דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת כ"ו בניסן תשפ"ד 04.05.24
23.1°תל אביב
  • 17.2°ירושלים
  • 23.1°תל אביב
  • 20.0°חיפה
  • 21.1°אשדוד
  • 20.1°באר שבע
  • 25.1°אילת
  • 23.0°טבריה
  • 15.2°צפת
  • 22.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
מדיני ביטחוני

מדיני-ביטחוני / לאחר יממה של עימותים, פותחים יום מתוח בהר הבית

אחרי שנסגר בעקבות הפיגוע, נפתח אתמול מתחם הר הבית למתפללים כשבמקום הותקנו מגנומטרים ומצלמות אבטחה | אנשי הווקף קראו למתפללים שלא להכנס, ובמקום התפתחו עימותים אלימים

מגנמטורים בהר הבית, ראשון (צילום: יונתן זינדל/ פלאש 90).
מגנמטורים בהר הבית, ראשון (צילום: יונתן זינדל/ פלאש 90).

משטרת ירושלים פתחה אתמול (ראשון) את הר הבית לכניסת מתפללים, לאחר שנסגר ביום שישי אחרי הפיגוע בו נהרגו שני שוטרים. עם זאת, ראשי הווקף קראו למתפללים שלא להיכנס למקום, לאחר שמגנומטרים הוצבו בכניסות למתחם. במשטרת ישראל הבהירו שאנשי הווקף לא התבקשו לעבור בידוק במגנומטר, והם הוכנסו להר הבית. אז הם החליטו לצאת ולסרב להיכנס להר הבית בגלל המגנומטרים. במקביל, הודעה אתמול המשטרה  שהר הבית יהיה סגור בינתיים לכניסת מבקרים יהודים. למרות קריאת הווקף, במשטרה טענו כי כמאתיים מוסלמים נכנסו בכל זאת לתפילת הצהריים.

מפקד מחוז ירושלים, ניצב יורם הלוי, המליץ לראש הממשלה בנימין נתניהו על הצבת מגנומטרים בשערי ההר, בתקווה שייצרו התרעה בפני מי שינסה להחדיר אמצעי לחימה למתחם, ואלה הוצבו הבוקר בשניים משערי הר הבית. נתניהו קיבל את המלצתו חרף התנגדותה של ירדן. נתניהו אמר אתמול לעיתונאים כי המגנומטרים ישארו בכניסה להר ולא יוזזו, וזאת חרף אמירות מצד המשטרה שנועדו להכין את הקרקע לשימוש באמצעים אחרים. כמו כן ציין ראש הממשלה כי הסטטוס-קוו בהר ישמר, והזהיר כי שינוי הסטטוס קוו ישפיע על יחסים עם מדינות ערב.

ממשטרת ירושלים נמסר כי "בהתאם להחלטת הדרג המדיני נפרסו החל משעות הבוקר מגנומטרים בשניים משערי הר הבית על מנת לאפשר בידוק בטחוני לנכנסים לשטח ההר ובמטרה לאפשר קיום תפילת צהריים בשטח הר הבית. טרם הכנסת המתפללים להר הבית הגיעו נציגי מועצת הווקף לשער השבטים, שוחחו עם פיקוד המחוז וטענו שהם לא רוצים להיכנס להר הבית דרך מעברי הבידוק. במקביל נכנסו לשטח הר הבית כ-200 מוסלמים וכל העת נכנסים נוספים לתפילת הצהריים. המשטרה ערוכה במקום ובכלל השערים במטרה לאפשר לכלל המבקשים להיכנס להר הבית כניסה בטוחה".

השר לביטחון הפנים, גלעד ארדן, שוחח עם עיתונאים בטרם נכנס לניחום אבלים בחורפיש. "צפינו שייתכן שתהיה התנגדות להצבת המגנומטרים" אמר, "זו הסיבה שבעבר הדרג המדיני לא אישר למשטרה, אבל אני חושב שמרגע שנחצה קו אדום, הוכנס נשק ונורו יריות על ידי נשק אוטומטי בתוך הר הבית, ברור שאין ברירה, אלא לקיים בידוק במקום הרגיש הזה כדי להגן על שלומם של המבקרים והמתפללים במקום. כל מי שינסה להפר שם את הסדר או לפגוע בביטחון, המשטרה תטפל בו כפי שצריך לטפל".

ח"כ טאלב אבו עראר (הרשימה המשותפת) הביע גם הוא התנגדות להצבת המגנומטרים. "זה לא לטובת ישראל ולא לטובת אף אחד, זה מקומם לא רק את המוסלמים כאן אלא גם בכל העולם" טען, "זה יפעיל לחץ אדיר על ישראל כדי לחזור לסטטוס קוו. לא יכול להיות שנתניהו משדר שהוא שומר על הסטטוס קוו כשהוא משקר ובמציאות זה מה שאנחנו רואים". על הפיגוע אמר חבר הכנסת כי "הדרך שלנו היא מאבק לא אלים, מאבק לגיטימי מאוד באמצעים החוקיים שעומדים לרשותנו אבל ודאי שלא שימוש בנשק, לא בתוך המסגד ולא בכלל".

רס"מ האיל סתאוי ורס״מ כמיל שנאן, שוטרי משטרת ישראל אשר נרצחו בפיגוע הטרור שאירע הבוקר (תמונות באדיבות דוברות המשטרה).
רס"מ האיל סתאוי ורס״מ כמיל שנאן, שוטרי משטרת ישראל אשר נרצחו בפיגוע הטרור שאירע הבוקר (תמונות באדיבות דוברות המשטרה).

בפיגוע, שאירע ביום שישי בבוקר, נרצחו השוטרים האיל סתאוי וכמיל שנאן. רס"מ סתאוי, בן 30 ממרר, הותיר אחריו תינוק בן שלושה שבועות, רמוס, אישה (ארין), הורים ושלושה אחים. רס"מ שנאן, בן 22 מחורפיש, הוא בנו של ח"כ לשעבר שכיב שנאן. הוא גויס לפני כשבעה חודשים לשירות קבע במשטרה ושירת כשוטר סיור ביחידת הר הבית במרחב דוד של מחוז ירושלים.

את הפיגוע ביצעו שלושה ערבים ישראלים מאום אל פחם, ללא רקע ביטחוני קודם: מוחמד אחמד מוחמד ג'בארין בן 29, מוחמד חאמד עבד אל-לטיף ג'בארין בן 19 ומוחמד אחמד מפדל ג'בארין בן 19. שלושת המחבלים חוסלו זמן קצר לאחר הפיגוע.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!