דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום רביעי ט"ז בניסן תשפ"ד 24.04.24
25.8°תל אביב
  • 24.8°ירושלים
  • 25.8°תל אביב
  • 23.3°חיפה
  • 22.0°אשדוד
  • 25.1°באר שבע
  • 25.9°אילת
  • 20.1°טבריה
  • 20.2°צפת
  • 23.5°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ירון זליכה

פרשנות / בניגוד לדבריו של זליכה: אפשר להשוות את קיצבת הנכות לשכר המינימום

רגע לפני שהוועדה בהובלתו תעביר את המלצותיה להגדלת קיצבת הנכות, צינן אתמול ירון זליכה את ההתלהבות ואמר כי העלות "המטורפת" של השוואת הקיצבה לשכר המינימום היא 15 מיליארד שקלים לשנה | החישוב שלנו מראה אחרת

פרופ' ירון זליכה (צילום: אוליביה פיטוסי / פלאש90).
פרופ' ירון זליכה (צילום: אוליביה פיטוסי / פלאש90).
טל כרמון
טל כרמון
כתבת רווחה
צרו קשר עם המערכת:

פרופ' ירון זליכה, אשר מונה על ידי שר האוצר משה כחלון לעמוד בראש ועדה שבוחנת את העלאת קצבת הנכות וצפויה להעביר את מסקנותיה בימים הקרובים, אמר אתמול (שני) בראיון בראיון לרשת ב' כי עלות העלאת קצבאות הנכים לשכר מינימום תעלה למשק 15 מיליארד שקלים, הסביר כי היא "מטורפת", ואמר שהממשלה והמשק לא יכולים לעמוד בה. למרות דבריו הנחרצים, חישוב פשוט מראה כי התמונה שונה מהאופן בו בוחר זליכה להציג אותה: התוספת הנדרשת נמוכה משמעותית מ-15 מיליארד שקלים בשנה, ובכל מקרה מדובר על סכום שבכדי להוציאו כלל לא נדרש שינוי של מסגרת התקציב.

הוועדה שבראשה עומד זליכה הוקמה בפברואר האחרון בעקבות מחאתם העיקשת של הציבור הנכים על המצב האבסורדי בו נכה שמוגדר כי אינו כשיר לעבוד כלל מקבל היום קיצבת נכות בגובה של כמחצית משכר המינימום בלבד. אל הלחץ על הנושא  הצטרפה הצלחתו של ח"כ אילן גילאון (מרצ) להעביר חוק להשוואת קיצבת הנכות לשכר המינימום בניגוד להחלטת הקואליציה, וכן הצעת חוק מקבילה של נאווה בוקר (הליכוד). שר האוצר הורה להקים את הוועדה גם על רקע הדיון בעודפי הגבייה ממסים. לדבריו, הנחה את זליכה כי הגדלת הקיצבות תהיה "כמה שיותר נדיבה". הוועדה צפויה להגיש את המלצותיה עוד כשבוע.

למרות דבריו של זליכה, חישוב פשוט מראה כי סכום הכסף הנדרש בכדי להשוות את קיצבת הנכות לשכר המינימום עומד, נכון ל-2017, על כ-7 מיליארד שקלים, כמחצית מהסכום בו נקב.

על פי נתוני ביטוח לאומי, בישראל ישנם כיום 230,000 נכים המקבלים קצבת נכות כללית. בסיס קצבת הנכות הוא 2,342 שקלים, עליו מקבלים רק הנכים אשר מוגדרת להם 100% נכות, קח"ן (קצבה חודשית נוספת) הנעה בין 151 שקלים ל-451 שקלים. אם נכפיל את מס הזכאים לקצבה ב-2,600, הסכום אותו צריך להשלים על מנת להעלות את קיבצת הנכות לגובה לשכר מינימום כפי שדורשים הנכים, ונכפיל ב-12 חודשים נקבל, 7 מיליארד ו-176 מיליון שקלים.

אם נתייחס לשנת 2018, הערכה היא שמספר הנכים הזכאים לקצבה יעלה ל-250,000. נכפיל את זה ב-5,000 וב-12 חודשים ונקבל את המספר אליו התייחס זליכה, 15 מיליארד שקלים. אבל, ככתוב לעיל, המדינה כבר היום מוציאה 2,342 שקלים לאדם לפחות, כלומר החישוב שזליכה עושה לא מתייחס להוצאה שכבר קיימת על הקצבאות, בלי קשר לפעולת הוועדה שלראשה הוא מונה. התוספת המדוברת היא לכל היותר 9 מיליארד שקלים בשנה .

הפגנה למען השוואת קצבת הנכים לשכר המינימום, יולי 2016 (צילום: תומר נויברג פלאש 90)
הפגנה למען השוואת קצבת הנכים לשכר המינימום, יולי 2016 (צילום: תומר נויברג פלאש 90)

9 מיליארד שקלים זה אכן לא סכום מבוטל, אך בסדרי הגודל של תקציב מדינת ישראל לא מדובר בסכום דמיוני. רק בשנת 2016 עודפי הגבייה ממסים היו 7.6 מיליארד שקלים, ועל רקע הנתונים החיוביים של פתיחת 2017, ההערכות הן כי מצב זה יימשך גם השנה. ולא רק עודפי גבייה: בשנת 2016 היה תת ביצוע בתקציבי הממשלה, כלומר היה תקציב שהוקצה אך לא מומש בפועל. הסכום של תת הביצוע בתקציבי הממשלה עמד על 25 מיליארד שקלים. מדובר בכסף קיים, שלממשלה יש סמכות להוציא אותו מבלי לפרוץ את מסגרת התקציב ומבלי להעלות את יעד הגרעון.

בסך הכל אנחנו מדברים על קצת יותר מ-30 מיליארד שקלים קיימים, שלא נחסכים ממישהו אחד על פני צרכיו של אחר – אם יבחרו להשתמש בהם. הבעיה היא שלא רוצים להוציא, לא שאין מה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!