דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
23.1°תל אביב
  • 22.2°ירושלים
  • 23.1°תל אביב
  • 19.6°חיפה
  • 22.2°אשדוד
  • 27.3°באר שבע
  • 32.2°אילת
  • 27.4°טבריה
  • 19.7°צפת
  • 24.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
אופציות בינאריות

אופציות בינאריות / הסוף להונאה? חוק חדש יאסור על מסחר אופציות בינאריות מישראל

תזכיר החוק שהפיץ האוצר יתיר פיקוח על חברות הפונות ללקוחות מחו"ל בהצעות "השקעה" שמרוששות אותם: "תופעה זו צברה תאוצה עד שהגיעה כיום לממדים היוצרים הדים שליליים נרחבים בעולם"

אופציות בינאריות (אידאה)
אופציות בינאריות (אידאה)
עמר כהן
עמר כהן
כתב כלכלה
צרו קשר עם המערכת:

משרד האוצר הפיץ הבוקר תזכיר חוק שאמור לשים סוף לתעשיית האופציות הבינאריות בישראל.

תעשיית האופציות הבינאריות היא תעשיה ישראלית ברובה, שעל פי ההערכות מגלגלת מיליארדי דולרים בשנה. חברות האופציות הבינאריות מנהלות זירות מסחר המוכרות ללקוחות פרטיים בעולם אופציות השקעה המתממשות באופן מיידי. על פי עדויות רבות שנאספו ברשויות, נראה כי מרבית הפעילות בתחום מתבססת על מצגי שווא, מרמה, והפעלת לחץ אגרסיבי על הלקוחות להשקיע את כספן. בנוסף נטען כי הסיכוי להשיא רווחים באופציות בינאריות שואף לאפס. בשנה האחרונה החלו רשויות החוק במדינות רבות בעולם לפעול נגד החברות, להגביל את פעילותן, ואף לקנוס את החברות במיליוני דולרים.

בסוף אוקטובר האחרון פירסמה לשכת ראש הממשלה גינוי חריף לתופעת האופציות הבינאריות, בתגובה לפניית האתר "Times of Israel". "ההיטפלות לאנשים תמימים שאינם מודעים לסיכונים שהם לוקחים היא מעשה חסר מצפון", נכתב בהודעה, "לעתים קרובות מדי אנשים תמימים מאבדים את חסכונותיהם כשהם מתפתים להצעות לסחור באופציות בינאריות שמשווקים להם בטלפון".

על אף הצהרותיו החריפות של יו"ר הרשות לניירות ערך הפרופ' שמואל האוזר כנגד התופעה, עד כה התקשתה הרשות לניירות ערך לפעול כנגד מפעילי האופציות הבינאריות. ברשות טענו כי החוק היום נותן לרשות סמכות רק על פעילות מול לקוחות ישראלים. יו"ר הרשות פנה בעבר ליועץ המשפטי לממשלה בדרישה לתיקון החוק שיאפשר לרשות לפעול גם נגד חברות הפועלות מישראל מול לקוחות הנמצאים בחו"ל.

על רקע המצב הזה, בו רשויות המדינה מכירות בצורך לפעול נגד תעשיית האופציות הבינאריות, אך מוגבלות בסמכויותיהן החוקיות הגיש הבוקר שר האוצר תזכיר לתיקון חוק ניירות ערך. במסגרת התיקון לחוק, הפעלת זירות מסחר מול לקוחות בחו"ל תותר רק אם לחברה יש רישיון להפעלת זירת מסחר במדינה בה נמצאים לקוחותיה. בנוסף מרחיבה הצעת החוק את האיסור של מכירת אופציות בינאריות גם ללקוחות בחו"ל. הצעת החוק של כחלון תפתור את הבעיה המשפטית שהגבילה עד כה את הרשות לניירות ערך מלסגור את תעשיית האופציות הבינאריות הפועלת מישראל. על הגורמים שיפרו את האיסורים הקבועים בחוק עשויות להיות מוטלות סנקציות שונות, ובכלל זה סנקציה פלילית של עד שנתיים מאסר בפועל.

אופציות בינאריות – איך עובדת השיטה? (גרפיקה: דבר ראשון).
אופציות בינאריות – איך עובדת השיטה? (גרפיקה: דבר ראשון).

בנימוקים לתיקון לחוק מתואר החשד לפעילות העבריינית שמבוצעת במסגרת האופציות הבינאריות, תחת כסות של מסחר לגיטימי בשוק ההון. בנוסף מציינים המציעים את הנזק התדמיתי הנגרם למדינת ישראל בעקבות פעילות האופציות הבינאריות. "התברר כי במקרים רבים, המסחר המוצע בזירות הסוחר מהווה אף כסות לפעילות עבריינית, כגון: פעילות המהווה מרמה והונאה. תופעה זו צברה תאוצה עד שהגיעה כיום לממדים היוצרים הדים שליליים נרחבים בעולם, תוך גרימת נזק תדמיתי משמעותי לישראל בכלל, ולשוק ההון בישראל בפרט".

תזכיר החוק הופץ להערות הציבור למשך שבועיים. לאחר מכן תגיע הצעת החוק לוועדת השרים לחקיקה. במידה והשרים יאשרו את ההצעה, היא תונח על שולחן הכנסת כהצעת חוק ממשלתית.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!