
החל לפעול מסוף רכבות המשא בנמל מספנות ישראל בחיפה, שיאפשר העברת סחורות ישירות מהנמל בחיפה לרכבות המשא ולהיפך, כך נמסר היום (שני) מחברת מספנות ישראל, המפעילה נמל פרטי בחיפה, נוסף על נמל חיפה ונמל המפרץ. המשמעות: צמצום מספר המשאיות הנדרשות להעברת הסחורות, הפחתת הזיהום, הוזלת השינוע למפעלים השונים ואפשרות לייצוא פשוט יותר דרך הנמל בחיפה. בכך הושלם מהלך רחב יותר של רכבת ישראל, שבמהלכו חיברה השנה את כל חמשת הנמלים הגדולים למסילות.
על פי הודעת מספנות ישראל, רכבת אחת מהמסוף שקולה ביכולת השינוע שלה לכ-60-70 משאיות. הרכבת תאפשר גם שינוע בטוח יותר לעומת המשאיות, שמכבידות על הכביש ומועדות יותר מהרגיל לתאונות דרכים.
הקמת המסוף החלה לפני כשנה וחצי, בהמשך להסכם שנחתם ב-2019 בין מספנות ישראל ורכבת ישראל, ועל פי החברה הושקעו בו מעל 15 מיליון שקלים. במסגרת ההסכם, ביצעה ומימנה חברת מספנות ישראל את הקמת השלוחה בשטח החברה. השלוחה כוללת 3 מסילות באורך כולל של כ-1.5 ק"מ. במקביל הקימה הרכבת את מערכת המסילות המחברת בין רשת המסילות לשלוחת מספנות ישראל. פעילות הרכבות תבוצע באמצעות חברת בת חדשה בשם "מרכבי ישראל", בניהולו של פיני פרנקו.
ממספנות ישראל נמסר כי "במהלך כל ההליך התקיים שיתוף פעולה הדוק בין מספנות ישראל לבין הנהלת הרכבת, בראשות היו"ר משה שמעוני, המנכ"ל צ'יקו זנה ועובדי הרכבת, שקידמו את הפרויקט במהירות וביעילות".

הקמת המתחם היא כאמור חלק מפרויקט רחב יותר של רכבת ישראל, שהחל לפני מספר שנים, ואפשר השנה את חיבורם של חמשת הנמלים הגדולים למסילה. ברכבת מקווים כי הפרויקט יאפשר שינוע מהיר, זול ובטוח יותר, ובתקווה יקטין משמעותית את כמות המשאיות על הכבישים הראשיים, וייעל את מעברי הסחורות. זאת בדומה לחיבורו של מפעל אמבר, מוקדם יותר החודש, למסילה המזרחית. על פי הודעת מספנות ישראל, הרכבת הראשונה שיצאה מהמספנות כללה מטען של גלילי פלדה, ונסעה לאזור התעשייה רמת חובב.
צביקה שכטרמן, מנכ"ל תעשיות מספנות ישראל: "מסוף הרכבות יאפשר למספנות ישראל לשנע לכל רחבי הארץ את כלל הסחורות הנפרקות בנמל: פלדה לסוגיה, צוברים יבשים, מלט, מוצרי גרעינים, וסחורות נוספות הנפרקות בנמל בהעמסה ישירות משטח הנמל לרכבת, תוך יעילות מרבית וקיצור לוחות הזמנים עבור היבואנים. בנוסף, חיבור נמל מספנות ישראל לרכבת יאפשר גם ליצואנים בדרום לייצא סחורות דרך נמל מספנות ישראל, באמצעות שינועם ברכבות לצפון, מהלך שבמקרים רבים לא היה כלכלי כאשר היה צורך לשנע סחורה במשאיות".