דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
19.1°תל אביב
  • 17.6°ירושלים
  • 19.1°תל אביב
  • 16.9°חיפה
  • 17.9°אשדוד
  • 19.7°באר שבע
  • 23.6°אילת
  • 15.9°טבריה
  • 19.7°צפת
  • 17.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
הבחירות להסתדרות

הבחירות להסתדרות / הסכם יחימוביץ'-כבל: ההכחשה, ההקלטות, המסמך והתגובות

לאחר שבועות בהם הכחישו את קיומו של "דיל", פורסם בחדשות 2 המסמך בו מתחייבים השניים לפעול "בשת"פ ובהסכמות" בהסתדרות ובמפלגה | ניסנקורן: "הוכחה שלא מעניינים אותם העובדים וההסתדרות" | יחימוביץ': "הסכמות נקיות ולגיטימיות"

שלי יחימוביץ' ואיתן כבל (צילום: יונתן זינדל/ פלאש  90).
שלי יחימוביץ' ואיתן כבל (צילום: יונתן זינדל/ פלאש 90).
אסף צבי

בניגוד להכחשות הנמרצות עד כה, התמודדותה של ח"כ שלי יחימוביץ' (המחנה הציוני) בבחירות להסתדרות לוותה ב"דיל" פוליטי שלה עם חבר מפלגתה, ח"כ איתן כבל. בחדשות ערוץ 2 נחשף ביום שישי ההסכם הכתוב בין השניים, לפיו יחימוביץ' תוצב במקום הראשון בסיעת "הבית החברתי" בהסתדרות ותהיה מועמדת הסיעה ליו"ר ההסתדרות, וכי השניים ישתפו פעולה במפלגת העבודה ובהסתדרות. זאת לאחר שיום קודם לכן נחשפו הקלטות של כבל האומר כי "שלי מחויבת לתמיכה בי בבחירות ליו"ר המפלגה".

בית ההסתדרות. צילום ארכיון: ד"ר אבישי טייכר, מתוך ויקיפדיה.
הבחירות בהסתדרות
יום רביעי, 31 בדצמבר 1969, בשעה 23:00
0 0 0 0
ימים
:
0 0 0 0
0 0 0 0
שעות
:
0 0 0 0
0 0 0 0
דקות
:
0 0 0 0
0 0 0 0
שניות

כבל הוקלט כשניסה לשכנע את פעילי סיעת הבית החברתי בהסתדרות להעמיד את יחימוביץ' בראשות הסיעה. בין השאר אמר לפעילים כי "זו ההזדמנות שלי לקחת את החלום שלי (ראשות העבודה). לאורך כל הדרך, אמרתי, שהסיעה (סיעת הבית החברתי) היא כלי כדי לקדם אותי. אמרתי לך את זה לאורך כל הדרך? כל כולה, כל המהות שלה… היתה רק כלי לקדם אותי, לא הסתדרות, זה לא מעניין אותי הסתדרות, לא מעניין אותי להיות בהסתדרות". בשיחה השתמש כבל במילים בוטות על הפרטנרית יחימוביץ' כשתיאר את יחסיהם בעבר.

לאחר חשיפת ההקלטה בחדשות 2 ו-10 אמר כבל כי "את שאמרתי בשיחה אמרתי מתוך משאלת לב, שאפילו אני איני יודע אם ארצה לממשה. אין ולא היה דיל ביני ובין שלי". יחימוביץ' הגיבה לפרסומים ואמרה כי "לא היה ולא יהיה דיל, לא בעל פה ולא בכתב. כבל לא ביקש, לא התנה ולא העלה תמיכה שלי בו".

שחור על גבי לבן

יממה לאחר חשיפת ההקלטות, כאשר השניים המשיכו להכחיש את קיומו של הסכם כתוב, פורסמה בחדשות 2 טיוטה כתובה אך לא חתומה של ההסכם בין כבל ליחימוביץ'. בהסכם נכתב כי השניים "יעשו כל אשר לאל ידם כדי לסייע זה לזה מעתה בקידום מטרותיהם ושאיפותיהם הציבוריות, הערכיות והפוליטיות בכל התחומים", ויפעלו "בשיתוף פעולה ובהסכמות בכל רחבי הזירה הדמוקרטית, בכנסת, בממשלה, במפלגת העבודה ומוסדותיה, בהסתדרות". בהמשך מתייחס המסמך להסדרת ההתמודדות של יחימוביץ' בסיעת הבית החברתי וקביעת המינויים במסגרת הסיעה. יש לציין כי המסמך שפורסם אינו מתייחס במפורש להתמודדות של כבל ליו"ר העבודה, אלא להצהרת כוונות כללית על שיתוף פעולה פוליטי בין יחימוביץ' לכבל.

