דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום רביעי ט"ז בניסן תשפ"ד 24.04.24
25.8°תל אביב
  • 24.8°ירושלים
  • 25.8°תל אביב
  • 23.3°חיפה
  • 22.0°אשדוד
  • 25.1°באר שבע
  • 25.9°אילת
  • 20.1°טבריה
  • 20.2°צפת
  • 23.5°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
הבחירות בהסתדרות

הבחירות בהסתדרות / פורסמו ההסכמים הקואליציוניים לקראת הבחירות בהסתדרות

10 הסיעות התומכות בניסנקורן הגדירו את חלקן היחסי וחלוקת התפקידים ביניהן, ללא שינוי ניכר מהקדנציה הנוכחית | ש"ס תהווה 24% מהסיעה המשותפת של יחימוביץ' | אחרי המאבק המשפטי: סיעתו של ליאון בנלולו תתמודד ותתמוך בניסנקורן

אבי ניסנקורן ושלי יחימוביץ' (צילום: יונתן זינדל \ פלאש90)
אבי ניסנקורן ושלי יחימוביץ' (צילום: יונתן זינדל \ פלאש90)
אסף צבי

ההסכמים הקואליציוניים בבחירות להסתדרות, המגדירים את סיעות "עוגנים" בראשות אבי ניסנקורן ו"הבית החברתי" בראשות שלי יחימוביץ' פורסמו אתמול (ראשון) באתר ההסתדרות. מדובר בהסכמים באמצעותם סיעות שונות בהסתדרות חוברות לריצה משותפת בבחירות למוסדות הארגון, שיתקיימו ב-23 במאי. בפרסום עצמו אין הפתעות רבות, מאחר שההכרזה על שיתופי הפעולה בין הסיעות נעשתה כבר לפני תשעה ימים עם הגשת רשימות המועמדים למוסדות הארגון, אך ניתן ללמוד מהם על יחסי הכוחות והאופן בו מגדירות הסיעות השונות את שיתוף הפעולה ביניהן.

ההסכם הקואליציוני של עוגנים, הסיעה המאוחדת בהנהגת יו"ר ההסתדרות המכהן אבי ניסנקורן, כולל בתוכו 10 סיעות הפועלות בהסתדרות. הסיעה המובילה ב"עוגנים", שזוכה ל-30% מהייצוג בכל מוסדות ההסתדרות היא עוגן – סיעתו של ניסנקורן המורכבת בעיקר מראשי ועדים בהסתדרות. אליה מתווספות חמש סיעות המיוצגות בכנסת – העבודה, הליכוד, מרצ, חדש וכן סיעת כולנו, שהקימה סיעה בהסתדרות לקראת הבחירות. הסיעות הנוספות ב"עוגנים" פועלות בהסתדרות בלבד – עוז (סיעת עובדי התעשייה האווירית, המזוהה עם השר חיים כץ), תמורה (סיעה של יוצאי ליכוד בהנהגת איציק ג'רופי), ו"עוצמה" (המזוהה עם ח"כ עמיר פרץ). סיעת עוז נהנית ממעמד בכיר בעוגנים, ומובטח כי בכל מוסדות ההסתדרות שבהם יהיה ייצוג לעוגנים תהיה עוז הסיעה השנייה בגודלה אחרי עוגן.

בהסכם עם כל סיעה מפורטים התפקידים שיישמרו לחברי ולחברות הסיעה אם יזכה ניסנקורן בבחירות – חברים בהנהגת ההסתדרות (הגוף הביצועי של ההסתדרות המונה כ-40 חברים), ראשי אגפים, ראשי מרחבים, תפקידים בנעמ"ת ועוד. מבט כולל על ההסכמים מגלה כי הם דומים מאוד להסכמים הקואליציוניים שנחתמו עם הסיעות ב"עוגנים" ערב הבחירות הקודמות להסתדרות, או עם הסיעות שהצטרפו לקואליציה של עוגנים במהלך הקדנציה הנוכחית. יחד עם זאת, חתימת ההסכמים עם מספר גדול של סיעות הובילה את ניסנקורן להוסיף עוד לפני הבחירות תפקידים נוספים על מנת לשתף את חברי הסיעות שהצטרפו, כגון הגדלת מספר החברים בהנהגת ההסתדרות והוספת סגנים לראשי מרחבים.

