רגע לפני דיון שכונס במחאה על העלאת המס על רכבים חשמליים, החליט שר האוצר בצלאל סמוטריץ' על מיתון משמעותי שלו. המס צפוי לעלות ל-45%, במקום 83% כפי שהיה מתוכנן, עלייה שהייתה משווה אותו למס על רכבים שאינם חשמליים. ב-2023 עלה המס מ-20% ל-35%.
המשמעות היא עלייה מתונה יותר במחיר הרכבים החשמליים. לצד זאת ייתכנו העלאות במיסים אחרים או קיצוצים נוספים, משום שההכנסות שהמס היה צפוי להניב למדינה, כ-600 מיליון שקלים לערך, כבר חושבו בתקציב 2025.
בדיון בוועדת הכספים שהתנהל אתמול (שני) ביוזמת ח"כ בועז טופורובסקי (יש עתיד), הוא הזהיר ש"העלאת מס הקנייה של רכב חשמלי עלולה לשתק את הענף כולו ולקחת את ישראל עשרות שנים אחורה בתחום הזה". לדבריו, "בשבועות האחרונים עבדנו כדי לבלום את העלייה. לא במקרה שר האוצר מכריז על בלימת העלייה שעה לפני דיון בוועדת הכספים אותו יזמנו. לא צריך להעלות מיסוי אלא לעודד מעבר לאנרגיה לא מזהמת״.
גם השרה לאיכות הסביבה עידית סלמן, שחזרה מכנס האקלים בבאקו, הביעה תמיכה במהלך, והוסיפה: "כעת עלינו להבטיח מנגנון סדור שיתמוך ביעדי הממשלה ל-2030, שבה 95% מהרכבים החדשים יהיו חשמליים, ולחזק את הצעדים לצמצום זיהום האוויר בערים.".
כלי רכב חשמליים הם יעילים יותר ומזהמים פחות מרכבים מונעים בדלק, וגם שקטים יותר ומועדים לפחות תקלות. עקב כך הם נחשבים לחלק אינטגרלי מהפתרון להתחממות הגלובאלית ולהפחתת הזיהום בערים, בדומה לפרויקט חישמול הרכבות. לפיכך, הטילה עליהם המדינה מס נמוך בהרבה מזה המוטל על רכבים אחרים, שעומד על כ-83%.
מחיר כדאי זה, בשילוב עם המחיר הזול בהרבה של חשמל על פני דלק, והצורך המופחת שלהם בתיקונים, הופך אותם כדאיים גם לצרכן, בטווח הארוך, ובתנאי שיש לו כיצד להטעינם. מס הפחמן שהטילה הממשלה צפוי לייקר גם את החשמל משמעותית בשנים הקרובות, אולם מחירו צפוי עדיין להיוותר כדאי יותר ממחירי הדלק.
בשנים האחרונות אכן חלה עלייה בחלקם של הרכבים החשמליים ברכבים הפרטיים החדשים שנקנים בישראל: מכ-2% בשנת 2020, אז נמכרו 4,491 כלי רכב חשמליים בלבד, ל-11% בשנת 2022, אז נמכרו כ-45,270 רכבים חשמליים. ב-2023, חלקם של כלי הרכב החשמליים בכלל כלי הרכב החדשים עמד על 18% – 95,571 רכבים חשמליים.
עם זאת, חשוב לומר כי עדיין מדובר באחוז קטן יחסית מכמות הרכבים הכללית על הכביש בישראל, שעולה בקצב מהיר ועומדת כבר על למעלה מ-4 מיליון כלי רכב.
המהלך אכן צפוי למנוע את עצירת הצמיחה ברכש הרכבים החשמליים, אך מנגד, הוא יגדיל את מספר כלי הרכב בכבישים וכתוצאה מכך את הפקקים. הוא נעשה במקום לקדם את חיזוק התחבורה הציבורית, שתקציביה קוצצו ובשנה האחרונה מחיריה התייקרו.
כמו כן, המס הנמוך על רכבים חשמליים הוא במובנים רבים מס רגרסיבי, כלומר כזה שמרוויחות ממנו בעיקר השכבות החזקות – זאת בשל העובדה שרכבים חשמליים עודם יקרים יחסית, ודורשים עמדה ביתית בכדי להיות כדאיים, עמדה שפשוט בהרבה להתקין בבתים פרטיים, ולעיתים קרובות לא כדאי כלל להתקין בדירה שכורה. נוסף לכך המס משפיע ישירות רק על רכבים חדשים, שגם הם יקרים במיוחד.