום מנכ"ל הרשות מאז התפטרות קודמו בתפקיד, חגי טופולנסקי, שכיהן בתפקיד במשך פחות משנה. טופולנסקי התפטר לאחר שמועות על נסיונות להדיחו בידי השרה רגב, שראתה בו מינוי זר של קודמתה, השרה דאז מירב מיכאלי.
לאחר התפטרותו, מינתה רגב את כהן, שהיה לפני כן סמנכ"ל אגף ההנדסה ברשות. בחודשים שלאחר מכן ניסתה רגב לקדם את מינויו לתפקיד של עופר מלכה, עד אז מנכ"ל משרד התחבורה תחתיה, ואף המליצה עליו רשמית בפברואר השנה, אלא שהמלצתה נדחתה בידי ועדת האיתור בשל היעדר ניסיון מתאים.
לאחר דחיית מועמדותו, המליצו ביוני מנהלי הרשות פה אחד על מינויו של קדמי, אולם מאז ועד היום נתקע קידומו במשך חודשים, על אף שמדובר בפרוצדורה פשוטה יחסית, שדורשת את המלצת השרה ואישור הממשלה. האישור כעת מגיע אך מעט לפני שכהונתו הזמנית של כהן עומדת להגיע אל סוף תוקפה.
בשנה וחצי האחרונות עמד תפקיד מנכ"ל הרשות ריק, באופן שהוא לא רק חריג, אלא גם כזה שמתקיים בפעם הראשונה בתולדות הרשות. זאת, תוך כדי שזו עומדת באתגרים רבים, אולי הקשים בתולדותיה, כתוצאה ממלחמת חרבות ברזל, כולל משבר כלכלי מורכב עקב ביטולי הטיסות, שגרר הפסדים של עשרות מיליוני שקלים, והוצאה לחל"ת של כ-600 מעובדי הרשות. זאת פחות משנה לאחר שרווחי הרשות ומאבקו של ועד העובדים הביאו להעלאה בשכר העובדים.
רכבת ההרים מאז נמשכה: בעוד עובדי רשות שדות התעופה ממשיכים בעבודה, לעיתים כשהם מסכנים את חייהם ממש כדי שהטיסות יימשכו כסדרן ככל שניתן, השוק התמודד עם גלי ביטולים לצד תקופות של שגרה, שגרמו להפסדים וחוסר יציבות תעסוקתית.
בינתיים, חברות התעופה הישראליות, ובראשן אל-על, חוו צמיחה כלכלית משמעותית על רקע פעילותן הבלעדית כמעט בשדה, וספגו ביקורת ציבורית על הפקעת המחירים, בעוד באילת שדה התעופה רמון עומד כמעט ריק, וצמיחתו נפגעת. רשות שדות תעופה חזקה אולי לא הייתה מונעת את הבעיות הללו לגמרי, אולם הפקרתה ללא מנכ"ל קבוע בתקופה הקשה בתולדותיה מעלה סימני שאלה רבים.
כך או כך, נראה שהמנכ"ל החדש יצטרך להתמודד עם כניסתו לתפקיד עם אתגרים גדולים משל כל קודמיו. קדמי כיהן בשורה ארוכה של תפקידים במגזר הפרטי והציבורי במשך יותר מ-15 שנים. בין השאר שימש מנכ״ל משרד הכלכלה ומנכ״ל הסניף של חברת הרכבות הצרפתית "אלסטום" ישראל.
לקדמי תואר ראשון ביחסים בינלאומיים מהאוניברסיטה העברית ותואר שני מהמכללה למנהל בראשון לציון. כמו כן הוא בוגר לימודי המשך במימון וחשבונאות בבית הספר למינהל עסקים של אוניברסיטת תל אביב.
מינויו לתפקיד מנכ"ל רשות שדות התעופה אושר לפני כן בוועדה למינוי בכירים, והיום על ידי הממשלה.
במשרד התחבורה נמנעו מלהתייחס לעיכוב במינוי הקבוע כחריג, ומסרו כי הכל התנהל על פי פרקטיקות מקובלות, וכי הם העבירו את ההחלטה לפני כחמישה חודשים לוועדת האיתור.
על אף השיהוי במינויו, מסרה השרה רגב את איחוליה למנכ"ל החדש: "מדינת ישראל מתמודדת עם אתגרי תעופה מורכבים, תחת אילוצי המלחמה, ואין לי ספק כי שרון יוכל להתמודד מול אתגרים מורכבים אלה ואתגרים נוספים שעומדים בפתחה של רש״ת, כגון מעברים יבשתיים, שדה תעופה משלים ועוד.
"זו הזדמנות גם להודות לאמנון כהן שכיהן כממלא מקומו של מנכ״ל רש״ת בפועל בשנה האחרונה וביצע בצורה מיטבית את תפקידו אל מול האתגרים שעמדו בפתחנו. אני מודה לעובדות ועובדי רש״ת על תפקודם המקצועי בתקופה מורכבת זו".