סיעה שצורפה במפתיע להסכם היא סיעת אופק בהסתדרות בראשותו של ליאון בנלולו, שחזרה לפעול כסיעה עצמאית לאחר שרשות השיפוט בהסתדרות פסלה את איחודה עם סיעת הבית החברתי בהסתדרות. הסיעות התאחדו לקראת הבחירות וחתמו על הסכם קואליציוני עם ניסנקורן, אך רגע לפני הגשת הסיעות פעל איתן כבל, שהקים את סיעת הבית החברתי בבחירות הקודמות, כדי לאפשר לח"כ שלי יחימוביץ' להתמודד במסגרתה על ראשות ההסתדרות. כבל קיבל את הסכמתם של חברי סיעת הבית החברתי לביטול הסכם המיזוג, להדחת איציק יואל ולהעמדת יחימוביץ' בראשות הסיעה. עתירתם של יואל ובנלולו לרשות השיפוט בהסתדרות כנגד מהלכיו של כבל נדחתה, כך ש"אופק" חזרה למעשה להיות סיעה עצמאית.

הסכם עם אופק נחתם בשישי האחרון (31.3), כשבוע לאחר הגשת רשימות המועמדים לסיעות, ויומיים לאחר שרשות השיפוט בהסתדרות דחתה את עתירתם של בנלולו ואיציק יואל להכיר בהם כראשי הסיעה. ההסכם מבטיח ל"אופק" 2.9% מהצירים ב"עוגנים" וחבר אחד בהנהגת ההסתדרות.

ההסכם של עוגנים נפתח בהצהרת כוונות לגבי הפעולה המשותפת של הסיעות – "הגשמה מעשית של צדק חברתי וצמצום פערים חברתיים", באמצעות המשך המאבק המשותף לצמצום ולמיגור ההעסקה הקבלנית, שילוב אנשים עם מוגבלויות במקומות העבודה ושוויון הזדמנויות, שמירת זכויות האדם העובד ושיפור תנאי עבודתו, חיזוק הביטחון הפנסיוני, העצמתה והרחבתה של העבודה המאורגנת באמצעות איגוד עובדים נוספים להסתדרות וביסוסה של ההסתדרות כתנועה חברתית.

ההסכם של הבית החברתי וש"ס, שיתמודדו בסיעה משותפת בהנהגתה של יחימוביץ', קובע כי סיעת הבית החברתי בראשות יחימוביץ' תהווה 74% מהסיעה המשותפת, וסיעת ש"ס תהווה 26%. בנעמ"ת היחס יהיה 80% לטובת הבית החברתי ו-20% לש"ס, מה שמעלה את השאלה האם ש"ס תציג רשימת מועמדות לבחירות בנעמ"ת, מה שנמנעה מלעשות בבחירות הקודמות (רשימות המועמדים יפורסמו לאחר חג הפסח). ההסכם אינו מגדיר חלוקת תפקידים בין הסיעות במידה ויחימוביץ' תזכה בבחירות.

בפתח ההסכם מציינות הסיעות כי "בין שתי הסיעות שוררת הסכמה נרחבת בכל הקשור לסוגיות חברתיות", המתבטאות ב"שורה ארוכה ופוריה של מאבקים למען הציבור, ובחקיקות חברתיות רבות, שבהן שיתפו פעולה העומדים בראש סיעת בית חברתי (הכוונה לשלי יחימוביץ' ואיתן כבל – א.צ.) וחברי הכנסת של ש"ס" ומציינים את המאבק נגד הפרטת בתי הסוהר, המאבק נגד פגיעה בקצבאות הילדים ועוד. עוד נכתב כי "הצדדים מאמינים בזכות הבסיסית להתפרנס בכבוד, בהכרח המוסרי לצמצם את הפערים בין עניים לעשירים, במדינת רווחה הוגנת וצודקת ובדאגה לחלש ולדל". עם זאת, ההסכם אינו כולל יעדים קונקרטיים כלשהם, מלבד השלמת קליטתם בהסתדרות של 6,000 עובדי רשת החינוך של ש"ס.

פרסום ההסכמים מאפשר לבחון טענה שעלתה במהלך הבחירות, לפיה ההסכם שחתם ניסנקורן עם סיעת "הבית החברתי" בטרם התמודדותה של יחימוביץ' מהווה "שוחד בחירות" עבור ראשי הסיעה איציק יואל וליאון בנלולו תמורת תמיכתם בו. ההסכם הזה בוטל ולכן לא פורסם רשמית, אך ההשוואה בין פרטי ההסכם שהודלפו לתקשורת לשאר ההסכמים הקואליציוניים שפורסמו אתמול מגלה דמיון רב, בעיקר בינו לבין הההסכמים עם הסיעות הקטנות בהסתדרות (מרצ, כולנו ועוצמה), איתן סוכם כי יזכו לשני נציגים בהנהגת ההסתדרות ולתפקיד יו"ר אגף. גם עו"ד שמואל אוסלנדר, שבחן את ההסכם עם הבית החברתי כחלק מהעתירה ברשות השיפוט, קבע כי מדובר בהסכם פוליטי סטנדרטי.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!