ביטול רכבות במוצאי שבת, סגירה מוקדמת בימי שישי וסגירת תחנת באר שבע מרכז מדי ערב – אלו עיקרי השיבושים שיגרמו בשנה הקרובה העבודות על חשמול המסילה, כך הודיעה רכבת ישראל בשבוע שעבר בהודעה לתקשורת. החדשות הטובות הן שחשמול המסילה צפוי להביא לשיפור השירות, להגברת מהירות הרכבות, ולהפחתה בזיהום האוויר והרעש. אלא שגם בתום השנה יישארו מסילות רבות שצריך לחשמל.
זו ההשבתה הגדולה ביותר מאז הושבתה לחלוטין טבעת השרון ממרץ עד מאי, אולם ההשבתה המתוכננת צפויה לפגוע בעיקר בתושבי חיפה והצפון, דווקא במועד שבו שיקום הצפון נמצא במרכז השיח. על פי הודעת הרכבת, השיבושים הצפויים יחלו בשבת הקרובה, 7 בדצמבר, ויימשכו כשנה, עד תחילת 2026.
השיבושים יכללו (רשימה חלקית, ייתכנו שיבושים נקודתיים יותר):
בימי חול:
- תחנת הרכבת באר שבע מרכז תיסגר בכל ערב ב-21:00, והרכבות לבאר שבע יסיימו את נסיעתן בתחנת באר שבע צפון האוניברסיטה.
- רכבת 425 שיוצאת מכרמיאל מדי ערב ב-17:59 תסיים את נסיעתה בתחנת קריית גת ולא תמשיך עד לבאר שבע.
- קו בית שאן-עתלית יסתיים בתחנת חיפה חוף הכרמל ולא בעתלית.
בימי שישי:
- שעות הפעילות של רכבות בקו חיפה-תל אביב יקוצרו, והן יסיימו את פעילותן בין 12:00 ל-14:00.
- שעות הפעילות בתחנות הרכבת מזכרת בתיה, קריית מלאכי-יואב, קריית גת, להבים-רהט ובאר שבע יקוצרו, והן יסיימו את פעילותן בין 13:00 ל-15:00.
במוצאי שבת:
- כלל מקטע המסילה בין חיפה חוף הכרמל לבנימינה יהיה סגור, מה שימנע נסיעה מחיפה למרכז. רכבת ישראל צפויה להפעיל שאטלים ותגבור תחבורה ציבורית שיאפשרו "לדלג" על המקטע החסר.
- התחנות מזכרת בתיה, קריית מלאכי-יואב, קריית גת, להבים-רהט, באר שבע ועתלית ייסגרו לחלוטין וייפתחו רק ביום ראשון בבוקר.
"חשמול המסילות הוא מגה פרויקט מורכב שמתרחש במדינות מערביות רבות", מסביר ל'דבר' יוסי סעידוב, מייסד עמותת '15 דקות'. "יש פה עבודה רבה שנדרשת, אבל מדובר בפרויקט חיובי וחשוב כשלעצמו". מטרת החשמול היא לאפשר מעבר לשימוש ברכבות מונעות בחשמל במקום בנזין. רכבות מונעות בחשמל הן מהירות יותר ומדויקות יותר, מה שצפוי להשפיע על דיוק השירות. הרכבות החשמליות גם חסכוניות יותר, שקטות יותר ומזהמות פחות, וכמו כלי רכב חשמליים, סובלות מתקלות לעיתים נדירות.
עם זאת, מדובר בהשבתות רבות, חלקן פוגעות ברבבות נוסעים. קו חיפה-תל אביב הוא עורק התחבורה הראשי של רכבת ישראל. להבדיל ממדינות אחרות עם רשת מסילות, שבהן ניתן לעקוף בעזרת קווים אחרים את האזור המשופץ, בישראל, עקב המבנה הצר שלה, מדובר בעורק הרכבת היחיד בין הדרום והצפון.
אף שמוצאי שבת הם הזמן עם השימוש הנמוך ביותר בתחבורה ציבורית, מדובר עדיין בדרך הטובה והיעילה ביותר להגיע מהצפון למרכז.
"גם באירופה ובארה"ב ההשבתות לרוב מתרחשות בערב המאוחר, ובחלק מהמדינות גם בסופי השבוע כמו אצלנו", אומר סעידוב. "עם זאת, המדד לשיבוש סביר הוא בעיקר החלופות התחבורתיות שיינתנו בזמן השיפוצים".
העבודה על הרכבת בלילות ובסופי השבוע מאפשרת לקדם את העבודה על הרכבת במהירות גבוהה יותר. ברכבת ישראל לא התייחסו לעניין העבודה בשבת. עם זאת, בעבר פורסם כי עבודות חשמל אכן מתקיימות גם בשבת, כך שלא מדובר בבעיה שהייתה יכולה להימנע.
ברכבת ישראל הודיעו כי יהיו תגבורי תחבורה ציבורית בשילוב שאטלים מיוחדים כדי להתמודד עם הפגיעה בנוסע, אולם עוד מוקדם לדעת כיצד יעמדו ברכבת ובמשרד התחבורה במשימה. הרכבת פרסמה את פתרונות ההיסעים המתעדכנים שהיא מציעה.
חשמול הרכבת בישראל החל ב-2017, במטרה להגיע לחשמול 100% מהמסילות בישראל עד 2027. נכון להיום, מתוך כ-1,500 ק"מ של מסילות, עומד היקף החשמול על 50%-70%. עד כה חושמלו או נבנו כחשמליים המקטעים בין אשקלון בדרום לבנימינה בצפון, ורכבות השרון, השפלה וירושלים. החלק הנוכחי של הפרויקט יכלול את חשמול המקטע בין עתלית וחיפה, ואת אזור הנגב והנגב המערבי. אחת התחנות המחושמלות היא תחנת שדרות, אולם זו סגורה בבכל אופן כבר יותר משנה לנסיעות למרכז, בהחלטה שנויה במחלוקת של משרד הביטחון והממשלה.
ההודעה על השיבושים, אף שפורסמה לפי תכנון הפרויקט, הגיעה בעיתוי לא נוח לרכבת, לאחר שבשבוע שעבר גרמה תקלה בלוד לעיכובים לנוסעים רבים. לאחר הפרויקט, חשמול שארית מסילות הצפון צפוי לארוך מעט יותר משנה.