פרסום ההקלטות והמסמך נעשה על רקע הליך משפטי המתנהל ברשות השיפוט בהסתדרות בין איציק יואל ולאון בן לולו, ראשי סיעת הבית החברתי בהסתדרות, המבקשים לפסול את יחימוביץ' מהתמודדות במסגרת הסיעה. יואל ובן לולו טוענים כי כבל אמנם ייסד את הסיעה ערב הבחירות הקודמות להסתדרות, אך מאז אין לו כל סמכות פורמלית בה, ולכן לא היה יכול להבטיח ליחימוביץ' שתעמוד בראש הסיעה. בנוסף טענו השניים כי המהלך שבו אושרה מועמדותה לא היה תקין. לפני כשלושה שבועות אישר היועץ המשפטי להסתדרות יחיאל שמיר את התמודדותה של יחימוביץ', ויואל ובן לולו עתרו כנגד ההחלטה.

שלי יחימוביץ' ואיציק יואל (צילום: פלאש90 | באדיבות המצולם)
שלי יחימוביץ' ואיציק יואל (צילום: פלאש90 | באדיבות המצולם)

דפנה ליאל תיארה באולפן שישי של חדשות 2 את הרגעים הדרמטיים בדיון של הרשות השיפוט ביום חמישי כאשר עורך דינם של יואל ובן לולו, עוה"ד אילן בובמך, העיד את ח"כ כבל. על פי ליאל, בומבך שאל את כבל האם הוא דרש מיואל ובן לולו להעמיד את יחימוביץ' בראש סיעת הבית החברתי כחלק מהסכם בינו ובין יחימוביץ' הכולל את תמיכתה בו לראשות מפלגת העבודה. כבל השיב שאין הסכם שכזה. בומבך המשיך ושאל האם יתכן שאמר ליואל ולבן לולו שיש הסכם שכזה, אפילו שלא היה הסכם שכזה וכבל השיב שלא אמר להם כך. או אז בובמך הקריא, באופן אותו ליאל תיארה כ"אכזרי", את תמלילי השיחה בין כבל וראשי סיעת הבית החברתי, אותה שיחה לה התוודע הציבור ביום חמישי בערב.

בתגובה לפרסום ההסכם באולפן שישי אמרה יחימוביץ' כי "ההסכם שפורסם, שאמנם אינו ההסכם הסופי אך בהחלט משקף את רוח הדברים, הוא העדות המוצקה ביותר לכך שמדובר בהסכמות נקיות, ערכיות ולגיטימיות. כל מי שראה הסכמים קואליציוניים מבין שמדובר בהסכם תמים".

יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן, העומד בראש סיעת עוגן בהסתדרות, תקף בחריפות את יחימוביץ' וכבל באירוע "שבתרבות" שהתקיים אתמול (שבת) בחולון. בשיחה עם העיתונאית נחמה דואק אמר ניסנקורן כי "כבל ויחימוביץ' שיקרו לציבור ארבע פעמים. הם שיקרו פעם אחת לי כשאני אמרתי שיש דיל והם הכפישו אותי, הם שיקרו פעם שנייה כשאחרים אמרו שיש דיל והם הכפישו אותם, הם שיקרו פעם שלישית כשהתפרסם הסרטון בחמישי והם הכחישו ופעם רביעית כשהתפרסם המסמך אתמול שמוכיח את הדיל והם עדיין מכחישים". ניסנקורן הוסיף כי "מותר לעשות דילים ובפוליטיקה יש הסכמים קואליציוניים, אבל אסור לשקר לציבור ומה שקרה מאוד מאוד חמור. הבעיה היא ש-א', הם עושים דברים בהסתר, מי שמסתיר יש לו מה להסתיר, ו-ב', שההסתדרות לא מעניינת אותם. בסוף מנהיגות נמדדת בערכים, במעשים וביכולות להוביל ולהביא לתוצאות. מה שאני אומר אני מקיים ואני בא עם תוצאות."

