משרד התחבורה אישר כי החל מ-1 בינואר 2025, יוכלו כל האזרחים הוותיקים לנסוע בחינם בתחבורה הציבורית. ההחלטה, שמגיעה בהמשך להתחייבויות שנתן משרד התחבורה עוד בתקופת השרה הקודמת מירב מיכאלי, מגיעה במקביל לעלייה המשמעותית במחירי התחבורה הציבורית שהוכרזה מוקדם יותר החודש.
"מדובר בהישג גדול לגמלאים", אמר היום (רביעי) שמוליק מזרחי, יו"ר הסתדרות הגמלאים. "זה הגיל שאפשר ליסוע, לבקר את הנכדים, ללמוד; אין מה להפעיל את כלי הרכב. זה גם חוסך כסף ועומס, וגם דברים אחרים, כי הכביש הולך ונהיה גדוש ומסוכן".
כיום, זכאים לנסיעה חינם גמלאים מגיל 75 ומעלה בלבד, זאת מאז כהונתה של השרה הקודמת מירב מיכאלי. החל מ-1 בינואר יוכלו גם בני ובנות 67 ומעלה ליסוע חינם בתחבורה הציבורית.
"כבר בתקופת מיכאלי, הצלחנו יחד עם ההסתדרות לשכנע אותה שצריך לשנות את המצב, שתהיה 100% הנחה לגמלאים", אמר מזרחי. "הם החליטו להתחיל בשלבים, תחילה עד גיל 75, והתוכנית עברה אל הממשלה הנוכחית, ובוועדת הכלכלה ח"כ דוד ביטן והשרה מירי רגב אישרו כי הם ימשיכו וידאגו לכך".
על אף שבאותו פרסום נכתב כי הפטור יחול עבור כל אזרח בגיל הפנסיה, 62 לנשים ו-67 לגברים, ממשרדה של השרה רגב מסרו כי הפטור יחול על בני 67 בלבד, גם בקרב נשים – זאת בניגוד להבנות עם איגוד הגמלאים.
כשנשאלו לפשר הפער, הגיבו במשרד התחבורה: "לנוכח המלחמה וקיצוצי התקציב, הפטור יחלו מגיל 67 לגברים ולנשים".
משרד התחבורה מצידו פרסם הודעה שמפרטת את ההישג, אך מייחסת במשתמע לרפורמת 'צדק תחבורתי' של רגב גם את המחירים המוזלים שהושגו בתקופת מיכאלי ולפניה.
בתקופתה של השרה מירב מיכאלי הוחלה תוכנית 'דרך שווה', שמחד העניקה הוזלה לקבוצות אוכלוסייה שזקוקות לתחבורה הציבורית, דוגמת קשישים ונוער, ומאידך האחידה את המחירים, ובכך פגעה במידה רבה במתגוררים בפריפריה, בה היה מחיר הנסיעה בתחבורה הציבורית נמוך יותר.
במהלך כהונתה של השרה מיכאלי, עלו עלויות התפעול של התחבורה הציבורית באופן שהיה אמור לגרום לעליית מחירי הנסיעות, אולם מיכאלי בחרה לוותר על הטבות נוספות כדי למנוע את עליית המחיר. כאשר התחלפה הממשלה, החליפה השרה רגב את רפורמת דרך שווה ברפורמה משל עצמה – צדק תחבורתי – ששמרה על חלק מההנחות הקודמות, אולם העניקה הנחות מסוימות לפריפריה, בשלב הראשון, ולכמה מגזרים נוספים.
אולי עקב היעדר מקור תקציבי לרפורמות עליהן הכריזה השרה, עלו מוקדם יותר השנה מחירי התחבורה, ובשונה מקודמתה, לא הוקצו הכספים למנוע את עליית המחירים, ומשרד התחבורה לא הכריז על התוכנית לציבור.
בהמשך לעליית מחירים זו, שכללה בין היתר תוכנית לייקור הרכבת הקלה מ-6 ל-8 שקלים לנסיעה, נזף יו"ר ועדת הכלכלה ח"כ דוד ביטן במשרדי התחבורה והאוצר, שהתנהלו לדבריו ב"ערמומיות", כדי לגבות יותר כסף מהאזרחים.
בשני המקרים, ואצל שתי השרות, בולטת הבחירה לסדר מחדש מימון קיים, ולא להשקיע כספים משמעותיים בשיפור והוזלת התחבורה הציבורית.
בשבוע שעבר, כאמור, הוכרזה עלייה משמעותית במחירי התחבורה הציבורית – שני שקלים יותר במרבית המדדים. לטענת משרד התחבורה, עליית מחירים זו תביא להשקעה בתדירות ואיכות השירות, וגם תאפשר את השלב השני של הרפורמה של השרה, בתוכה כלולה גם ההנחה המדוברת.
על אף שעוד מוקדם לומר בוודאות בטרם ייסגר התקציב, נראה כי בספירה כוללת מדובר פעם נוספת בחלוקה מחדש של כסף, ובשורה התחתונה כמות הכסף שמשקיעה הממשלה בתחבורה הציבורית דווקא תצטמצם, ולא תגדל.