דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
38.1°תל אביב
  • 35.0°ירושלים
  • 38.1°תל אביב
  • 37.1°חיפה
  • 33.8°אשדוד
  • 39.6°באר שבע
  • 39.4°אילת
  • 40.5°טבריה
  • 32.4°צפת
  • 40.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
מדיני

מדיני / הליגה הערבית: הסכם ישראלי-פלסטיני, קודם להסכם אזורי

כך הוכרז בוועידת הליגה שנערכה אתמול (ד') בירדן | הדברים עומדים בניגוד להצהרותיו האחרונות של ראש הממשלה, בנימין נתניהו | בהודעת הסיכום הוצגה שוב תכנית השלום לפיה תוקם מדינה פלסטינית כתנאי מקדים לנורמליזיציה אזורית

מנהיגי העולם הערבי בפסגה בירדן (צילום: AP Photo/ Raad Adayleh).
מנהיגי העולם הערבי בפסגה בירדן (צילום: AP Photo/ Raad Adayleh).

מנהיגי מדינות ערב הביעו אמש (רביעי) תמיכה במספר עמדות מפתח של הרשות הפלסטינית ביחס לסכסוך עם ישראל. בכך אותתו לנשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, כי הגעה להסכם בנושא המדינה הפלסטינית יהיה תנאי מקדים לנורמליזציה בין ישראל לשאר מדינות ערב.

במסגרת ועידת הפסגה של הליגה הערבית, שהתקיימה אתמול בירדן, עלתה מחדש תכנית השלום במסגרתה מוצעת לישראל נורמליזציה עם מדינות ערב והמדינות המוסלמיות, בתמורה לנסיגה משטחי יהודה ושומרון והקמת מדינה פלסטינית. הודעת הסיכום של הוועידה הצהירה כי "השלום הוא אפשרות אסטרטגית" עבור מדינות ערב. מלך ירדן, עבדאללה השני, אמר בדברי הפתיחה של הוועידה, כי שלום ויציבות באיזור לא יתאפשרו אם לא תוקם מדינה פלסטינית לצד ישראל.

"הוועידה הסתיימה במסר של שלום", אמר שר החוץ הירדני, איימן ספאדי, לסוכנות הידיעות איי.פי..

ראש הראשות הפלסטינית, אבו מאזן, בועידת הפסגה הערבית בירדן (צילום: AP Photo/ Raad Adayleh).
ראש הראשות הפלסטינית, אבו מאזן, בועידת הפסגה הערבית בירדן (צילום: AP Photo/ Raad Adayleh).

תכנית השלום הערבית הוצגה לראשונה ב-2002. העלתה המחודשת אתמול עשויה לפגוע בהצעתה של ממשלת ישראל, עליה הצהיר לאחרונה ראש הממשלה בנימין נתניהו, לפיה נורמליזציה עם מדינות ערביות מסוימות תקדים הסכם מדיני עם הפלסטינים.

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, לא זנח באופן רשמי את תמיכתו בפתרון שתי המדינות, אך הפסיק להתייחס אליו בנאומים שנשא מאז נכנס טראמפ לבית הלבן. במקום זאת, מתייחס נתניהו להסכם שלום אזורי. נתניהו אף מצהיר על שיתופי פעולה, מאחורי הקלעים, בין ישראל למספר מדינות ערביות.

הודעת הסיכום של הוועידה קראה גם למדינות העולם שלא להעביר את המשלחות הדיפלומטיות שלהן לירושלים, איתות נוסף לטראמפ, שאמר בעבר כי יעביר לעיר את שגרירות ארה"ב בישראל.

ראש הממשלה בנימין נתניהו נפגש עם ג'ייסון גרינבלט, שליחו המיוחד של הנשיא האמריקני דונלד טראמפ לענייני משא ומתן בינלאומי (צילום: קובי גדעון/ לע"מ)
ראש הממשלה בנימין נתניהו נפגש עם ג'ייסון גרינבלט, שליחו המיוחד של הנשיא האמריקני דונלד טראמפ לענייני משא ומתן בינלאומי (צילום: קובי גדעון/ לע"מ)

המאבק הפלסטיני להשגת ריבונות, שימש גם למטרות הצגה של אחדות ערבית באזור המפולג, בו מוצאים עצמם מנהיגי המדינות משני צידי המתרס של עימותים ארוכי שנים, במיוחד במלחמה בת שש השנים בסוריה. ראש רשות הפלסטינית, מחמוד עבאס, אמר למשתתפי הוועידה כי ההחלטות שהתקבלו בה "יעבירו מסר ברור [של אחדות ערבית] לעולם".

למרות הקריאות לרפורמות פוליטיות שיתמודדו עם האתגרים הניצבים בפני האזור, ביניהם שיעור אבטלה גבוה ואי שוויון מגדרי רחב היקף, שמרה ועידת הפסגה על מראה של "עסקים כרגיל". המנהיגים סביב השולחן היו כולם גברים, מרביתם מבוגרים.

נשיא סוריה, בשאר אל-אסד, נעדר מהפגישה. אסד לא הוזמן מאז הושעתה סוריה מהליגה הערבית עקב תגובתו להתקוממות העממית ב-2011, שהפכה במהירות למלחמת אזרחים עקובה מדם.

בשבועות הקרובים צפוי הנשיא טראמפ לארח בבית הלבן שלושה מנהיגים ערביים – המלך עבדאללה השני מירדן, נשיא מצרים עבד אל-פתאח א-סיסי, וראש הרשות הפלסטינית מחמוד עבאס.

טראמפ לא הציג עדיין תכנית מדיניות סדורה בנושא הסכסוך הישראלי-פלסטיני, אך אמר כבר כי פתרון שתי המדינות, שזוכה לתמיכה בינלאומית, אינו הפתרון היחיד על השולחן מבחינתו. שליחו המיוחד של נשיא ארה"ב למזרח התיכון, ג'ייסון גרינבלט, נכח גם הוא בוועידה, וקיים שיחות צדדיות עם עבאס ועם שרי החוץ של קטאר ומצרים.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!