דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי כ"ב בניסן תשפ"ד 30.04.24
23.1°תל אביב
  • 17.2°ירושלים
  • 23.1°תל אביב
  • 20.2°חיפה
  • 21.5°אשדוד
  • 20.4°באר שבע
  • 24.3°אילת
  • 25.2°טבריה
  • 17.8°צפת
  • 22.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
יחסי ישראל ארה"ב

מדיני / דיווח בארה"ב: נתניהו התנגד להעברת השגרירות לי-ם; רה"מ מכחיש

קונור פאוול, כתב רשת פוקס ניוז כתב את הדברים אתמול (שני) בחשבון הטוויטר שלו ובלשכת נתניהו מיהרו להגיב וגייסו לצידם גם את שגריר ישראל בארה"ב | בנט: "העברת שגרירות ארה״ב לבירת ישראל מחזקת את ישראל"

שגרירות ארצות הברית בתל אביב (צילום: פלאש90)
שגרירות ארצות הברית בתל אביב (צילום: פלאש90)
שי ניר

"כל מי שדיברתי איתו בוושינגטון, שתודרך בנושא העברת השגרירות, אומר כי נתניהו אמר לטראמפ לא להעביר את השגרירות בזמן הזה" כתב קונור פאוול, כתב החוץ של רשת פוקס ניוז אתמול (שני) בחשבון הטוויטר שלו.

דבריו של פאוול נכתבו על רקע ביקורו הצפוי של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ בישראל בעוד כשבוע ועל רקע הבטחת הבחירות המפורסמת של טראמפ להעביר את שגרירות ארה"ב בישראל לבירת ישראל, ירושלים. בימים האחרונים נודע כי שגרירות ארה"ב לא תועבר לירושלים, וכי טראמפ צפוי לחתום על צו נשיאותי המורה על כך במהלך השבועות הקרובים. חתימתו של טראמפ נדרשת מאחר והקונגרס חוקק בעבר חוק המחייב העברת השגרירות לירושלים, חוק אשר נשיאי ארה"ב מעכבים את ישומו בחתימתם.

"הדברים שפורסמו ברשת פוקס הם שקר" מיהרו להגיב בלשכת נתניהו לדברים. בהמשך ההודעה ובצעד חריג, הובאה "ראיה" מתוך סיכום הפגישה בין טראמפ לנתניהו שהתקיימה בבית הלבן באמצע פברואר. "רה"מ נשאל על השגרירות והסביר שהדבר (העברת השגרירות) לא יגרום לשפיכות דמים באזור כמו שמפחידים אותו (את הנשיא טראמפ)", רשם יעקב נגל, ממלא מקום ראש המועצה לביטחון לאומי (המל"ל).

נתניהו וטראמפ בעת ביקור נתניהו בבית הלבן (צילום: אבי אוחיון).
נתניהו וטראמפ בעת ביקור נתניהו בבית הלבן (צילום: אבי אוחיון).

שגריר ישראל בארצות הברית, רון דרמר, גוייס אף הוא למאמץ להזים את טענת רשת פוקס. נמסר כי בפגישתו של דרמר עם מייקל פלין בחודש ינואר האחרון, טרם מינויו לתפקיד היועץ לביטחון לאומי, הסביר דרמר "מדוע העברת השגרירות תעזור לקדם את השלום ולא להיפך" והוסיף, "זה ישדר את המסר שאנחנו בירושלים כדי להישאר. העברת השגרירות תכריח את הצד השני להתמודד עם השקר שהם בונים, שלישראל אין קשר עם ירושלים ותגרום להם להבין שישראל תישאר לתמיד ושבירתה תהיה ירושלים." בלשכת נתניהו הוסיפו, "זו עמדתו העקבית והברורה של רה"מ נתניהו, שנאמרה גם היום."

מוקדם יותר קרא בנט לנתניהו באמצעות חשבון הטוויטר שלו להפעיל לחץ על טראמפ להעביר את השגרירות.

דברי בנט נכתבו גם בתגובה לדבריו של רקס טילרסון, מזכיר המדינה בממשל טראמפ שאמר בראיון לרשת NBC בתחילת השבוע כי העברת השגרירות לירושלים תיבחן על פי התועלת שלה בקידום תהליך מדיני. "הנשיא טראמפ מנסה לאמוד אם העברת השגרירות האמריקנית לירושלים תקדם או תפגע בסיכוי להשגת הסכם ישראלי – פלסטיני"  אמר טילרסון בראיון והוסיף כי "טראמפ מעוניין לקדם את השלום, ובאופן כללי הוא מאוד נזהר בקבלת החלטות שיכולות להשפיע על התהליך". בדבריו רמז טילרסון גם כי עמדתה של ישראל ביחס להעברת השגרירות יותר מורכבת ומגוונת מהקו הפומבי של מנהיגות הימין וכי שיקולים נוספים, בהם ביטחוניים, נשקלים מעבר לסמליות וההכרה הבינלאומית לריבונותה של ישראל בירושלים. "אני חושב שהדברים תלויים בישראל ואיך היא תראה את זה, האם זה יעזור להשגת עסקה, או שזה יהווה הפרעה לכך".

בנאום הבחירות שלו בכנס איפא"ק הבטיח טראמפ כי יעביר את שגרירות ארה"ב מת"א לירושלים אך מאז נכנס לתפקיד לא מימש את הבטחתו זו. בשנת 1995 נחקקה בקונגרס האמריקאי העברת השגרירות. בחוק הוכנס סעיף "פטור נשיאותי" ממימוש החוק אותו מחדשים בעקביות כל נשיאי ארצות הברית מדי שלושה עד שישה חודשים מתוך שיקולי ביטחון לאומי או שיקולי מדיניות החוץ האמריקנית. בממשל האמריקני חוששים כי החלטה חד צדדית להעברת השגרירות, שלא במסגרת הסדר אזורי כולל, תביא להבערת הרחוב המוסלמי במזרח התיכון ואף בעולם כולו ולכך עשויות להיות השלכות לא רק ביחס לישראל אלא גם ביחס לארה"ב ונציגויותיה בעולם. גם במערכת הביטחון הישראלית מחזיקים בהערכות אלה וניתן לשער כי בערוצים שאינם נראים לציבור הרחב הערכות אלה נשמעות בקול רם.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!