דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
38.1°תל אביב
  • 35.0°ירושלים
  • 38.1°תל אביב
  • 37.1°חיפה
  • 33.8°אשדוד
  • 39.6°באר שבע
  • 39.4°אילת
  • 40.5°טבריה
  • 32.4°צפת
  • 40.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
הנהלת בתי המשפט

חברה ועבודה / בג"ץ העוזרות המשפטיות: "עותרים כדי למנוע מההנהלה לקבוע עובדה בשטח"

הוועד הארצי של עוזרות השופטים וההסתדרות עתרו לבג"ץ כנגד הכוונה לפטר כ-600 עובדות ולפגוע בתנאיהן של הנותרות | במקביל, שובתות העובדות זה השבוע השלישי | יו"ר הוועד: "כל שאנחנו מבקשים מהנהלת בתי המשפט זה משא ומתן להסכם קיבוצי ללא תנאים ותכתיבים מוקדמים"

הפגנת העוזרות המשפטיות, אפריל 2017 (צילום: דבר ראשון).
הפגנת העוזרות המשפטיות, אפריל 2017 (צילום: דבר ראשון).
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

במקביל לשביתה הנערכת זה שלושה שבועות, פנו הבוקר ההסתדרות והוועד הארצי של עוזרות השופטים והגישו עתירה לבג"ץ כנגד הכוונה לפטר כ-600 מ-650 העוזרות המשפטיות, ולהרע את תנאיהן של הנותרות. במרכז העתירה ניצבות שאלות בעניין החוקיות, הסבירות והחוקתיות של ההחלטה לקצוב את משך העסקת העוזרים המשפטיים לשש שנים.

"כל שאנחנו מבקשים מהנהלת בתי המשפט זה משא ומתן להסכם קיבוצי ללא תנאים ותכתיבים מוקדמים" אמרה עו"ד שרית טוביס יו"ר הוועד הארצי. "התכתיבים של הנהלת בתי המשפט לפני שבכלל באים אתנו בדברים אינם מתקבלים על הדעת, ואנו עותרים כדי למנוע מההנהלה לקבוע עובדה בשטח".

העותרים המיוצגים על ידי עו"ד ארנה לין ועו"ד איריס ורדי מהלשכה המשפטית של ההסתדרות דורשים צווי ביניים למניעת הפיטורין וקיצוצי השכר המאסיביים. "התוצאה הברורה והמיידית לכך היא שמסה משמעותית של עוזרים משפטיים תיפלט מהמערכת בתוך חודשים ספורים" הם מתריעים, ומזהירים כי במקרה כזה יעמדו מול מעשה עשוי ובלתי הפיך שמשמעותו הוא סיום העסקתן של עוזרות משפטיות רבות רק בשל הוותק שלהן. "אי מתן צווי ביניים כמבוקש עלול לסכל את העתירה, ומעבר לאמור, אי קבלת הבקשה לצווי ביניים תוביל לפגיעה אנושה במערכת המשפט שעשויה להיוותר תוך חודשים ספורים ללא רבים מהעוזרים המשפטיים המשרתים אותה, וזאת מעבר לפגיעה בכל עוזר משפטי שיפוטר על אף העדר עילה מוצדקת לפיטוריו".

נזכיר כי בתחילת מרץ זכתה המדינה בערעור בבית הדין הארצי לעבודה, אשר קבע כי אין פסול בנוהל המגביל את משך עבודתן של העוזרות המשפטיות לארבע שנים עם אפשרות הארכה בשנתיים בלבד, ובכך הפך את פסיקתו של בית הדין האזורי לעבודה. החלטה זו התקבלה על דעתם של שני שופטים ושני נציגי הציבור – אך עם זאת, נשיא בית הדין הארצי לעבודה, שעמד בראש ההרכב, צירף לפסק הדין דעת מיעוט מנומקת על פיה "החלטה של קציבה מראש של תקופת העסקת העוזר המשפטי לשש שנים דווקא, ללא אפשרות הארכה, וללא אפשרות של בחינה בדיעבד של טיב עזרתו לשופט, ובניגוד לרצון השופט ועוזרו המשפטי, סותרת מניה וביה את הנחת היסוד שעליה מושתת הפתרון לבעיה המערכתית. לכן, החלטה כללית וגורפת של קציבת תקופת העסקת העוזר המשפטי מראש לשש שנים, כשלעצמה, היא בלתי סבירה."

השופט פליטמן שלל גם את הפתרון עליו הוחלט בדעת הרוב של קיום ועדת חריגים והבהיר: "ועדת חריגים אינה הפתרון הנכון, משהכלל הגורף של קציבה מראש של תקופת ההעסקה אינו נכון". הנימוקים להגבלת משך עבודת העוזרות היו רצון המערכת להמנע ממצב בו ייאלץ שופט להיות מעורב בהליכי הפיטורין של עוזרת משפטית, במידה ואינו מרוצה מעבודתה, וכן הטענה כי ישנו צורך לרענן את כוח האדם בתפקיד ולפתוח אותו לעובדים חדשים.

העוזרות המשפטיות לשופטים הינן עורכות דין מוסמכות המסייעות לשופטים בניסוח החלטות ופסקי דין, בניהול התיקים ובחוות דעת מקצועיות. כ-90% מנושאי התפקיד הינן נשים. בשלושת השבועות האחרונים הן נוקטות שביתה מלאה בכל הערכאות, על רקע כוונות הפיטורין, הצעדים החד צדדיים והפגיעה בשכרן. ביום חמישי נראה היה כי בהתערבות יו"ר ההסתדרות ושרת המשפטים – יחזרו הצדדים לשולחן המשא ומתן. אולם ממכתב ששלחה הנהלת בתי המשפט לוועד העובדות הובהר כי אין בכוונת ההנהלה להשהות את מלוא הצעדים החד צדדים הננקטים, וכן כי בכוונתה לקיים 'היוועצות' בלבד. לפיכך הודיע ועד העובדות כי שביתתן נמשכת.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!