
הרכבת משדרות למרכז שבה לפעול היום (ראשון), אחרי יותר משנה שבה הושבתה בשל המלחמה. הקו יפעל בימים ראשון עד חמישי עד 20:30 בלבד, עקב עבודות חישמול, בשישי עד 11:22, וכלל לא במוצאי שבת. ביום הפתיחה מחדש של הקו, האווירה בתחנה הייתה מעט חגיגית, וברכבת פוזרו מטבעות שוקולד ממותגים.
הרכבת הושבתה עקב מקטע במסילה מצפון לעיר שנחשב מסוכן בשל קרבתו לרצועה, והדבר הקשה מאוד על רבים מתושבי העוטף, שנאלצו למצוא דרכים חלופיות להגיע למרכז. אף שרכבת ישראל סיפקה שאטלים לתחנת הרכבת באשקלון כדי להקל על התושבים, היה מדובר בשאטלים צפופים, לא מספיקים ולא אמינים. גם קווי הרכבת למרכז, שתוגברו לטענת משרד התחבורה, התגלו לטענות התושבים כלא אמינים, נוטים להיתקע בפקקים, ולא תמיד מספיקים לרכבת.

"מרגש ממש להגיע ברכבת, פעם ראשונה שלי. אני באתי כל הדרך מפרדס חנה, ועינת מעמק חפר", מספרת דנה, שהיא וחברתה עינת חיילות באחד הבסיסים בעוטף. "לא היינו כשהייתה רכבת, אבל עכשיו זה חסך לנו מלא".
גם יאיר פרי, תושב חדש בעוטף, משתמש ברכבת בפעם הראשונה: "זו תחושה מעולה. במאי עברנו לקיבוץ ארז בעקבות 7 באוקטובר, ועכשיו זה שוב קל להגיע למרכז. עד עכשיו התנהלתי עם הרכב".

"האמת שזה קטע מרגש", מספר דר עמר מנתיבות שעובד בשדרות. "אני בדיוק חוזר הבוקר לעבודה ממילואים בבית חאנון עם הגדוד שלי בשריון, 401. קראו לנו לפני קצת יותר מחודש, בין היתר כדי לפתוח את הרכבת. יש לי תחושה קטנה של ניצחון אישי".

גם אור רצאבי, תושבת העיר, התרגשה: "התחושה מקסימה. אני עובדת בתל אביב, נוסעת כל יום. היו פה חודשים מאוד קשים, שההגעה לתל אביב הייתה בלתי נסבלת, כי קווי האוטובוס הם נוראיים וארוכים. הגיע הזמן שיהיה אפשרי סוף סוף לנסוע".

אבל לא כולם מרוצים. רבים מהתושבים בתחושות מעורבות. כמה בני נוער ממושב סעד סיפרו כי בצד השמחה, הם חוששים שהמכשול החדש לא יגן עליהם. המכשול הזמני, שבנייתו אושרה בדצמבר, נועד להחליף את המחסום היקר הגדול בהרבה שמשרד הביטחון וצה"ל דרשו כתנאי להקמת המסילה, שההשקעה בו נאמדה במאות מיליוני שקלים ודורשת יותר משנתיים של עבודות. לאחר חודשים רבים של גלגול האחריות בין משרדי הממשלה ובלחץ התושבים, הוחלט להתפשר על פתרון פשוט ומיידי יותר.
הוא מתבסס במידה רבה על מיגון קל, וכולל רכבת שנושאת מעין קיר של בטונדות, שנוסע במקביל לרכבת במקטע המסוכן. "בגלל זה רק אחד מהרציפים פנוי", זרק אחד מהנוסעים לחברו, "זה פוגע בתדירות".
תנועת 'עתיד לעוטף', שפעלה להשבת הרכבת, הקימה דוכן מחאה ליד התחנה לרגל פתיחתה מחדש. אחת מהן היא מעיין סילברברג, 40, נציגת העמותה. "המאבק לא הסתיים מבחינתנו, נמשיך להיאבק כדי לשפר את התדירות והביטחון של הרכבת".

"מצד אחד אלה חדשות טובות, כי זה היה אמור לקרות רק עוד ארבע שנים", אומר מורן ברנס, 39, חבר בעמותה. "בזכותנו התושבים, ובזכות ראשי רשויות וכלי תקשורת שנרתמו למאבק, זה קרה תוך שנה.
הקאטץ' הוא שהתדירות מאוד נמוכה, והסיפור של המיגון מקומם אותנו מאוד. 7 באוקטובר לימד אותנו שכשהאויב רואה חומה, הוא חושב איך להפיל אותה. אנחנו רוצים שהמדינה תדאג לנו לביטחון אמיתי, לא רק לדברים קוסמטיים. זו רכבת שנוסעות עליה בטונדות, זה לא מספיק. צריך שיהיה בטוח פה בעוטף, לא רק הרכבת, גם בתים לא ממוגנים. גם המחסום הקודם, היקר, לא מספיק בעינינו לצורך העניין".
גם תדירות הרכבות לבאר שבע לא מספקת את הפעילים. "שעות הפעילות מאוחרות מאוד, הרכבת הראשונה ב-06:00, אז יש אנשים שעדיין יוצאים לילה לפני, כי הרכבת הראשונה מגיעה מאוחר מדי". ברנס מספר שגם הרכבות המאוחרות נגמרות מוקדם מדי, מה שפוגע בצעירים שרוצים לבלות במרכז. "הרכבת האחרונה מגיעה ב-23:00. אי אפשר לבלות ככה מחוץ לעיר אם אתה צעיר. והתדירות הכי גרועה – פעם בשעה. ברכבת ישראל טוענים שמחכים שפרויקט החשמול יסתיים. אבל אני לא מבין, איך יכול להיות שהרכבת מושבתת שנה שלמה, ולא מקדמים בזמן הזה את החשמול?"