
הצעת החוק להקמת נמל תעופה בינלאומי בנבטים שבנגב אושרה הבוקר (שני) בוועדת הכלכלה לקריאה ראשונה בכנסת. הצעה זו מקודמת על חשבון ההצעה להקים נמל תעופה בניר-דוד שבעמק יזרעאל, שרשויות רבות בעמק חששו ממנה מאוד. עם זאת, עוד מוקדם לדעת האם הצעת החוק תשלול אפשרות של נמל תעופה שני בניר דוד, כפי שהתבטאה בערב שרת התחבורה, מירי רגב.
"שדה התעופה הבא של ישראל יוקם תוך חמש שנים בנבטים", סיכם יו"ר ועדת הכלכלה ח"כ דוד ביטן, והוסיף: "לא ניתן למשרד הביטחון לעכב את ההחלטה". בדבריו התייחס ביטן לתמיכה של צה"ל ומשרד הביטחון בהקמת השדה בניר דוד, שעל פי התומכים באופציית נבטים הייתה מכרעת בניסיון המסמוס המתמשך של הקמת השדה בנבטים.
את החוק יזמו ח"כ אלמוג כהן (עוצמה יהודית), ח"כ רם בן ברק (יש עתיד), ח"כ שלום דנינו (ליכוד), ח"כ יסמין סאקס פרידמן (יש עתיד), ח"כ נעמה לזימי (העבודה) וחברי כנסת נוספים. אלו שבו והדגישו כי התמיכה בהקמת שדה התעופה בנבטים חוצה מפלגות ומגזרים. על פי הודעת ועדת הכלכלה, למעלה מ-80 חברי וחברות כנסת כבר הביעו את תמיכתם בהצעה. היא תעלה לקריאה ראשונה בקרוב, ואז תשוב לדיון בוועדה לקראת קריאה שנייה ושלישית. בדיונים אלה ייתכן גם שינוסחו הסעיפים הקריטיים שיכריעו האם זהו שדה התעופה היחיד שיוקם, או שבמשרד התחבורה מעדיפים להשאיר את האופציה להקים בעתיד שדה תעופה גם בעמק יזרעאל.
הצעת החוק, שזוכה לתמיכה של רשויות רבות בנגב ובעמק יזרעאל, אושרה בישיבת הממשלה ב-31 בדצמבר האחרון, כחלק מבליץ החקיקה שנועד 'לסגור פינות' לקראת השנה האזרחית החדשה. שלושה שבועות לאחר מכן, החליטה ועדת הכלכלה, בהסכמת האופוזיציה והקואליציה כאחד, לקדם במהירות את הצעת החוק.
עד לפני שלושה חודשים בלבד, נראה היה שאופציית נבטים עומדת להיגנז, בעוד אופציית רמת דוד קודמה ללא הרף. השיא היה כשמועצה הארצית לתכנון אישרה את החלק הראשון של תוכניות רמת דוד, וביקשה לקדם את כתיבת החלק השני, בעוד שהחלק הראשון של התוכנית בנבטים לא היה מוכן כלל.
במטה התושבים "הנגב ממריא מנבטים" הביעו שביעות רצון מהחלטת ועדת הכלכלה. "המאבק שלנו נושא פרי", מסרו, והוסיפו כי האישור בוועדת הכלכלה הוא "צעד חשוב בדרך להקמת שדה התעופה בנגב". המטה, שמאגד רשויות מהצפון ומהדרום, ניהל מאבק ארוך נגד הקמת השדה בניר דוד. זאת בשל חשש של הרשויות בצפון, ובעיקר בעמק יזרעאל, מפגיעה חמורה בחקלאות, בטבע, ובאיכות החיים בעמק, ותמיכה גדולה מנגד של רשויות בדרום בהקמת שדה התעופה בדרום, שצפויה לייצר תיירות, מקומות עבודה, בניין תשתיות ועוד.
"אין אפשרות להקים שדה תעופה בעמק יזרעאל", אמרה במהלך הדיון השרה להגנת הסביבה עידית סילמן, וסקרה את הסיכונים הסביבתיים הצפויים. "הקמתו תגרור פינוי יישובים ופגיעה אדירה בבריאות הציבור. התסקיר שבוצע הוכיח כי חלופת רמת דוד פשוט לא מתאימה". כמו כן הביעה השרה דאגה מהעומס הצפוי על נתב"ג בעשור הקרוב, אשר יוביל להשלכות סביבתיות חמורות עבור היישובים הסמוכים לו. "אנחנו נמצאים בעיכוב משמעותי, ועדיין לא התחלנו כלל בתהליכי תכנון ובנייה של שדה תעופה נוסף. המצב הנוכחי מחייב קבלת החלטות מהירות והנעת תהליכים תכנוניים באופן מיידי".
"המסר ברור", אמרו במטה, "ישראל זקוקה לשדה תעופה נוסף, ונבטים היא החלופה היחידה שמשרתת את האינטרס הלאומי. משרד הביטחון אינו יכול להכתיב את ההחלטה לבדו. אישור ועדת הכלכלה הוא הוכחה לכך שהמאבק שלנו עובד. אנחנו מובילים מהלך היסטורי לחיזוק הנגב, פיתוחו הכלכלי ויצירת אלפי מקומות עבודה".
ראש עיריית דימונה בני ביטון, שמשמש גם כסגן יו"ר מרכז השלטון המקומי ויו"ר אשכול נגב מזרחי, השתתף בדיון ובירך על החלטת הועדה: "שדה תעופה בנגב הוא לא רק פתרון תחבורתי, אלא מנוף כלכלי חשוב שיכול להביא עשרות אלפי מקומות עבודה ולחזק את היישובים בדרום. כעת, אנו מצפים מהממשלה להמשיך לקדם את התהליך, כדי שהחלטה זו תהפוך למציאות בשטח".