יו"ר סיעת המחנה הציוני ח"כ יצחק (בוז'י) הרצוג אמר בתגובה לפרסום ההקלטות של כבל בחמישי כי מדובר ב"קומבינה מושחתת חמורה ביותר שחייבת להוביל את המעורבים בה למסקנות אישיות". הרצוג עצמו הוזכר ע"י כבל בהקלטה, שאמר כי החליט להפנות עורף מכיוון שהוא "תחמן קטן". הרצוג הוסיף כי "מדובר במרמה והפרת אמונים מול הציבור הרחב, חברי ומתפקדי מפלגת העבודה. אי אפשר להגזים בנזק שנגרם לנו אבל אנחנו נדע להתגבר, להתחזק ולהוביל את המפלגה על ערכיה המדיניים והחברתיים בחזרה להנהגת המדינה".

חבר הכנסת עמר בר-לב, המתמודד לתפקיד יו"ר מפלגת העבודה, אמר בראיון לגלי צה"ל ביום שישי על הסתרת ההסכם בין כבל ליחימוביץ' כי "זו דוגמה של הפוליטיקה הישנה שאני חושב שלציבור כבר יצאה מכל החורים. הציבור מחפש מנהיגים ישרים, שיודעים לאן ללכת, שאומרים את האמת בפנים, שלא מסתתרים – לא עושים את כל הקומבינות האלה וחבל לי מאוד שחברי לסיעה אמר את מה שהוא אמר".

ההסכם נחשף

אתמול (שבת) אחר הצהריים פרסמה יחימוביץ' את ההסכם החתום בינה ובין כבל. המסמך הנושא את חתימות שני חברי הכנסת ונושא את התאריך של ה-5 בפברואר 2017. זהו גם היום שבו הכריזו השניים על התמודדותה של שלי על בסיס הסיעה של כבל שהועמדה לרשותה, כדבריה אז.

ההסכם נפתח במבוא אשר מדגיש את רצונם של יחימוביץ וכבל לשתף פעולה "מתוך חברות אמת, אמון הדדי ושותפות לדרך הפוליטית", וכי הם "יעשו כל אשר לאל ידם לסייע זה לזה מעתה בקידום מטרותיהם ושאיפותיהם הציבוריות".

ההסכם נמשך בהסכמות על כך שיחימוביץ' תעמוד בראש סיעת הבית החברתי. על פי ההסכם הרשימה של הבית החברתי ב-70% מאנשיה של יחימוביץ' ("שלי תזכה ל-70% מהרשימה", לשון ההסכם) ואנשי כבל יהוו 30%  מהרשימה. ההסכם גם מטפל בחלוקת התפקידים בהסתדרות בין כבל ויחימוביץ': 75% מהתפקידים ליחימוביץ' ו-25% לכבל.

ההסכם בין ח"כ יחימוביץ' וח"כ כבל בעניין ההסתדרות, מה-5 בפברואר 2017, כפי שפרסמה אותו יחימוביץ'. הפרסום הגיע לאחר שהשניים הכחישו "דיל" ביניהם אך קיומו של ההסכם ופרטיו פורסמו בתקשורת.
ההסכם בין ח"כ יחימוביץ' וח"כ כבל בעניין ההסתדרות, מה-5 בפברואר 2017, כפי שפרסמה אותו יחימוביץ'. הפרסום הגיע לאחר שהשניים הכחישו "דיל" ביניהם אך קיומו של ההסכם ופרטיו פורסמו בתקשורת.

היבט נוסף של ההסכם נוגע בכספים של הבית החברתי, אשר צפויה לקבל מימון בחירות מכספי ההסתדרות. על פי סעיף 4 להסכם כספי הסיעה ישמשו קודם כל על מנת לפרוע את התחייבויות הסיעה במסגרת מערכת הבחירות, אך היתרה הכספי תחולק "באופן ש-60% יוצאו בהתאם להוראות שלי (בהתאם לשיקול דעתה המוחלט), ו-40% בהתאם להוראות איתן (בהתאם לשיקול דעתו המוחלט)".

במקביל לחשיפת ההסכם הגבירה יחימוביץ' את עצמת הלהבות בהתקפותיה כנגד יו"ר ההסתדרות ניסנקורן: "הדיל המושחת והמסואב האמיתי", אמרה יחימוביץ', "הוא הדיל בין משפחת עיני ובין עושה דברם אבי ניסנקורן. הוא הומלך על ידם, מנוהל על ידיהם, וממנה את אנשיהם. עצם הצגת מועמדותו כאילו היה מדובר באדם עצמאי היא שקר וכזב, וממנה נגזרים סדרת הסכמים מושחתים שנכרתו כדי להימנע מבחירות דמוקרטיות".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!