על פי ההסכם הקואליציוני שפורסם השבוע, ח"כ זאב אלקין, לשעבר שר העלייה, הקליטה והשיכון, ימונה לאחראי לתכלול ויישום מהלכי השיקום בדרום ובצפון, ובכלל זה יהיה אחראי ישיר למנהלת תקומה והמטה לשיקום הצפון. שני המוסדות הללו, החולשים על תקציבים של יותר מ-34 מיליארד שקלים, נמצאים היום תחת משרד ראש הממשלה ומנכ"לו, יוסי שלי, וסופגים ביקורת רבה על כך שאינם מנוהלים כראוי.
פעילותו של שלי בדרום ובצפון לאורך החודשים האחרונים, הובילה לביקורת מצד הרשויות הנדרשות בשיקום, בהן יש מי שטוען שאחריות כבדה כל כך לא יכולה להיות בידיו של המנכ"ל העסוק במדינה.
אמנם לשלי זכות גדולה בהקמת שני הגופים החשובים הללו, אך כדי שהם יוכלו לעמוד ביעדם – שיקום של מעל 100 יישובים בישראל – נדרש מערך הרבה יותר גדול וממוקד שיידע לנהל את התקציבים. בדרום, מדובר ב-19 מיליארד השקלים שיועדו למנהלת ואושרו על ידי הממשלה, לצד קיצוץ בתקציב זה. בצפון, רק מחצית מהסכום הדרוש אושר – 15 מתוך 31 מיליארד השקלים אותם ביקשו תושבי הצפון.
עם היוודע דבר המינוי המסתמן של אלקין, פורסם במספר גופי תקשורת על כך שהלכה למעשה אלקין עתיד להפוך לשר בעצמו, עם משרד ותקנים בעלות של מיליוני שקלים. כאן נדרש דיוק: אלקין צפוי להיכנס לתפקיד שר בתוך משרד האוצר, עם תקציב של 17 מיליון שקלים לשנתיים, מה שנחשב ל"שר ממדרג נמוך", ללא מנכ"ל, וללא משרד ויעדים אופרטיביים ברורים. הוא צפוי להיות האחראי הישיר על ראש מנהלת תקומה, תפקיד שטרם אויש, ועל ראש מטה הצפון, האלוף במיל אליעזר "צ'ייני" מרום. בנוסף, לאלקין תהיה סמכות מול מנכ"ל משרד האוצר, וזאת בכל הקשור לתקציבי השיקום.
תפקידו הפוליטי של אלקין בשעה זו עדיין אינו ברור. בין היתר מכיוון שלצפון ולדרום כבר יש אחראי, יצחק וסרלאוף, השר לפיתוח הנגב והגליל. עם פרסום המינוי של אלקין, וסרלאוף הודיע שמדובר במינוי מיותר, שיעמיס עוד בירוקרטיה והסתאבויות פוליטיות וכלכליות על השיקום, ועדיף היה שבמקום זה, הממשלה תחזק את המשרד שלו.
כל מי שמסתובב בצפון בשנה האחרונה יודע להגיד שלווסרלאוף יש קבלות, והוא אינו מסתפק בדיבורים. הוא חתום על העברתם של תקציבי החירום הראשוניים ליישובי הצפון ומיפוי צרכי השיקום. בתקופה האחרונה הוא עובד על גיבוש תוכנית לתמיכה ב"קיבוצי השמינייה" – שמונה יישובי הגליל העליון הסמוכים לגבול, אך לא על פי הגדרת הממשלה – שלא פונו ותושביהם נשארו מחוץ לרדאר הממשלתי והתקשורתי. בכנסים בהם הוא משתתף, ניתן לראות מחזות נדירים במחוזותינו של לובשי חולצות 'אחים לנשק' שמגיעים ללחוץ יד לשר מ'עוצמה יהודית'.
הביקורת של ורסרלאוף על כך שהמינוי של אלקין נועד לשרת צרכים פוליטיים של הממשלה – במקומה. אפשר היה כנראה להסתדר בלעדיו. אך עם זאת, כדאי גם להתעכב על מעלותיו: אלקין ידוע כשר חרוץ, מתוחכם ודקדקן, שיודע לרדת לפרטים ולעבוד מול כלל מנגנוני המדינה, ובראשם האוצר, כדי לקדם את מטרותיו – סט כלים שתושבי הדרום והצפון יזדקקו לו מאוד בשנים הקרובות בעבודה מול המדינה, במידה ואלקין יבחר לנצל את כישוריו עבור הצרכים שלהם.
עם מחצית בלבד מהסכום הנדרש לשיקום הצפון, ללא מנהל במנהלת תקומה, קיבוצים ומושבים לא מפונים בגליל שנותרו ללא מענה, ויישובים שחסרים בכספים לשיקום ההרס של 7 באוקטובר (שחלקם כבר הספיקו לעבור קיצוץ), האתגרים של המדינה מול השיקום עצומים. עם התקווה שרוב תושבי הדרום והצפון יוכלו לחזור לבתיהם, לאלקין וורסרלאוף צפויה עוד עבודה רבה כדי להוכיח את עצמם.