דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
22.8°תל אביב
  • 22.2°ירושלים
  • 22.8°תל אביב
  • 20.3°חיפה
  • 20.7°אשדוד
  • 18.3°באר שבע
  • 26.1°אילת
  • 21.8°טבריה
  • 20.3°צפת
  • 21.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
מדיני ביטחוני

מדיני-ביטחוני / טראמפ יפגש עם אבו מאזן לראשונה מאז תחילת כהונתו כנשיא ארה"ב

בפגישה שתתקיים היום (ד') בבית הלבן צפויים השניים לדון בקידום תהליך השלום בין ישראל לפלסטינים | הפגישה תתקיים על רקע המתיחות הגוברת בין הפת"ח לחמאס'

נשיא ארה״ב דונלד טרמפ ויו״ר הרשות הפלשתינית מחמוד עבאס (צילום: AP Photo/Evan Vucci וויסאם השלמון/פלאש 90).
נשיא ארה״ב דונלד טרמפ ויו״ר הרשות הפלשתינית מחמוד עבאס (צילום: AP Photo/Evan Vucci וויסאם השלמון/פלאש 90).
שי ניר

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ צפוי להפגש בבית הלבן עם נשיא הרשות הפלסטינית מחמוד עבאס (אבו מאזן) הערב בשעה 19:00 (שעון ישראל), בפעם הראשונה מאז החלה כהונתו. בפגישתם, שתתקיים בבית הלבן, צפויים השניים לדון בהחייאת התהליך המדיני לקידום השלום בין ישראל והפלסטינים. שר החוץ הפלסטיני ריאד מליכי אמר אתמול (שני) לקראת הפגישה הצפויה כי זו הזדמנות היסטורית לטראמפ להכיר את הנרטיב הפלסטיני. עוד דווח בסוכנות הידיעות הפלסטינית וואפא כי מליכי רואה חשיבות בהזמנתו של טראמפ את אבו מאזן בזמן הזה.

ברקע פסגת טראמפ-אבן מאזן מתיחות הולכת וגוברת בין הפלגים הפלסטינים החמאס והפת"ח. השבוע פרסם ראש הלשכה המדינית של החמאס חאלד משעל, מה שנראה כמו תוכנית פוליטית פרגמטית שנועדה להוציא את הארגון מבידוד בינלאומי. בתכניתו החדשה החמאס מעוניין להציג עצמו כתנועת שחרור לאומית-מוסלמית ובכך להתנתק מתנועת 'האחים המוסלמים'. שינוי שמבטא המסמך כביכול הוא שמאבקו של חמאס יתרכז מעתה במאבק ב"יישות הציונית" ולא נגד העם היהודי כפי שנוסח באמנת ההקמה של הארגון משנת 1988 המלווה בהתייחסויות אנטישמיות.

מחמוד עבאס וחאלד משעל (צילום: פלאש90)
מחמוד עבאס וחאלד משעל (צילום: פלאש90)

ביחס לאפשרות של הקמת מדינה פלסטינית על בסיס גבולות 67' נאמר בתכנית הפוליטית כי זוהי "נוסחה להסכמה לאומית."

מנגד, איים אבו מאזן, בשבוע שעבר, לעצור תשלומי משכורות והעברת כספי הרשות לרצועת עזה, בין היתר גם הפסקת תשלום עבור החשמל אותו מספקת ישראל לרצועת עזה, במטרה לאלץ את החמאס לוויתורים. סגן ראש הלשכה המדינית של החמאס בעזה חליל אל חיה איים בתגובה בראיון לאי.פי, "אבו מאזן מנסה להכניע את עזה. הוא לא יכול לגרום לציבור בעזה לחיות בתנאים כל כך קשים, וכל לחץ נוסף על עזה יוביל לתוצאות עגומות וזה יחזור אליו כבומרנג" אמר אל חיה ובאיום מרומז, גם כלפי ישראל, הוסיף, "רצועת עזה היא חבית נפץ. אבו מאזן לא יכול להפעיל עליה לחץ יותר מדי כי היא תתפוצץ בפניו ולכל הכיוונים".

במפגש פסגת הליגה הערבית מסוף חודש מרץ ניתן איתות לממשל טראמפ ורוח גבית לאבו מאזן, כי התנאי לנורמליזציה עם ישראל עובר דרך הסכם מדיני בין ישראל והפלסטינים. בפסגה שהתקיימה בירדן, עלתה מחדש תכנית השלום במסגרתה מוצעת לישראל נורמליזציה עם מדינות ערב והמדינות המוסלמיות, בתמורה לנסיגה משטחי יהודה ושומרון והקמת מדינה פלסטינית. בהודעת הסיכום של הוועידה הוצהר כי "השלום הוא אפשרות אסטרטגית" עבור מדינות ערב. מלך ירדן, עבדאללה השני, אמר בדברי הפתיחה של הוועידה, כי שלום ויציבות באיזור לא יתאפשרו אם לא תוקם מדינה פלסטינית לצד ישראל.

מנהיגי העולם הערבי בפסגה בירדן (צילום: AP Photo/ Raad Adayleh).
מנהיגי העולם הערבי בפסגה בירדן (צילום: AP Photo/ Raad Adayleh).

השר לביטחון הפנים ונושאים אסטרטגיים גלעד ארדן התייחס לפגישה בין הנשיא טראמפ לאבו מאזן ואמר כי הוא מקווה "שהנשיא טראמפ ידרוש מהפלסטינים להסיר את שני המכשולים האמתיים לשלום. הראשון – ההתקפות המתמשכות של הרשות הפלסטינית על ישראל בזירה הבינלאומית, כולל ניסיונות לדה-לגיטימציה של ישראל באו"ם וקידום חרם אנטי-ישראלי בארגונים בין-לאומיים. השני – הפסקת ההסתה של הרשות הפלסטינית לטרור ולאלימות ותשלום משכורות לאסירים מחבלים." הוא הוסיף כי "שלום אמיתי יתאפשר רק כאשר המנהיגות הפלסטינית תדחה את דרך ההסתה, החרם והשנאה, ותבחר בדרך המשא ומתן ללא תנאים מקדימים".

פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!