קציני הרכב של רכב כבד יחויבו לשלוח למשטרה את כל המידע שנאסף באמצעים אלקטרוניים כדי לפקח על איכות הנהיגה, כך מציעים יו"ר ועדת הכלכלה ח"כ דוד ביטן וח"כ שלום דנינו (הליכוד). ההצעה עלתה בדיון בהסדרת השימוש בטכוגרפים הדיגיטליים, וצפויה לעלות לדיון בוועדה בהמשך השבוע, שתדון גם בשינויים נרחבים יותר במאבק בתאונות הדרכים. הטכוגרף הוא מכשיר המאפשר לאסוף נתוני נסיעה כמו שעות, מהירות ותפקודים נוספים, ומשמש במשאיות ובכלי רכב מסחריים גדולים כמו אוטובוסים ומערבלי בטון.
הטכוגרפים מתחלקים לאנלוגיים ולדיגיטליים. לטכוגרפים הדיגיטליים כמה יתרונות: ראשית, הטכוגרפים האנלוגיים תלויים בכך שיטעינו בהם גליל נייר נוסף בכל פרק זמן. בעיה זו פוגעת ביעילותם, וגם מאפשרת לעיתים לנהג לחמוק מהפעלתם, במיוחד בכלי רכב מסחריים שמחליפים ידיים לעיתים קרובות, כמו משאיות חברה או אוטובוסים.
שנית, הטכוגרף הדיגיטלי מאפשר גישה מרחוק לנתונים לקציני הרכב של החברות, ובכך מאפשר להם לנהל מעקב רציני יותר אחרי מצב כלי הרכב, מהירות הנסיעה, ושעות העבודה של הנהגים, כדי לוודא שאינם חורגים ממשך הזמן שמותר להם לשהות על הכביש.
ההצעה עלתה בדיון על המשך הסדרת השימוש בטכוגרפים דיגיטליים ומתן אישור לשוטרים לבצע בדיקה של המכשיר בשטח. להפתעת הדרג הפקידותי, הח"כים הציעו, בעקבות העלייה המטאורית בקטל בכבישים, להעביר 100% מהרשומות הטכוגרפיות למשטרה באופן שוטף. במשטרה ובמשרד התחבורה מחו וטענו שאין להם יכולת ארגונית לאכוף מאמץ בסדר גודל כזה. לאחר דין ודברים עלתה ההצעה שלפיה יחויב קצין הרכב של כל חברה לשלוח את כל הנתונים למשטרה פעם בחודש. ביטן דחה את ההצבעה על הסעיף שלשמו התכנסה הוועדה, והורה להוסיף לו סעיף שיסדיר את העברת הנתונים, לקראת הצבעה על שני הסעיפים.
הצפי הוא כי פיקוח כזה יוכל לסייע למנוע מראש נהיגה פרועה, נהיגה ברכב לא תקין ובעיקר נהיגה לאורך זמן רב מהרצוי, שנחשבים לגורמי סיכון רציניים בתחום הרכב הכבד, ובכך יסייע להפחית את מספר התאונות.
תאונות הדרכים במעורבות משאית נמצאות בשנה האחרונה בעלייה חדה, לאחר שני עשורים שבהם דווקא נרשמה ירידה. עשרה נהגי משאיות נהרגו ב-2024 בתאונות דרכים, מספר נמוך יחסית. אלא שמספר ההרוגים בתאונות במעורבות משאית גבוהה מאוד, 95 הרוגים, כ-24.5% מההרוגים השנה בתאונות הדרכים. זאת אף שרק 7.2% מכלי הרכב בישראל הם משאיות. מדובר בעלייה של 13% לעומת השנה שעברה כולה, אז נהרגו 84.
למרות העלייה המדאיגה, העלייה בתחום המשאיות מתונה יחסית לעלייה במספר ההרוגים בכלל התחומים. 2024 שברה שיא של כ-15 שנה, ועלייה ממוצעת של כ-20% במספר ההרוגים.
העלייה המתונה יותר בקרב נהגי המשאיות מיוחסת בין היתר להיותו של התחום אחד המפוקחים ביותר מטעם הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים (רלב"ד) ומשרד התחבורה. בשנים האחרונות נכנסו מנגוני חקיקה, מערכות בקרה ועוד, וכן התקיימו הכשרות בטיחות לנהגי משאיות בהובלת הרלב"ד.
עם זאת, משרד התחבורה מקצץ בעקבית בתקציב הרלב"ד בשנים האחרונות, מה שפוגע אנושות ביכולתה להמשיך לקיים את הפרויקטים המרכזיים שלה, כך שגם מגמה זו נמצאת בסכנה.